انتخاب دین اسمیت، آخرین ترفند لستر برای بقا

این مربی هشت هفته فرصت دارد قهرمان سال ۲۰۱۶ لیگ برتر را از سقوط نجات دهد

واکنش دین اسمیت به بازی فوتبال در بیرمنگام انگلستان، ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ـ Lindsey Parnaby / AFP

قهرمانی لستر در سال ۲۰۱۶ یک غافلگیری بزرگ در لیگ برتر بود. آن‌ها با هدایت کلودیو رانیری موفق شدند بالاتر از مدعیان سنتی فوتبال انگلستان جام را بالای سر ببرند. اما لستر بعد از آن به سراشیبی افتاد و هفت سال بعد از آن قهرمانی غیرمنتظره، در آستانه سقوط قرار گرفته است. در فاصله هشت هفته تا پایان مسابقات لستر با ۲۵ امتیاز از ۳۰ بازی در رده نوزدهم و ماقبل آخر ایستاده و کار سختی برای فرار از این مخمصه دارد.

به گزارش گاردین، لستر بعد از شکست خانگی یکشنبه مقابل بورنموث، دین اسمیت را به عنوان سرمربی جدید تا پایان فصل انتخاب کرد. باشگاه مذاکرات ناموفقی با جس مارچ آمریکایی داشت و در نهایت سراغ اسمیت رفت که در ماه نوامبر از نوریچ اخراج شد. لستر همچنین مایل به جذب گراهام پاتر بود، ولی این مربی بریتانیایی ترجیح داد که بعد از همکاری ناموفقش با چلسی مدتی استراحت کند.

لستر فصل را با هدایت برندن راجرز شروع کرد، ولی این مربی بعد از شکست مقابل کریستال پالاس و لغزیدن تیم به منطقه سقوط پس از چهار سال برکنار شد. لستر در دو بازی قبلی با هدایت مربیان موقت مقابل آستون‌ویلا و بورنموث شکست خورد. لستر از ۸ بازی اخیرش در لیگ برتر تنها یک امتیاز گرفته و وضعیت فاجعه‌باری دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسمیت در لستر با کرگ شکسپیر و جان تری همکاری خواهد کرد؛ دو مربی که در آستون‌ویلا هم دستیارش بودند. اسمیت اعتراف کرد که لستر بعد از سه شکست متوالی و سقوط به رده ماقبل آخر لیگ برتر وضعیتی بحرانی دارد. این مربی که شنبه در اولین بازی باید در خانه منچسترسیتی، قهرمان فصل گذشته به میدان برود گفت: «اگر باور داشتم که توان موفقیت در این چالش را ندارم، پیشنهاد باشگاه را نمی‌پذیرفتم. این برای ما شبیه یک تورنمنت خواهد بود. ما هشت بازی برای نجات فصل فرصت داریم. با این حال، نمی‌توانیم کتمان کنیم که در شرایط سختی قرار داریم.»

کرگ شکسپیر یکی از دستیاران رانیری در جریان قهرمانی لیگ برتر بود. او همچنین در سال ۲۰۱۷ به مدت چهار ماه هدایت لستر را به عهده داشت و شناخت خوبی از تیم دارد. اسمیت ۵۲ ساله درباره کادر فنی‌اش گفت: «فکر می‌کنم با جمع سه نفره‌مان مجموعه خوبی بسازیم. کرگ یک دستیار فوق‌العاده است و همه در باشگاه او را می‌شناسند. جان تری یک مربی فوق‌العاده در کارهای دفاعی است و تجربه عظیمی از بازی در بالاترین سطح لیگ برتر دارد.»

در فصل جاری لیگ برتر رقابت بسیار نزدیکی در پایین جدول وجود دارد. ۹ تیم کریستال پالاس، ولورهمپتون، وستهم، بورنموث، لیدز، اورتون، ناتینگام فارست، لستر و ساوتهمپتون با فاصله تنها ۱۰ امتیاز در رده دوازدهم تا بیستم‌اند و برای فرار از سقوط می‌جنگند.

بیشتر از فوتبال