نتیجه بررسی کمیته حقیقت‌یاب: مسمومیت‌های سریالی شیطنت دانش‌آموزان بود

عضو کمیته حقیقت‌یاب مسمومیت‌های دانش‌آموزان می‌گوید در مدارس پدافند غیرعامل تشکیل می‌شود

با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز مسمومیت‌های زنجیره‌ای دختران در مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی، سید حمید کاظمی، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس، دانش‌آموزان را در این ماجرا متهم کرد و گفت برخی از آنان از روی شیطنت چنین کار‌هایی می‌کنند.

او همچنین از ابلاغ آیین‌نامه‌ای به مدارس خبر داد که بر مبنای آن، پدافند غیرعامل برای پیشگیری از مسمومیت‌های سریالی در مدارس تشکیل می‌شود.

کاظمی درباره اینکه پدافند غیرعامل چگونه و در چه سازوکاری در مدارس تشکیل می‌شود، توضیحی نداد اما گفت که می‌خواهیم دانش‌آموزان خودشان در این شرایط مراقبت داشته باشند. به گفته او، آموزش‌ و پرورش نیز «به‌منظور رعایت برخی اصول در رابطه با موضوع مسمومیت‌ها این آیین‌نامه را تنظیم و به مدیران مدارس ابلاغ کرده است».

عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس در بررسی مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان به خبرگزاری ایلنا گفت که گزارش این کمیته تا دو هفته دیگر در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

کمیته ویژه حقیقت‌یاب مجلس در ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان متشکل از اعضای چهار کمیسیون است اما بررسی‌ها را مبتنی بر گزارش‌هایی که از نهاد‌های دولتی و حکومتی دریافت کرده است، انجام می‌دهد.

بنا بر اعلام کاظمی، کمیته حقیقت‌یاب تاکنون دو جلسه قبل از عید نوروز و یک جلسه پس از عید برگزار کرده است. او در ادامه مدعی شد که «شرایط مدارس نسبت به قبل عید مناسب‌تر است و برخی موضوع‌هایی که پیش از عید موجب نگرانی شده بود، در حال حاضر دیگر وجود ندارد».

رئیس کارگروه ویژه حقیقت‌یاب مجلس در حالی این ادعا را مطرح کرد که تنها سه روز از بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروز می‌گذرد و در همین مدت کوتاه نیز شمار زیادی از دختران در مناطق مختلف از مسمومیت‌های سریالی متاثر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال کاظمی ادعا کرد: «گزارشی که ما دریافت کردیم، حاکی از این است که مسمومیت‌ها در حدی نبودند که به انتقال افراد به بیمارستان منجر شوند یا کار درمانی روی آن‌ها انجام شود.»

برخلاف ادعای این نماینده مجلس، ویدیو‌ها و تصاویری که طی روز‌های اخیر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، مسمومیت شماری از دانش‌آموزان و نگرانی‌های خانواده‌های آنان را آشکار می‌کند.

روز دوشنبه ۱۴ فروردین در نخستین روز بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروز، شماری از دانش‌آموزان دختر دو مدرسه در نقده با علائم مسمومیت راهی مراکز درمانی شدند.

مسمومیت‌های سریالی روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، در تبریز ادامه یافت و در نتیجه دست‌کم ۲۰ دانش‌آموز دختر روانه بیمارستان شدند. هم‌زمان، برای دانش‌آموزان مدارسی در ارومیه و اصفهان اتفاقی مشابه رخ داد. روز چهارشنبه نیز مسمومیت‌های زنجیره‌ای به شهر قم بازگشت و تعدادی از دانش‌آموزان را با علائم سردرد، سرگیجه و مشکلات تنفسی راهی بیمارستان کرد.

مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان اوایل آذرماه از قم شروع شد و به‌سرعت در شهر‌های دیگر نیز گسترش یافت. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در موضع‌گیری‌های متناقض از یک سو این مسمومیت‌ها را به «دشمنان» و «عوامل خارج کشور» نسبت می‌دهند و از سوی دیگر ادعای «بزرگ‌نمایی» آن را مطرح می‌کنند. نهاد‌های امنیتی به رسانه‌های داخلی نیز دستور داده‌اند به جای «مسمومیت» از عبارت «بدحالی دانش‌آموزان» استفاده کنند.

نیروی انتظامی اواخر اسفندماه، خبر داد که ۱۱۸ فرد مرتبط با مسمومیت دانش‌آموزان دختر در مدارس دستگیر شده‌اند. با این حال هویت این افراد و انگیزه آنان همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

نهادهای امنیتی در ماه‌های گذشته به جای معرفی عاملان مسموم‌سازی دختران، علیه افراد و رسانه‌های اطلاع‌رسان درباره این موضوع اعلام جرم کرده‌اند. در پیوند با همین موضوع، مدیرمسئولان روزنامه‌های هم‌میهن و شرق و سایت رویداد۲۴ و احضار شدند. سیدعلی پورطباطبایی، از مدیران سایت قم‌نیوز و خبرنگاری که موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را پیگیری می‌کرد، هم بازداشت شد.

برخی کنشگران بر این باورند که گروه‌های وابسته به حکومت و آتش‌به‌اختیار‌های علی خامنه‌ای در این موضوع دست دارند و هدف آنان خانه‌نشین کردن دختران است.