طالبان یک افسر پلیس دولت پیشین افغانستان را بازداشت و تیرباران کرد

بدرالدین حیدری به همکاری با جبهه مقاومت متهم شده بود

بدرالدین حیدری یک روز پیش از بازداشت، از پاکستان بازگشته بودــ @Etilaatroz/twitter

طالبان روز دوشنبه هشتم اسفند (۲۷ فوریه)، بدرالدین حیدری، فرمانده پلیس سابق شهرستان بکخیل استان پکتیکا را در مرکز استان خوست بازداشت کردند و سپس افراد این گروه صبح پنجشنبه یازدهم اسفند، از کشته شدن بدرالدین حیدری خبر دادند.

به گفته برخی منابع، افراد طالبان حیدری را شامگاه چهارشنبه تیرباران کرده‌اند.

اعضای طالبان در ارتباط با قتل بدرالدین حیدری ویدیویی در توییتر به اشتراک گذاشته‌اند که تیرباران یک فرد در تاریکی شب را نشان می‌دهد. صحت و سقم این ویدیو هنوز تایید‌ نشده است اما منابع مطلع کشته شدن بدرالدین حیدری به دست افراد طالبان را تایید کرده‌اند.

طالبان بدرالدین حیدری را روز دوشنبه، یک روز پس از آنکه از پاکستان به استان خوست بازگشت، در بازار صرافان این استان بازداشت کردند. منابع آگاه گفته‌اند که این فرمانده پلیس دولت پیشین به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت شد و سه تن از صراف‌ها نیز به اتهام همکاری با او دستگیر شده‌اند. 

کاربران وابسته به طالبان در توییتر نوشته‌اند که بدرالدین حیدری در چهار استان لوگر، پکتیا، پکتیکا و خوست مسئول تامین مالی «باغیان» بود. طالبان مخالفان مسلحشان را باغی [شورش‌کننده بر امام عصر] می‌خوانند. 

مقام‌های رسمی طالبان تاکنون در مورد کشته شدن این افسر پلیس دولت پیشین اظهارنظری نکرده‌اند اما اعضای طالبان روز دوشنبه با انتشار عکس حیدری در بازداشت، از دستگیری او خبر دادند و سپس خبر تیرباران شدنش را منتشر کردند. افراد طالبان از بدرالدین حیدری به عنوان قاتل ده‌ها سرباز طالبان یاد می‌کنند و این نشان می‌دهد که حیدری از نظامیان مخالف طالبان در استان پکتیکا بوده و سابقه جنگ با طالبان را داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان هرچند در زمان بازگشت به قدرت به ظاهر عفوعمومی اعلام کردند، در یک سال و شش ماه گذشته صدها نظامی دولت پیشین را به‌ویژه کسانی که در جریان جنگ شناسایی کرده بودند، بازداشت و شکنجه کرده و بسیاری از آنان را کشته‌اند.

از شمار نظامیانی که در یک سال و نیم گذشته کشته شده‌اند آمار دقیقی وجود ندارد اما آمارهای برخی از سازمان‌های حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل و نیز نگاهی به اخبار روزانه‌ درباره بازداشت و قتل نظامیان پیشین نشان می‌دهند که صدها تن از این نظامیان در این مدت به بهانه‌های مختلف بازداشت و کشته شده‌اند.