ادعای طالبان: دو هلی‌کوپتر بلک‌هاوک به‌جامانده از ارتش آمریکا را تعمیر کرد‌ه‌ایم

طالبان با پخش یک ویدیو از پرواز این هلی‌کوپتر از روند فعال‌سازی و تعمیر هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی خبر دادند

به گفته‌ طالبان، این دو هلی‌کوپتر به ۶۰ هواپیمای نظامی فعال دیگر که از ارتش آمریکا در افغانستان به‌ جا مانده‌ و تعمیر شده‌اند، اضافه شده است‌ــ Twitter/ @modafghanistan2

وزارت دفاع طالبان به‌تازگی مدعی شده که دو هلی‌کوپتر بلک‌هاوک ساخت آمریکا را تعمیر و عملیاتی کرده است.

این وزارتخانه روز سه‌شنبه (۱۳ آوریل) در توییتر نوشت که مهندسان فرماندهی نیروی هوایی طالبان دو هلی‌کوپتر نوع ام‌آی‌‌ــ۱۷ (MI-17) روسی و بلک‌هاوک یواچ۶۰ (UH60) آمریکایی را تعمیر و آزمایش کرده‌اند.

طالبان با پخش یک ویدیو از پرواز این هلی‌کوپتر، تاکید کردند که روند تعمیر و فعال‌سازی هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی در جریان است. 

به گفته‌ مسئولان طالبان، اکنون این دو هلی‌کوپتر به ۶۰ هواپیمای نظامی فعال دیگر که از ارتش آمریکا در افغانستان به‌ جا مانده‌ و تعمیر شده‌اند، اضافه شده است. 

وزارت دفاع طالبان در آذرماه ۱۴۰۱ مدعی شد که متخصصان و تیم‌های فنی نیروی هوایی این گروه، ۶۰ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر نظامی را که نظامیان آمریکایی پیش از تخلیه کابل تخریب کرده بودند، تعمیر کرده‌اند. 

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان، همچنین از تعمیر دو هلی‌کوپتر ترابری نظامی نوع ای‌ان‌ــ۳۲ (AN-32) و یک هواپیمای ترابری ای‌ان‌ــ۲۶ (AN-26) خبر داد. او تاکید کرد که طالبان زمانی که قدرت را به دست گرفتند، حتی یک هواپیمای فعال هم نداشتند.

به گفته‌ سخنگوی وزارت دفاع طالبان، پس از درخواست این گروه، حدود ۴۰ خلبان و تکنسین فنی که در زمان حکومت اشرف غنی در نیروی هوایی کار می‌کردند، به کابل بازگشتند و روند تعمیر ناوگان هوایی تخریب‌شده این کشور را آغاز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمان دولت اشرف غنی، نیروی هوایی افغانستان بیشتر از ۲۰۰ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر نظامی داشت که خلبانان‌های افغان نزدیک به ۷۰ فروند آن‌ها را هم‌زمان با سقوط حکومت پیشین افغانستان به دست طالبان، به ازبکستان و تاجیکستان منتقل کردند. 

ژنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع حکومت پیشین افغانستان، به صدای آمریکا گفته بود که از مجموع ۲۰۸ هلی‌کوپتر و هواپیمای نیروهای هوایی پیشین افغانستان، در زمان سقوط جمهوریت در اوت ۲۰۲۱، حدود ۶۲ فروند هلی‌کوپتر و هواپیمای نظامی به تاجیکستان و ازبکستان انتقال داده شد.

به گفته‌ رادمنش، تعدادی از این جنگنده‌ها هم در جریان نبردها از بین رفتند و حدود ۱۰۰ فروند هلی‌کوپتر و هواپیمای نظامی در افغانستان باقی ماند که از آن میان، تنها ۲۰ هواپیما و هلی‌کوپتر تقریبا عملیاتی بودند و بقیه به تعمیر نیاز داشتند.

وزارت دفاع آمریکا پیش از این گفته بود که ۴۶ فروند هلی‌کوپتر در ازبکستان و ۱۸ فروند هلی‌کوپتر شامل هلی‌کوپترهای ام‌آی‌‌ــ۱۷ و یواچ۶۰ و همچنین هواپیماهای بال‌ثابت پی‌سی‌ــ۱۲، سی‌ــ۲۰۸، ای‌سی‌ــ۲۰۸، ای‌ــ۲۹ در تاجیکستان‌اند.

اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) نوامبر ۲۰۲۲، گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا سلاح‌های جنگی را «ناخواسته» در اختیار طالبان قرار داده است. بر اساس این گزارش، ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تا اوت ۲۰۲۱، در مجموع ۱۸.۶ میلیارد دلار تجهیزات به نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان داد و از مجموع آن‌ها، تجهیزاتی به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دلار پس از پایان خروج ایالات متحده در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، در افغانستان باقی ماندند.

وزارت دفاع آمریکا این تجهیزات را هواپیما، موشک‌های هوا‌ به‌ زمین، خودروهای نظامی، سلاح، تجهیزات ارتباطی و سایر مواد اعلام کرد.

گزارش پنتاگون نشان داد که تنها در بخش تجهیزات نظامی‌هوایی، ده‌ها فروند هواپیما در مجموع به ارزش ۹۲۳.۳ میلیون دلار در افغانستان باقی مانده‌اند. ایالات متحده قبل از پایان عملیات خروج، ۷۸ فروند هواپیما در فرودگاه بین‌المللی کابل باقی گذاشت. در این گزارش آمده است که این هواپیماها قبل از خروج ارتش آمریکا غیرعملیاتی شده‌ بودند. اما اکنون ویدیوهای منتشرشده طالبان از پرواز هلی‌کوپترهای آمریکایی در افغانستان، خلاف این گفته را ثابت می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است که از مجموع ۹۶ هزار خودرو نظامی که ایالات متحده به نیروهای افغان داده بود، بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو معمولی و ۱۲ هزار دستگاه خودرو نظامی هاموی (خودرو نظامی چهارچرخ سبک با موتور دیزلی که شرکت ای‌ام جنرال و جنرال موتورز برای ارتش آمریکا طراحی و تولید کرده‌ است) در افغانستان باقی مانده‌اند که وضعیت عملیاتی آن‌ها نامعلوم گزارش شده است.