سردار آزمون می‌تواند اولین ایرانی قهرمان اروپا باشد؟

مهاجم ایرانی با بایر لورکوزن به نیمه‌نهایی لیگ اروپا صعود کرده است

سردار آزمون مهاجم ایرانی تیم بایر لورکوزن-BRUNO FAHY / BELGA / AFP

بایر لورکوزن با برتری چهار بر یک در خانه «یونیون سن ژیلواز» بلژیک به نیمه‌نهایی لیگ اروپا صعود کرد. بازی رفت در زمین تیم آلمانی با تساوی یک بر یک به پایان رسیده بود. سردار آزمون که در دقیقه ۶۷ بازی رفت به زمین رفته بود، در دقیقه ۸۶ بازی برگشت جانشین هلوزک شد. او در همین زمان کوتاه، دو فرصت تک‌به‌تک داشت که می‌توانست برتری تیمش را بیشتر کند، ولی آن‌ها را از دست داد. مهاجم تیم ملی ایران هرچند در این دو صحنه ناموفق بود، ولی در هفته‌های گذشته چهار گل زده و یک پاس گل داده تا ثابت کند در حال هماهنگ شدن با تیم ژابی آلونسو است.

سردار تنها ایرانی بازمانده در لیگ‌های اروپایی است. این احتمال وجود داشت که او در نیمه‌نهایی با علیرضا جهانبخش روبرو شود، ولی فاینورد پنجشنبه شب با شکست ۴ بر یک مقابل رم از جدول مسابقات کنار رفت. فاینورد تا دقیقه ۸۹ توانسته بود مقابل رم صعود کند، ولی شاگردان مورینیو بازگشتی رویایی داشتند. جهانبخش در ترکیب اصلی فاینورد بود، تا دقیقه ۷۴ در زمین ماند و بعد از آن بود که رم با هنرنمایی دیبالا توانست سرنوشت بازی را تغییر دهد.

حریف آزمون و یارانش در نیمه‌نهایی حالا رم است که با مورینیو برای قهرمانی دورخیز کرده است. البته بایر لورکوزن با ستارگانی مثل فلوریان ویرتز و موسی دیابی در برابر حریف ایتالیایی شانس برابری برای صعود دارد. بازی رفت دو تیم ۱۱ می در رم و بازی برگشت ۱۸ می در آلمان خواهد بود. برنده این بازی در فینال با برنده بازی یوونتوس – سویا رو در رو می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آزمون این شانس را دارد که به اولین بازیکن ایرانی قهرمان اروپا تبدیل شود. حدود سه دهه از حضور ستارگان فوتبال ایران در باشگاه‌های اروپایی می‌گذرد، ولی تا به حال، هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانسته‌‌اند قهرمانی یکی از جام‌های این قاره را تجربه کند. علی دایی با بایرن مونیخ موفق شد به فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۹۹-۹۸ برسد. در این بازی دراماتیک که دایی فرصت حضور در زمین را پیدا نکرد، بایرن تا دقیقه ۹۱ پیش بود، ولی یونایتد با دو گل متوالی در وقت‌های اضافه به قهرمانی رسید.

جواد نکونام با اوساسونا به نیمه‌نهایی جام یوفا در فصل ۲۰۰۶-۷ صعود کرده بود، ولی آن‌ها مقابل سویا شکست خوردند؛ تیمی که با شکست دادن اسپانیول در فینال جام را بالای سر برد.

جهانبخش هم فصل گذشته با فاینورد به فینال اولین دوره لیگ کنفرانس اروپا صعود کرد. جهانبخش در دقیقه ۸۸ این بازی به زمین رفت، ولی نتوانست مانع شکست یک بر صفر تیمش مقابل رم شود و در حسرت بالا بردن جام ماند. حالا سردار آزمون و یارانش فقط دو گام تا قهرمانی لیگ اروپا فاصله دارند؛ عنوانی که می‌تواند افتخار بزرگی برای مهاجم ایرانی باشد.

بیشتر از فوتبال