سه شهروند بریتانیا بیش از سه ماه است که در زندان طالبان‌اند

به‌گزارش روزنامه دیلی‌میل، این سه شهروند بریتانیا در ماه ژانویه به‌دست طالبان بازداشت شدند و تاکنون نه جرم آن‌ها مشخص شده و نه به آن‌ها حق وکالت قانونی داده شده استب

کوین کورنول (راست) و مایلز راتلج (چپ) گردشگر جوان ۲۳ ساله‌ که اخیرا در افغانستان با سلاح و تانک‌های طالبان عکس گرفته بود- DailyMail

روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل روز شنبه، دوازدهم فروردین، فاش کرد که سه شهروند بریتانیا بیش از سه ماه است که در زندان طالبان به‌سر می‌برند.

به نوشته این روزنامه، کوین کورنول، امدادگر پزشکی ۵۳ ساله، مایلز راتلج معروف به «گردشگر خطرناک» و یک شهروند دیگر بریتانیا که هتلی را برای امدادگران در کابل اداره می‌کرد، از ماه ژانویه به‌دست نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان بازداشت شده‌اند.

یکی از این بازداشت‌شدگان گردشگر ۲۳ ساله‌ای است که در رسانه‌های اجتماعی هزاران دنبال‌کننده دارد و همواره در این رسانه‌ها ادعا می‌کند که «برای تفریح، به خطرناک‌ترین مکان‌های روی زمین سفر می‌کند».

او اخیرا به افغانستان رفته و با سلاح و تانک‌های سربازان طالبان عکس گرفته و در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده بود. 

شهروند دیگر بریتانیا که اکنون در بازداشت طالبان به‌سر می‌برد، کوین کورنول، پدری متاهل اهل میدلزبورو است که به نوشته دیلی میل، ۱۱ ژانویه به‌دست اداره استخبارات طالبان در هتلش دستگیر شد. به گزارش این روزنامه، ماموران طالبان او را به داشتن یک سلاح گرم غیرقانونی در گاوصندوق اتاقش متهم کردند. 

خانواده کورنول به دیلی‌میل گفتند که طالبان قبلا به او مجوز این تفنگ دستی را داده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کورنول مدت ۱۱ ماه بود که به‌عنوان امدادگر پزشکی در نهاد خیریه «ایکاروس بین‌المللی» - نهادی که خدمات رایگان بهداشتی به مردم محلی ارائه می‌کند - کار می‌کرد.

در گزارش دیلی‌میل آمده است که در یورش طالبان به هتل «دریا ولچ»، مدیر بریتانیایی این هتل نیز بازداشت شده که این روزنامه به درخواست خانواده‌ او، نامش را در گزارش نیاورده است.

این روزنامه بریتانیایی اعلام کرد که این سه شهروند بریتانیا در واحدی ویژه‌ که اداره استخبارات طالبان آن را برای شهروندان خارجی ایجاد کرده، نگهداری می‌شوند و تاکنون نه جرم آن‌ها مشخص شده و نه به آن‌ها حق وکالت قانونی داده شده است. 

بریتانیا پس از تسلط طالبان بر افغانستان، سفارت یا کنسولگری در این کشور ندارد. روز جمعه (۳۱ مارس)، سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا گفت: «ما سخت کار می‌کنیم تا ارتباط کنسولی با اتباع بریتانیایی بازداشت‌شده در افغانستان را تضمین و از خانواده‌ها حمایت کنیم.»

از سویی دیگر هم، به تازگی این کشور از شهروندان خود خواسته است که به افغانستان سفر نکنند.  وزارت خارجه بریتانیا وضعیت امنیتی در افغانستان را به‌شدت بی‌ثبات خواند و اعلام کرد که در طول ماه رمضان در محله‌های مختلف، ازجمله اطراف فرودگاه و اماکن مذهبی، خطر وقوع حمله‌های تروریستی وجود دارد.

وزارت خارجه بریتانیا هفته گذشته در اطلاعیه‌ای هشدار داد که خطر بازداشت شهروندان این کشور در افغانستان بالا است و به شهروندان بریتانیایی گوشزد کرد که در حال حاضر هیچ مقام کنسولی از بریتانیا در افغانستان حضور ندارد و توان وزارت خارجه بریتانیا برای ارائه خدمات کنسولی به‌شدت محدود است.

بیشتر از جهان