حکایت باشگاهی به نام استقلال: شائبه فساد مالی و مذاکرات جعلی

استراماچونی و نوری مذاکرات خود با سعادتمند را جعلی خواندند

فساد مدیریت، جام حذفی را از دست استقلال در آورد-ATTA KENARE / AFP

فساد مالی و فریبکاری با شایعه‌سازی، دو اتهام هیات مدیره استقلال به مدیرعامل این باشگاه است اما در ورزش ایران چنین اتهاماتی پیگیری نمی‌شوند و خیلی زود در میان انبوهی از اخبار دیگر گم خواهند شد.

هیات مدیره باشگاه استقلال در بیانیه‌ای که پس از اخراج احمد سعادتمند، مدیرعامل باشگاه منتشر کرد، از فریبکاری و فساد مالی مدیرعامل خود پرده برداشت. اختلافات درونی مدیران باشگاه منجر به نوشتن بیانیه‌ای شد که آن چه ماه‌ها است هواداران این تیم درباره مدیرعامل در شبکه‌های اجتماعی به عنوان اتهام مطرح می‌کنند، حالا از سوی هیات مدیره به صورت مستند منتشر شود. اما آیا امیدی به بررسی این پرونده وجود دارد؟ همین یک ماه پیش اتهام فساد در قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس مطرح شد و حتی خبرهایی درباره بازداشت و توقیف اموال مدیران فدراسیون به انتشار رسید اما امروز فراموش شده است. هیات مدیره استقلال در بیانیه رسمی خود نوشت:

۱- سفر نابهنگام و بی‌نتیجه آقای سعادتمند به ایتالیا که خلاف ادعاها و بر اساس اسناد موجود می‌شد دیرتر انجام شود و بدتر از آن مصاحبه جنجالی تلویزیونی و مصاحبه رسانه‌ای بعد از جلسه هیات مدیره که باعث برهم خوردن تمرکز تیم و در نتیجه از دست رفتن جام حذفی شد.

۲- اهمال آقای سعادتمند در پرداخت طلب آقای وینفرد شفر که باعث بسته شدن پنجره نقل و انتقالات و در نتیجه محرومیت تیم از حضور بازیکنان جدید در لیگ قهرمانان آسیا شد.

۳- رفتارهای خلاف ‌شان باشگاه در نقل و انتقالات و حضور سؤال‌برانگیز در یک هتل به جای ساختمان باشگاه، همچنین همراهی شائبه‌برانگیز برخی افراد در اتاق مذاکره که باعث ورود نهادهای نظارتی به موضوع نقل و انتقالات باشگاه استقلال شد.

۴- قراردادهای اقتصادی بی‌نتیجه و بدون تامین نظر هیات مدیره که باعث بروز مشکلات مالی برای استقلال شد.

۵- خروج ارز از کشور بدون مجوز هیات مدیره و بانک مرکزی که باعث وهن باشگاه استقلال شد.

۶- اتفاقات تاسف برانگیز در کشور قطر به ویژه در فرودگاه دوحه که دون ‌شان باشگاه استقلال بود.

۷- طرح مسائل داخلی و محرمانه باشگاه در سایت رسمی باشگاه به جای مدیریت بازیکنان و حل و فصل مشکلات که باعث خدشه‌دار شدن حیثیت و اعتبار باشگاه استقلال شد.

۸- همچنین بازی با احساسات هواداران باشگاه استقلال به بهانه بازگرداندن استراماچونی سرمربی سابق باشگاه.

در ۸ بند از بیانیه هیات مدیره باشگاه استقلال، هم ردپای اتهامات اقتصادی را در قراردادهای بازیکنان و قراردادهای تجاری باشگاه می‌بینیم، هم اتهام نقل و انتقال غیرقانونی پول، هم شائبه دلالی مدیرعامل در قرارداد با بازیکنان جدید باشگاه، هم طرح این بحث که اقدامات مدیرعامل‌شان باشگاه را نازل کرده است و هم عوام‌فریبی مدیرعامل در انتشار اخبار جعلی درباره بازگشت استراماچونی. دیگر عجیب نیست که نام مجموعه‌ای از این اقدامات در فوتبال ایران، مدیریت است.

