رحمت‌الله نبیل: طالبان به کمک تکنولوژی چین مکان یک شماره تماس را ثبت می‌کنند

به گفته‌ نبیل، ریاست استخبارات (اطلاعات) طالبان به کمک تکنولوژی‌‌‌ای که پاکستان و چین در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند، این امکان را دارند که به شیوه‌های مختلف، مکان یک شماره تماس را ثبت و آن را ردگیری کنند

به گفته‎‌ رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، این گروه همچنین دسترسی مستقیم به سیستم ضبط جزئیات تماس را نیز پیدا کرده‌اند - AFP

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، گفت که طالبان به کمک تکنولوژی‌‌‌ای که پاکستان و چین در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند، این امکان را دارند که به شیوه‌های مختلف، مکان یک شماره تماس را ثبت و آن را ردگیری کنند.

نبیل روز شنبه ۱۹ فروردین (۸ آوریل)، در صفحه توییترش نوشت که ریاست استخبارات (اطلاعات) طالبان با کمک و همکاری پاکستان و چین اکنون دسترسی مستقیم به سیستمی دارند که مکان یک شماره تماس را ثبت می‌کند. 

به گفته‎‌ رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، این گروه همچنین به سیستم ضبط جزئیات تماس (Call Detail Record) دسترسی مستقیم دارند که می‌توانند تماس‌هایی را که از دید آن‌ها مشکوک به نظر می‌رسد، ضبط کنند و گوش بدهند. 

نبیل افزود که تکنولوژی که از طرف پاکستان و چین در دسترس طالبان قرار گرفته است، همچنین قابلیت این را دارد که به محتوای پیامک‌های گوشی همراه دسترسی پیدا کند. 

به گفته‌ این مقام پیشین افغانستان، اکنون گروه طالبان حتی قادرند که به پیامک‌هایی که شهروندان افغانستان خارج از کشور از طریق رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها آن‌ها را دریافت می‌کنند، دسترسی داشته باشند. 

او افزود: «[طالبان] به پیامک‌های بین‌المللی دریافتی در داخل افغانستان دسترسی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد کدهای تایید را برای پلتفرم (بستر) رسانه‌های اجتماعی چون توییتر، تلگرام، فیسبوک، واتس‌اپ و امثال آن ببینند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نبیل گفت که طالبان از طریق این تکنولوژی که بیشتر افراد پاکستان و چین پشت آن‌اند، «توانایی تغییر مشخصات یک شماره تماس را با کاهش آن از شبکه ۳جی/۴جی (3G/4G) به شبکه ۲جی (2G) یا بالعکس، پس از اتمام عملیات بدون متوجه شدن مشترک دارند.»

نبیل گفت که طالبان برای تقویت امنیت سایبری خود نیز تلاش‌هایی کرده‌اند از جمله اقدام‌هایی برای افزایش امنیت وب‌سایت اداره امنیت ملی‌شان. به گفته‌ او، طالبان اکنون آدرس وب‌سایت اداره اطلاعات خود را تغییر داده‌اند.

این اظهارات نبیل در حالی مطرح می‌شود که اخیرا بازداشت شماری از نیروهای حکومت پیشین افغانستان افزایش یافته است. نوارهای تصویری مختلفی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد طالبان پس از بازداشت این نیروهای امنیتی، آن‌ها را بی‌رحمانه شکنجه می‌کنند.

دو هفته پیش، کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان اعلام کرد از منابع خود در داخل افغانستان گزارش‌هایی دریافت کرده که نشانگر رفتار «بی‌رحمانه» و «ظالمانه» طالبان با سربازان حکومت پیشین است. 

این کمیسیون روز یکشنبه (۱۹ مارس) در اطلاعیه‌ای تاکید کرد اهانت‌ها، بازداشت‌ها، شکنجه‌ها و قتل‌ نظامیان حکومت پیشین در امارت طالبان اخیرا افزایش یافته است. بر اساس این اطلاعیه‌، «این گزارش‌ها تایید می‌کنند که طالبان سربازان و نظامیان حکومت پیشین را به‌ شکلی ظالمانه بازداشت و شکنجه می‌کنند و سپس با بی‌رحمی تمام و با ابزار و روش‌هایی بسیار دردآور، به قتل می‌رسانند».