وزارت خارجه بریتانیا درباره وضعیت امنیتی در افغانستان هشدار داد

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای به شهروندان بریتانیا هشدار داد از سفر به افغانستان خودداری کنند

نیروهای امنیتی طالبان باری جلوگیری از برگزاری جشن نوروز در مزارشریف مستقر شده‌اند- Atif ARYAN / AFP

وزارت خارجه بریتانیا وضعیت امنیتی در افغانستان را به‌شدت بی‌ثبات خواند و اعلام کرد در طول ماه رمضان در محلات مختلف از جمله اطراف فرودگاه و اماکن مذهبی، خطر وقوع حملات تروریستی وجود دارد.

این وزارتخانه با صدور اطلاعیه‌ای به شهروندان این کشور هشدار داد که از سفر به افغانستان خودداری کنند و توضیح داد: «خطر حملات تروریستی در داخل یا اطراف اماکن مذهبی در طول مناسبت‌های مذهبی مانند ماه رمضان وجود دارد. سفر در سراسر افغانستان هم بسیار خطرناک است و ممکن است گذرگاه های مرزی باز نباشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه بریتانیا در اطلاعیه روز چهارشنبه خود، هشدار داد که خطر بازداشت شهروندان این کشور در افغانستان بالا است و به شهروندان این کشور گوشزد کرد که در حال حاضر هیچ مقام کنسولی بریتانیا در افغانستان حضور ندارد و توان وزارت خارجه بریتانیا برای ارائه خدمات کنسولی به‌شدت محدود است.

دولت بریتانیا ضمن ابراز نگرانی از افزایش موارد بازداشت شهروندانش در افغانستان، از آنان خواست اگر علی‌رغم این توصیه‌ به افغانستان سفر می‌کنند، مشخصات خود را پنهان نگه دارند.

در این اطلاعیه همچنین آمده که در صورت بازداشت بریتانیایی‌ها در افغانستان، ممکن است آن‌ها تا مدت طولانی در بازداشت بمانند و وزارت خارجه هم از آن مطلع نشود. تضمینی هم وجود ندارد که افراد بازداشت‌شده بتوانند با خانواده‌هایشان تماس بگیرند.

دولت بریتانیا به شهروندان خود توصیه کرد در صورت سفر به افغانستان به تجمع‌ها و رویدادهای عمومی از جمله مراسم مذهبی نزدیک نشوند و تدابیر احتیاطی را رعایت کنند.

بریتانیا در حالی از بازداشت شهروندان خود در این کشور ابراز نگرانی می‌کند که در سال گذشته، پنج شهروند بریتانیایی را پس از مذاکرات فراوان از چنگ طالبان نجات داد. پیش از آن در سال ۲۰۱۴ در پی حمله طالبان به خودرو سفارت بریتانیا در کابل، پنج نفر از جمله یک شهروند بریتانیا کشته شدند. در این حمله انتحاری علاوه بر پنج کشته، ۳۳ غیرنظامی نیز زخمی شدند.

بیشتر از جهان