وزارت خارجه بریتانیا از آزادی پنج شهروند این کشور از دست طالبان خبر داد

طالبان می‌گویند در پی نشست‌های متعدد و رسیدن به تفاهم، شهروندان بریتانیایی را آزاد کرده‌اند

طالبان یک روز پس از آن که بریتانیا اعلام کرد هیچ راهی جز تعامل با طالبان وجود ندارد، پنج شهروند این کشور را از بند آزاد ساخت  عکس از وزارت خارجه بریتانیا

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه، ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ۱۴۰۱) اعلام کرد که طالبان پنج شهروند این کشور را آزاد کرده‌اند. طالبان این پنج بریتانیایی را درست یک روز پس از آن رها کردند که بریتانیا اعلام کرد هیچ راهی جز تعامل با طالبان در افغانستان وجود ندارد و این کشور از هیچ شخص یا شهروند افغانستان که خواهان به میان آمدن تغییرات سیاسی از راه خشونت باشد، پشتیبانی نخواهد کرد.

بریتانیا اعلام کرده است که این پنج شهروند، کارکنان دولت آن کشور نبوده‌‌اند و بر خلاف توصیه دولت بریتانیا به افغانستان رفته بودند. 

وزارت خارجه بریتانیا گفته است که به نمایندگی از خانواده‌های این پنج شهروند بریتانیا، از «هر گونه نقض فرهنگ و آداب و قوانین افغانستان که از سوی آنان صورت گرفته باشد، عذرخواهی» می‌کند. 

بریتانیا در مورد نام‌ها و زمان بازداشت این شهروندان چیزی نگفته است، اما بلال کریمی، معاون سخگوی طالبان در افغانستان، می‌گوید که حدود شش ماه پیش چند تن از شهروندان بریتانیایی که «قوانین» مردم افغانستان را نقض کرده بودند، بازداشت شده بودند. 

بلال کریمی می‌گوید که در پی نشست‌های متعدد و رسیدن به تفاهم، روز یکشنبه، ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد ۱۴۰۱) این افراد آزاد، و به بریتانیا تحویل داده شدند. این افراد تعهد داده‌اند که دیگر «قوانین افغانستان این کشور» را نقض نخواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، رسانه‌ها گزارش‌هایی از بازداشت حدود شش شهروند بریتانیایی در افغانستان به دست نیروهای طالبان منتشر کرده بودند. نام اندرو نورت، خبرنگار پیشین بی‌بی‌سی، نیز در میان بازداشت‌شدگان ذکر شده بود.

اما اکنون بریتانیا از آزادی پنج تن از شهروندان این کشور خبر داده است، و طالبان هم شمار زندانیان آزادشده را نگفته‌اند.

دولت بریتانیا در اعلامیه‌ای روز یکشنبه، ۱۹ ژوئن، انتشار داد، اعلام کرد که خشونت به نفع افغانستان و جامعه جهانی نیست و دولت بریتانیا مانع برنامه‌ریزی‌ها از این کشور برای ایجاد خشونت در افغانستان خواهد شد.

در اعلامیه دولت بریتانیا آمده است که برای  صلح و ثبات و کمک‌های بشردوستانه « هیچ راه جایگزینی جز تعامل با دولت کنونی افغانستان وجود ندارد، و این کاری است که این کشور انجام می‌دهد.»

هرچند بریتانیا رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است، در اعلامیه‌ای که یک روز پیش از آزادی پنج شهروند بریتانیا منتشر شد، رژیم طالبان «دولت فعلی افغانستان» توصیف شده است.