دو خلبان و یک مهندس هلی‌کوپتر طالبان در تصادفی در جوزجان کشته شدند

این افراد که تازه از جنگ بلخاب بازگشته بودند، هلی‌کوپتر خود را برای عملیات در اندراب آماده می‌کردند

نیروهای جبهه مقاومت ملی دو هفته قبل یک هلی‌کوپتر طالبان را در پنجشیر ساقط کردند-عکس:AbuShirzad/Twitter@

در یک تصادف رانندگی که عصر پنجشنبه، ۹ تیر، در ناحیه مصرآباد شهر شبرغان رخ داد، دو خلبان، یک مهندس هلی‌کوپتر کشته و چند کمک‌خلبان عضو طالبان مجروح شدند. یک منبع آگاه در شبرغان گفت که اجساد کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه، حدود ساعت ۱۸ پنجشنبه به بیمارستانی در شبرغان منتقل شدند.

به گفته این منبع، خدایار ۳۵ ساله و صبرالدین ۴۰ ساله، دو خلبان هلی‌کوپتر و محمدالدین ۳۵ ساله، مهندس هلی‌کوپتر، در این تصادف کشته و هفت نفر دیگر که کمک‌خلبان و از نظامیان طالبان‌اند، در این حادثه زخمی شده‌اند و فعلا در بیمارستان نظامی سپاه ۲۰۹ الفتح، در مزارشریف، تحت درمان‌اند.

این منبع تصریح کرد خدایار و صبرالدین، دو خلبانی که در این حادثه کشته شدند، به‌تازگی از عملیات نظامی طالبان در بلخاب به  شبرغان بازگشته بودند و هلی‌کوپتر خود را برای عملیات در اندراب آماده می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از این منبع، محمدالدین مهندس هلی‌کوپتر بود و در ترمیم و فعال‌سازی هلی‌کوپترهای به‌جامانده از ارتش دولت پیشین افغانستان که هنگام خروج نیروهای خارجی تخریب شده بودند، نقشی موثر داشت. به گفته این منبع، مقام‌های وزارت دفاع طالبان از پزشکان بیمارستان نظامی شبرغان و بیمارستان سپاه ۲۰۹ الفتح  در مزارشریف خواستند از تمامی امکانات موجود برای نجات آنان استفاده کنند اما این دو خلبان و یک مهندس هلی‌کوپتر به دلیل وخامت حال و شدت جراحات وارده، ساعتی پس از حادثه، فوت کردند.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت۲۰۲۱، طالبان تلاش کردند برای تقویت توان نظامی خود، شماری از خلبان‎‌های ارتش دولت پیشین را جذب کنند و هرچند شمار زیادی از خلبان‌های افغانستان به کمک نظامیان خارجی از این کشور خارج شدند، برخی دیگر به دلایل مختلف، به طالبان پیوستند و اکنون به این گروه خدمت می‌‎کنند.

دو هفته قبل، یک هلی‌کوپتر طالبان در کوهستان‌های پنجشیر و در حین کمک‌رسانی به نظامیان این گروه، هدف تیراندازی نظامیان جبهه مقاومت ملی افغانستان قرار گرفت و ساقط شد. در نتیجه سقوط این هلیکوپتر، دو خلبان، دو کمک خلبان و یک فرمانده طالبان به اسارت نیروهای جبهه مقاومت ملی درآمدند.

طالبان تاکنون در مورد سرنوشت این خلبان‌های اسیر جبهه مقاومت ملی و کشته شدن دو خلبان دیگر در حادثه ترافیکی در جوزجان، اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند؛ با این حال مشخص است که به دلیل کمبود کادر فنی در تشکیلات نظامی طالبان، مرگ یا اسیر شدن خلبان‌ها به توانایی نظامی این گروه ضربه سنگینی می‌زند.