قطعنامه پارلمان اروپا در مورد مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز

پارلمان اروپا بار دیگر بر سیاست‌های «ضد زن» نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و نوشت از مطالبه زنان ایرانی، یعنی الغای «تبعیض‌های نظام‌مند»، حمایت «مطلق» می‌کند

پارلمان اروپا در روز پنجشنبه، ۱۶ مارس ۲۰۲۳، در محکومیت مسمومیت‌های سریالی دختران دانش‌آموز مدارس ایران، قطعنامه‌ای صادر کرد. نمایندگان پارلمان اروپا در ابتدای متنِ مورد نظر نوشتند، این قطعنامه در مورد مسائل مربوط به ایران و به‌خصوص موضوع «مسمومیتِ صدها دانش‌آموز دختر است.»

در قطعنامه روزِ پنجشنبه پارلمان اروپا، که آن را خطاب به نماینده‌های این مجلس نوشته‌اند، در ابتدا به تبعیض‌هایی اشاره می‌شود که نظام جمهوری اسلامی به زنان ایران تحمیل می‌کند و در عین‌حال که مبارزه «مسالمت‌آمیز» این گروه اجتماعی نیز از قلم نمی‌افتد. 

در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا به مبارزه زن‌های ایران با «حجاب اجباری»، «تبعیض‌های نظام‌مند» و همچنین تلاش‌های حکومت برای سرکوب این مبارزه مسالمت‌آمیز اشاره می‌شود؛ تلاش‌هایی که از نظر نمایندگان پارلمان اروپا، مسمومیت دختران دانش‌آموز مدارس سراسر ایران نیز یکی از مصادیق آن به‌حساب می‌آید. 

از این‌رو نمایندگان پارلمان اروپا در فرازی از این بیانیه می‌نویسند مسمومیت دختران نوجوان در ایران یک «تلاش وحشیانه برای ساکت کردن زنان و دختران ایران» است و، ضمن محکوم کردن این اقدام، «همبستگی عمیق» خود با این گروه از دختران دانش‌آموز در ایران را اعلام می‌کنند. 

پارلمان اروپا بار دیگر بر سیاست‌های «ضد زن» نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند و می‌نویسد از مطالبه زنان ایرانی، یعنی الغای «تبعیض‌های نظام‌مند»، حمایت «مطلق» می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه متن این قطعنامه، پارلمان اروپا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌خواهد تا در ارتباط با پرونده مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه ایران، یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل تشکیل دهد و از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم می‌خواهد تا زمینه و امکانات لازم برای تحقیقات این کمیته حقیقت‌یاب را فراهم آورد.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از این قطعنامه خطاب به مقام‌های حکومت اسلامگرای ایران می‌نویسند که مسئولیت تامین حق تحصیل زنان بر عهده آنها است و محرومیت زنان از حق تحصیل، تاثیرات مخربی بر آینده آنها باقی می‌گذارد. به همین دلیل نیز از مقامات تهران می‌خواهد تا دسترسی بدون تبعیضِ زنان به آموزش را تضمین کرده و در عین‌حال قوانین تبعیض‌آمیز موجود در این زمینه را نیز لغو کنند.

در فرازی از این قطعنامه به بازداشت علی پورطباطبایی، خبرنگارِ «قم‌نیوز» که اخبار مربوط به پرونده مسمومیت‌های سریالی را دنبال می‌کرد، نیز اشاره می‌شود و نمایندگان پارلمان اروپا این اقدام حکومت ایران را محکوم می‌کنند. 

در ماده ۷ این قطعنامه ۱۰ ماده‌ای بار دیگر به ماهیت تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اشاره می‌شود و از شورای اروپا می‌خواهد تا هر چه زودتر این سازمان نظامی در فهرست نیروهای تروریستی اتحادیه اروپا قرار بگیرد. آنها در ادامه تاکید می‌کنند که خواهان آنند تا علاوه بر سپاه پاسداران، کسانی چون علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، که در نقض گسترده حقوق بشر در ایران دست دارند، نیز در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار بگیرند.

یکی دیگر از خواست‌های پارلمان اروپا تسهیل صدور ویزا برای افرادی است که در معرض خطر قرار دارند و باید هر چه سریع‌تر خاک ایران را ترک کنند.

تهیه‌کنندگان این قطعنامه همچنین از «نهادهای اروپا» می‌خواهند تا از تاسیس یک دولت دموکراتیک در ایران حمایت کنند.