بریتانیا در حال مذاکره برای آزادسازی سه شهروند زندانی این کشور در افغانستان است

خبر اسارت این سه شهروند بریتانیایی در زندان‌های طالبان روز شنبه در رسانه‌ها منتشر شد

یکی از بازداشت‌شدگان مایلز راتلج است؛ گردشگری ۲۳ ساله‌ که اخیرا در افغانستان با سلاح و تانک‌های طالبان عکس گرفته بود- DailyMail

دولت بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که در حال مذاکره برای آزادسازی سه شهروند بازداشت‌شده این کشور در افغانستان است. روزنامه دیلی میل روز شنبه برای نخستین بار از زندانی بودن سه تبعه بریتانیا در افغانستان خبر داد. حالا وزارت کشور بریتانیا می‌گوید در حال مذاکره برای آزادی این سه نفر است.

سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، روز یکشنبه به شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت که آنان سخت در حال مذاکره‌اند و می‌خواهند امنیت شهروندانشان را تامین کنند. او در مورد طرف مذاکره خود مستقیما حرفی نزد اما تاکید کرد: «اگر خطراتی برای امنیت این افراد وجود داشته باشد، اگر آن‌ها یک شهروند بریتانیایی در خارج از کشورند، پس دولت بریتانیا هر کاری که لازم باشد برای اطمینان از در امان بودن آن‌ها انجام خواهد داد.»

براورمن همچنین گفت که شهروندان بریتانیایی وقتی به یک کشور خطرناک جهان می‌روند، باید احتیاط‌های لازم را انجام دهند و توصیه‌های دفتر امور خارجه، مشترک المنافع و توسعه (FCDO) را در نظر داشته باشند. سخنگوی این دفتر پیش از این به رسانه‌ها گفته بود: «ما در تلاش برای تماس با این افرادیم و می‌خواهیم مطمئن شویم که آنان در امنیت به سر می‌برند و مشکلی ندارند.»

در همین حال، اسکات ریچاردز، مسئول سازمان غیرانتفاعی شبکه پرزیدیوم که به کورنول(یکی از بازداشتی‌ها) و یک شهروند بریتانیایی دیگر که نامش فاش نشده کمک می‌کند، به اسکای نیوز گفت که او معتقد است که این دو تن سلامت‌اند و با آن‌ها به‌خوبی رفتار می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال افزود که هیچ تماس معنی‌داری با این افراد در کار نبوده و نه آژانس‌های نظارتی بین‌المللی و نه هیچ کس دیگری تا به امروز به این افراد دسترسی نداشته است.

بازداشت سه شهروندان بریتانیایی در افغانستان به دست گروه طالبان که حالا قدرت را در دست دارند، از روز شنبه سرخط اصلی خبرهای جهان شد. یکی از این سه تن، مایلز راتلج یک فعال رسانه‌های اجتماعی است که با سفر به مناطق خطرناک جهان و انتشار گزارش‌های تصویری آن در حساب‌های کاربری خود، صدها هزار دنبال‌کننده دارد.

فرد دیگر کوین کورنول یک امدادگر بریتانیایی است که برای یک خیریه بین‌المللی کار می‌کرد و ظاهرا طالبان او را به دلیل داشتن اسلحه غیرمجاز بازداشت کرده‌اند. هرچند به گفته دیلی میل، طالبان به او مجوز حمل سلاح داده بودند. فرد سوم ناشناس است و گفته می‌شود مدیر هتل (دریا ولیج) یک مهمان‌پذیر اختصاصی برای خارجی‌ها است.

گروه طالبان تاکنون به صورت رسمی در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند و در مورد افراد بازداشت‌شده نیز هیچ خبری منتشر نشده است.

بیشتر از جهان