کشمکش پرسپولیس برای بازگشت به لیگ قهرمانان

قرمزها از فدراسیون فوتبال درخواست همکاری دارند، فدراسیون از اتهام نگاه رنگی در هراس است

بازیکنان تیم پرسپولیس ـ ورزش۳

حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا هواداران پرسپولیس را نگران کرده که آن‌ها هم ممکن است به سرنوشت رقیب دچار شوند. دو سال قبل، دو تیم پرطرفدار تهرانی نتوانستند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند و پشت در لیگ قهرمانان آسیا ماندند. این سناریو امسال برای استقلال تکرار شد، چرا که مصطفی آجرلو و علی فتح‌الله‌زاده، دو مدیرعامل این فصل باشگاه، در پرداخت بدهی قدیمی به آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی سابق استقلال، تعلل کردند.

ظاهرا پرسپولیس در پرداخت بدهی‌های قبلی‌اش بهتر از استقلال عمل کرده، ولی مصاحبه چند روز قبل مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، هواداران این تیم را نگران کرد. تاج گفت که بعد از حذف استقلال ممکن است پرسپولیس هم نتواند مجوز حضور در لیگ قهرمانان را به دست آورد: «متاسفانه باشگاه استقلال به‌دلیل پرداخت نکردن بدهی‌ها از فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا حذف شده و پرسپولیس تقریبا همه موانع را پشت سر گذاشته و تنها یک پرونده ۲۰۰ هزار دلاری ممکن است مانع دریافت این مجوز برای این باشگاه پرطرفدار کشور شود.»

اشاره تاج به بدهی قدیمی پرسپولیس به رادوشویچ، دروازه‌بان کروات، است. با توافق دو طرف در دادگاه داوری ورزش مقرر شد پرسپولیس بدهی رادو را در یک قسط ۲۵۰ هزار یورویی و سه قسط ۲۰۰ هزار یورویی بپردازد و چند روز آینده سررسید یکی از این اقساط است.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، تنها و آخرین مسئولیت فدراسیون در قبال احتمال حذف بزرگ‌ترین تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا را به همین خلاصه کرده است: «ما هشدارهای لازم را داده بودیم.»

اما او مسئولیت‌های مهم فدراسیونی که ریاستش را بر عهده دارد، طی سال‌های سال فراموش کرده است، همان مسئولیتی که بی‌توجهی به آن حدود ۳ سال پیش به جریمه فدراسیون با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا منجر شد و خطر تعلیق فدراسیون فوتبال را ایجاد کرد. فدراسیون فوتبال سال‌های سال با باشگاه‌های دولتی مماشات می‌کرد و با ارائه مستندات جعلی برای آن‌ها پروانه حرفه‌ای صادر می‌کرد، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا متوجه این سوءرفتار فدراسیون فوتبال شد. فدراسیون فوتبال در بی‌تعهد بودن با باشگاه‌ها همراهی کرده و این عادت را ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، در برنامه فوتبال برتر از صدا و سیمای ایران به حرف‌های تاج واکنش نشان داد و مدعی شد که فدراسیون فوتبال برای پرداخت این بدهی با آن‌ها همکاری نکرده است: «بدهی‌های ۱۵ ساله اخیر را با وجود مشکلات مالی زیاد برطرف کردیم. اما همان‌طور که می‌دانید ارثی از گذشته برای ما مانده که پرونده رادوشویچ است و قسط ۲۵۰ هزار یورویی اول را با دشواری پرداخت کردیم. برای قسط اول تلاش کردیم از فدراسیون بخواهیم از پاداش فیفا آن را پرداخت کنند، اما گفتند باید یک ماه زودتر می‌گفتید. ما هم از راه دیگری پرداخت کردیم. اما برای قسط دوم زودتر گفتیم که از این پول پرداخت کنند چون بدهی مارک ویلموتس را هم از همین راه پرداخت کردند.»

درویش، مدیرعامل پرسپولیس، در ادامه گله‌هایش از فدراسیون گفت: «ما اواخر اسفند نامه را نوشتیم، اما ایمیلی از فیفا به ما رسید و گفتند با توجه به اینکه هنوز محاسبات فیفا برای تعیین درآمد باشگاه‌ها از جام جهانی پایان نیافته، امکانی برای پرداخت نداریم، اما اگر فدراسیون بخواهد می‌تواند بگوید و از پاداشش پرداخت کنیم. جالب است که فدراسیون فوتبال به جای اینکه این را در یک نامه به ما بگوید، در رسانه‌ها هواداران ما را نگران می‌کنند. شاید دوست داشتند ما هم مجوز حرفه‌ای نگیریم.»

فدراسیون فوتبال که دوست ندارد هدف انتقادهای هواداران پرسپولیس قرار بگیرد، به ادعای درویش پاسخ داد. در بیانیه فدراسيون فوتبال آمده که این سازمان «نظرات مشورتی خود را در طول سالیان گذشته برای رفع موانع شرکت در لیگ قهرمانان آسیا به باشگاه‌ها ارائه کرده» و «با جلسات متعدد ریاست فدراسیون فوتبال با مسئولین کنفدراسیون فوتبال آسیا، زمینه رفع تعلیق فوتبال باشگاهی جهت حضور در لیگ قهرمانان فراهم شد».

در ادامه این بیانیه به پرداخت قرض ۱۰ میلیارد تومانی فدراسیون به پرسپولیس در زمان ریاست شهاب عزیزی خادم اشاره شده که با ناخرسندی کنفدراسیون فوتبال آسیا و مداخله دیوان محاسبات روبرو شد. فدراسیون اضافه کرد که خود را ملزم به رعایت اصل بی‌طرفی می‌داند و نمی‌خواهد به نگاه رنگی متهم شود.

درویش مدعی است که پرسپولیس قسط ۲۰۰ هزار یورویی رادوشویچ را تامین کرده و پیش از موعد مقرر به حساب او واریز خواهد شد. اگر پرسپولیس در پرداخت این اقساط تاخیر کند، طبق حکم فیفا باید ۲۰۰ هزار یورو جریمه به دروازه‌بان کروات پرداخت کند و ممکن است با مشکلات بزرگ‌تری هم مواجه شود.

بیشتر از فوتبال