اختصاصی ایندیپندنت فارسی: استقلال تهران از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده است

استقلالی‌ها موفق نشدند تا شامگاه دهم فروردین، بدهی ۱۰۰ میلیاردی سرمربی سابق خود را پرداخت کنند و از آجرلو و فتح‌الله‌زاده جزو وعده‌هایی پوچ چیزی دیده نشد

آندره‌آ استراماچونی، سرمربی سابق استقلال تهران - تسنیم

ایندیپندنت فارسی از منابعی آگاه در باشگاه استقلال تهران و فدراسیون فوتبال ایران مطلع شده که حذف تیم پرطرفدار تهرانی از فصل آینده مسابقات لیگ قهرمانان آسیا قطعی شده است و به‌زودی این خبر رسانه‌‌ای می‌شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از این در نامه‌ای که برای فدراسیون‌های فوتبال در قاره کهن فرستاده بود، اعلام کرد که تاریخ ۳۰ مارس یعنی پنجشنبه ۱۰ فروردین، آخرین فرصت برای باشگاه‌های مدعی حضور در لیگ قهرمانان است تا پرونده‌های مالی خود را ببندند و در غیر این صورت مجوز حرفه‌ای برای شرکت در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۳ صادر نخواهد شد.

حالا استقلالی‌های تهران که فصل گذشته نیز همراه با تیم‌های پرسپولیس و گل‌گهر، به دریافت مجوز حرفه‌ای و شرکت در لیگ قهرمانان موفق نشده بودند، با وجود قهرمانی در فصل گذشته لیگ برتر ایران، یک‌بار دیگر نظاره‌گر ضعف مدیریتی در این باشگاه و حذفی تلخ از آسیا -به‌دلیل پرداخت نشدن طلب ۱۰۰ میلیارد تومانی آندره‌آ استراماچونی، سرمربی سابق این تیم- شده‌اند.

سردار مصطفی آجرلو، عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدیرعامل سابق باشگاه استقلال، به همراه علی فتح‌الله ‌زاده، مدیر محبوب نظام جمهوری اسلامی و فردی که زمانی گفت مدیریت را از «مکتب حاج قاسم» آموخته است، مقصران ردیف اول در حذف تکراری تیم فوتبال استقلال تهران از لیگ قهرمانان آسیا محسوب می‌شوند.

حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی ایران، در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به این موضوع که باشگاه استقلال در زمان مدیریت آجرلو از سازمان خصوصی‌سازی برای پرداخت بدهی استراماچونی پول قرض گرفت و آن ‌را جای دیگری هزینه کرد، اعلام کرده بود که اگر استقلال تا دهم فروردین برابر با ۳۰ مارس این پول را پرداخت نکند، از جدول لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته می‌شود.

علی فتح‌الله‌ زاده نیز که با وعده‌هایی عوام‌فریبانه مانند جذب لیونل مسی به‌جای آجرلو، برای چندمین‌بار طی دو دهه اخیر در راس مدیریت باشگاه استقلال قرار گرفت، طی شش ماه اخیر با وجود مصاحبه‌های امیدوارکننده‌اش، نتوانست قدمی به سمت جلو بردارد و حالا علاوه بر حذف تیمش از آسیا، نظاره‌گر اعتراض بازیکنان و مربی پرتغالی مبنی بر دریافت نکردن دستمزدهایشان نیز است.

این در حالی است که دو هفته قبل محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، وعده داده بود که دولت برای پرداخت طلب استراماچونی به باشگاه استقلال کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همه، روز جمعه یازدهم فروردین، منتظر بودند تا باشگاه استقلال درباره این اتفاق اطلاع‌رسانی کند، اما تاکنون هیچ خبری در وب‌سایت و کانال رسمی باشگاه استقلال درباره حذف از آسیا منتشر نشده و این در حالی است که فتح‌الله زاده دیروز در محاصره خبرنگاران گفته بود که اگر تا ظهر جمعه به پرداخت بدهی استراماچونی موفق نشود، موضوع را اعلام می‌کند.

درنتیجه همان‌طور که وب‌سایت پرمخاطب ورزش ۳ نیز در ایران به آن اشاره کرده، حالا کاملا واضح است که مدیران استقلال و وزارت ورزش به پرداخت بدهی استراماچونی تا ساعت ۱۲ شامگاه پنجشنبه ۱۰ فروردین به‌وقت شرق آسیا موفق نشده‌اند، چرا که اگر این بدهی پرداخت شده بود حتما اطلاع‌رسانی می‌شد.

در همین حال محمدحسین زرندی، مدیر رسانه‌ای باشگاه استقلال، روز پنجشنبه خبر داد که باشگاه استقلال برای کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه نوشته و تعطیلات نوروز را در تاخیر برای پرداخت بدهی‌های معوقه بهانه کرده است.

نکته مهم این است که اگرچه فیفا در پرونده استراماچونی تا پایان فروردین به استقلال مهلت داده، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا ۳۰ مارس را برای پایان بدهی‌های داخلی و خارجی برای همه باشگاه‌های مدعی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا تعیین کرده بود. کنفدراسیونی که سال‌هاست مماشات با باشگاه‌های آسیایی را کنار گذشته است و به همین دلیل نیز در دو سال اخیر شاهد حذف ده‌ها باشگاه در سراسر قاره از لیگ قهرمانان بوده‌ایم.

منابع آگاه ایندیپندنت فارسی در تهران می‌گویند احتمال اینکه نامه‌نگاری‌های باشگاه استقلال با کنفدراسیون فوتبال آسیا موثر باشد، نزدیک به صفر است و این اتفاق تلخ برای فوتبال ایران و میلیون‌ها طرفدار باشگاه استقلال که طرفدارانش همچنان آن را «تاج» می‌خوانند، بازهم تکرار شده است.

اما شاید تنها نکته مثبت این اتفاق، کنار گذاشتن مدیرانی از جنس آجرلو و فتح‌الله ‌زاده از راس باشگاه استقلال و به میدان آمدن مدیرانی ورزشی و اقتصادی باشد که راه اداره یک تیم فوتبال پرطرفدار و سودآور کردن آن را بلد باشند. البته که این اتفاق تنها در صورتی رخ خواهد داد که مدیران امنیتی و نظامی در ایران بپذیرند که صلاحیت و توانایی مدیریت باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی را نیز مانند حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که نتایج فاجعه‌باری را در آن‌ها رقم زده‌اند، ندارند.

در شرایطی که استقرار دولتی انقلابی با سبک مدیریت هیئتی و جهادی در ایران، به شکل‌گیری اعتراضات گسترده علیه جمهوری اسلامی و سقوط آزاد اقتصاد ایران منجر شده، حضور این نوع مدیران در باشگاه‌های ورزشی نیز نتیجه‌ای جز انباشت بدهی‌ها، نابودی زیرساخت‌ها و کنار رفتن از عرصه‌های آسیایی و جهانی نداشته است.

بیشتر از فوتبال