احمد سعادتمند و ماجراهایش در استقلال تنها یک مثال از حکایت طولانی و ریشه‌دار مدیران ورزش ایران است. او با ادعای دروغین مذاکره با آندره‌آ استراماچونی و سپس مذاکره با الکساندر نوری، توانست فرهاد مجیدی، سرمربی تیم را تحت فشار بگذارد و مجیدی در اعتراض به مدیرعامل از سرمربیگری استقلال استعفا داد و احمد سعادتمند فرصت پیدا کرد تا در فصل نقل و انتقالات بازیکنان جدید را بدون نظارت فنی سرمربی استخدام کند. هیات مدیره استقلال از شائبه درباره قراردادها می‌نویسد و با این ادعای هیات مدیره باید به سلامت روند مذاکرات سعادتمند با بازیکنان برای امضای قرارداد مشکوک باشیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آندره‌آ استراماچونی، سرمربی نیم فصل اول لیگ گذشته در استقلال و الکساندر نوری، سرمربی ایرانی - آلمانی سابق وردربرمن و هرتابرلین در بوندس‌لیگا، هر دو مذاکرات سعادتمند با آن‌ها را جعلی و غیرصادقانه خواندند.

استراماچونی حتی در متن خود که در اعتراض به رفتارهای سعادتمند منتشر کرد، به نقل و انتقال بازیکنان بدون مشورت فنی در استقلال اشاره داشت و به عوامفریبی مدیرعامل. او نوشت: «باشگاه چرا پس از فینال جام حذفی اسم من را اعلام کرد و درباره مذاکرات صحبت کرد؟ ولی هیچ‌کس از باشگاه حتی از مربی آینده و موردنظر درباره بازیکنان و آینده تیم چیزی نپرسید و با بازیکنان قدیمی تمدید کرد و بازیکنان جدید گرفت اما بدون مشورت. همه چیز دروغ بود. هدف‌شان این بود که فقط به مردم نشان دهند که تمام تلاش‌شان را کردند که استراماچونی را بیاورند اما در واقع فقط حرف بود.»

الکس نوری نیز دراین‌باره متنی را منتشر کرد: «هم‌وطنان عزیزم متاسفانه این چند روز شایعات زیادی با اسم من ساخته شد ولی تا امروز هیچ توافق جدی و صادقانه‌ای با هیچ تیمی نداشتم. قلب و روح و آرزوی من همیشه ایران است. به امید دیدار زود.»

سعادتمند با طرح این نام‌ها که مقبولیت فنی نزد هواداران دارند، کوشش می‌کرد عمر مدیریت خود را در فصل نقل و انتقالات بیشتر کند و فرصت امضای قراردادهای بیشتری را به انتخاب خودش با بازیکنان داشته باشد، همان نکته‌ای که هیات مدیره باشگاه آن را شائبه‌برانگیز می‌داند و به همراهی افراد دیگری در اتاق مذاکرات اشاره دارد.

این روند فسادآور و به تعبیر هیات مدیره باشگاه شائبه‌برانگیز، جوی را در استقلال ساخت که این تیم جام حذفی را از دست داد و پس از استعفای فرهاد مجیدی، با مجید نامجومطلق به عنوان مربی موقت راهی لیگ قهرمانان آسیا شد و فقط توانست از گروه خود صعود کند.

در دو روز اخیر شایعه انتخاب مدیرانی با سوابق مشابه احمد سعادتمند از سوی وزارت ورزش و جوانان برای باشگاه استقلال شنیده شد و سرانجام احمد مددی، معاون ورزشی باشگاه استقلال به عنوان سرپرست موقت باشگاه انتخاب شد. در استقلال و پرسپولیس از دیرباز مرسوم است که وزیر ورزش و جوانان در نقش رییس مجمع باشگاه تصمیمات اصلی را می‌گیرد اما هیات‌مدیره ماشین امضا برای اجرای تصمیمات است. آن چه سعادتمند در باشگاه استقلال به جا گذاشت، شامل ناکامی‌های اخیر، پرداخت نکردن بدهی ۵۵۰ هزار دلاری به شفر و بسته شدن سه پنجره نقل و انتقالات با حکم فیفا و سایر مواردی که هیات مدیره در بیانیه خود به آن‌ها پرداخته است، بیش از همه برای وزارت ورزش و جوانان مسؤولیت‌آور است که مدیرعامل باشگاه را انتخاب می‌کند. اخراج مدیرعامل و انتخاب سرپرست موقت جدید، پایان این مسؤولیت نیست.

بیشتر از ورزش