افزایش مجدد مسمومیت‌های زنجیره‌ای؛ دختران در دست‌کم ۱۲ مدرسه مسموم شدند

روز شنبه بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز دختر در دست‌کم ۶ شهر ایران به‌دلیل مسمومیت در مراکز درمانی بستری شدند

مسمومیت دانش‌آموزان در ارومیه - ایلنا

مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه در ایران، از روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲، دوباره اوج گرفته است و بر اساس ویدیوها و اخبار منتشرشده در رسانه‌ها، تا لحظه تنظیم این خبر، دانش‌آموزان در دست‌کم ۱۲ مدرسه دخترانه در اردبیل، پردیس تهران، ارومیه، نقده، هفتکل خوزستان و دیواندره، مسموم شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایلنا در گزارشی به مسمومیت شمار زیادی از دختران دانش‌آموز در مدرسه دخترانه سعدی در ارومیه پرداخت و به نقل از شاهدان عینی نوشت که «انتشار گاز» دلیل این اتفاق بوده است.

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز به نقل از اورژانس اردبیل، از تماس مسئولان ۵ مدرسه دخترانه با اورژانس اردبیل خبر داد، اما در گزارش مبهم خود، اشاره‌ای به مسمومیت دانش‌آموزان نکرد. در همین حال، صفحه توییتری ۱۵۰۰تصویر نام این ۵ مدرسه را اعلام کرد. مدارس فردا، معراج، بهاران، خلبان ذاکر و فرزانگان، نام ۵ مدرسه‌ای در اردبیل است که دانش‌آموزان در آنها دچار مسمومیت شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز با تایید حمله‌ها به مدارس اردبیل نوشت که دانش‌آموزان مدرسه معراج بر اثر استنشاق گازهای مشکوک، دچار مسمومیت‌های شدید شده‌اند.

همچنین ویدیوهای ارسالی برای ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد که روز ۱۹ فروردین، دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه خیام در پردیس تهران و دانش‌آموزان مدارس دخترانه پروین اعتصامی و بنت‌الهدی در دیواندره در استان کردستان ایران نیز هدف حمله با گازهای سمی قرار گرفتند.

در این ویدیوها مشاهده می‌شود که شمار زیادی از دختران، به‌صورت بدحال روی زمین دراز کشیده‌اند و درحال انتقال به مراکز درمانی‌اند.

در ادامه، وب‌سایت حقوق‌بشری هه‌نگاو خبر داد که دانش‌آموزان دو مدرسه دخترانه «شاهد» و «فدک» در شهر نقده، مدارس بعدی بوده‌اند که روز شنبه قربانی این حملات شدند.

گزارش‌هایی نیز از حمله با گاز مشکوک سمی به مدرسه دخترانه «هاجر» در شهر هفتکل استان خوزستان منتشر شده است که بر اساس این گزارش‌ها، دست‌کم ۲۰ دانش‌آموز با علائم مسمومیت گازی، در بیمارستان‌های این شهر پذیرش شده‌اند.

مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان از اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ در مدارس دخترانه آغاز شد، اما پس از گذشت سه ماه، با گسترش آن در صدر اخبار قرار گرفت و تازه در این زمان بود که برخی نهادهای حکومتی تلاش کردند علت آن را «اضطراب ناشی از جو روانی» عنوان کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که بیش از چهار ماه از بروز مسمومیت مشکوک در مدارس می‌گذرد و هنوز علت این رخداد از طرف هیچ مقام رسمی اعلام نشده است، رئیس کارگروه ویژه حقیقت‌یاب مسمومیت‌ها روز جمعه اعلام کرد که دانش‌آموزان «خود باید در مدارس از خود مراقبت کنند».

حمید کاظمی، نماینده مجلس و رئیس کارگروه ویژه حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان، بدون اشاره به نتیجه تحقیقات این کمیته، از «تنظیم آیین‌نامه آموزش و پرورش برای رعایت برخی اصول در رابطه با موضوع مسمومیت‌ها» و ارسال آن به مدیران مدارس خبر داد.

این مسمومیت‌ها پس از مشارکت گسترده و بی‌سابقه دانش‌آموزان دختر در خیزش سراسری، پس از قتل حکومتی مهسا امینی در سراسر ایران آغاز شد. شعارهای صریح دانش‌آموزان علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و آتش زدن تصاویر علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی در کلاس‌های درس دختران، خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت.

حالا اصلی‌ترین گمان و ظن شماری از کاربران و تحلیلگران سیاسی درباره حمله‌ به مدارس دخترانه، این است حکومت جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی آن می‌خواهند انتقام خیزش سراسری و ایستادگی نسل کودک و جوان مقابل نظام را به این شکل از دانش‌آموزان بگیرند.