کمیسیون حقوق بشر افغانستان: طالبان سربازان پیشین را با بی‌رحمی شکنجه می‌کنند و می‌کشند

طالبان نظامیان حکومت پیشین را بازداشت و شکنجه می‌کنند و سپس با روش‌هایی بی‌رحمانه به قتل می‌رسانند

ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان هنگام بازدید از یک پاسگاه در شهرستان نور در استان میدان وردک در مرکز افغانستان- THOMAS WATKINS / AFP

کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان اعلام کرد از منابع خود در داخل افغانستان گزارش‌هایی دریافت کرده که نشانگر رفتار «بی‌رحمانه» و «ظالمانه» طالبان با سربازان حکومت پیشین است. 

این کمیسیون روز یکشنبه (۱۹ مارس) در اطلاعیه‌ای تاکید کرد اهانت‌ها، بازداشت‌ها، شکنجه‌ها و قتل‌ نظامیان حکومت پیشین در امارت طالبان اخیرا افزایش یافته است. بر اساس این اطلاعیه‌، «این گزارش‌ها تایید می‌کنند که طالبان سربازان و نظامیان حکومت پیشین را به‌ شکلی ظالمانه بازداشت و شکنجه می‌کنند و سپس با بی‌رحمی تمام و با ابزار و روش‌هایی بسیار دردآور، به قتل می‌رسانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با استناد به چند ویویو، شکنجه و کشتار سربازان پیشین به دست طالبان را شرح داده است: «یکی از ویدیوها نشان می‌دهد که طالبان یک سرباز معلول را چنان شکنجه می‌کنند که قربانی به گریه و التماس می‌افتد و طلب عفو می‌کند اما جنایتکاران طالب علاوه بر شکنجه غیرانسانی آن سرباز معلول که دیگر وضعیتی کاملا غیرنظامی دارد، سروگردنش را با کیسه پلاستیکی می‌پوشانند تا خفه شود و جان دهد.»

این کمیسیون با استناد به یک ویدیو دیگر نوشت که طالبان یک قربانی را به قتل رساندند و بدنش را تکه‌تکه کردند و بعد جسد مثله‌شده او را به تمسخر گرفتند.

بر اساس گزارش‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، تعداد زیادی از نظامیان پیشین که اکثرا افراد رده پایین‌ یا سربازان جنگی بودند، هنوز در افغانستان‌اند و از ترس انتقام‌گیری و شکنجه، مخفیانه زندگی می‌کنند. به گفته‎‌ این کمیسیون، این سربازان که در دوره‌ ماموریت و سربازی اطلاعات بیومتریکشان ثبت شده است، نمی‌توانند به ادارات دولتی بروند و شناسنامه یا گذرنامه بگیرند. مدارکی هم که دارند باعث می‌شوند در فرودگاه‌ها و مرزها شناسایی شوند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد: «این گروه سرگردان اکثرا به همین دلیل به‌ شکلی فرسایشی و پیوسته، شکار نظامیان طالبان می‌شوند.»

کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان تاکید کرد که اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در قبال این سربازان و قربانیان بزرگ‌ترین جنگ تاریخ خود مسئول‌اند و باید با راهکاری عادلانه و قابل‌قبول، آنان و خانواده‌هایشان را از رنج و نابودی نجات دهند.

این کمیسیون از تمام کشورهایی که در افغانستان با هدف مبارزه با تروریسم جنگیدند و «اخیرا با بی‌مسئولیتی، هم‌پیمانان خود را تنها گذاشتند»، خواست در قبال تصمیم‌های خود که به عاقبتی دردناک برای هم‌پیمانانشان منجر شد، پاسخگو باشند.