چین، بزرگ‌ترین شریک اقتصادی عربستان سعودی در ماه ژانویه

پس از چین، ژاپن و هند در رده‌های دوم و سوم مهم‌ترین مقاصد صادرات عربستان سعودی قرار دارند

بندر تجاری جده، عربستان سعودی- ROSLAN RAHMAN / AFP

چین مهم‌ترین مقصد صادرات عربستان سعودی در جهان در ژانویه ۲۰۲۳ بود. در این ماه، صادرات عربستان سعودی به چین  ۱۴.۸ درصد از کل ارزش صادرات عربستان سعودی را تشکیل می‌داد که معادل ۱۵.۶ میلیارد ریال سعودی، یعنی رقمی در حدود ۴.۱۵ میلیارد دلار بود. 

بر اساس داده‌هایی که اداره کل آمار عربستان سعودی دوشنبه، ۲۷ مارس، (هفتم فروردین) منتشر کرد، پس از چین، ژاپن و هند در رده‌های دوم و سوم مهم‌ترین مقاصد صادرات عربستان سعودی قرار دارند. ارزش صادرات عربستان سعودی به ژاپن در ژانویه  ۱۱.۷ میلیارد، و ارزش صادرات به هند معادل  ۱۰.۸ میلیارد ریال سعودی بود. ژاپن در این ماه ۱۱.۲ درصد، و هند ۱۰.۲ درصد از صادرات عربستان سعودی را خریداری کردند.

از سوی دیگر، واردات عربستان سعودی از چین نیز در ژانویه ۲۰۲۳ بیش از هر کشور دیگر بود. در این ماه ۲۲.۲ درصد از واردات عربستان سعودی از چین بود و ارزش آن به  ۱۴.۸ میلیارد ریال سعودی رسید. پس از چین، آمریکا با ارزشی معادل ۶.۵ میلیارد ریال سعودی، دومین صادرکننده بزرگ به عربستان سعودی بود. واردات از آمریکا نیز ۹.۸ درصد کل واردات عربستان سعودی را در ژانویه ۲۰۲۳ تشکیل می‌داد و پس از آن هند در رتبه سوم، ۷.۱ درصد واردات عربستان سعودی را به ارزش ۴.۷ میلیارد ریال سعودی به خود اختصاص داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش عرب‌‌نیوز، ۳۰.۸ درصد از کل واردات عربستان سعودی در ژانویه ۲۰۲۳، از طریق بندر جده در دریای سرخ انجام شد. ارزش کل واردات عربستان سعودی در این ماه به ۲۰.۵ میلیارد ریال سعودی رسید. بندر جده مقصد اصلی کالا‌های وارداتی عربستان سعودی به شمار می‌رود.

صادرات غیرنفتی عربستان سعودی، از جمله صادرات مجدد (re-exports)، در ژانویه سال جاری میلادی به ۲۳ میلیارد ریال سعودی رسید و در قیاس با ۲۴.۶ میلیارد ریال در ژانویه سال گذشته، ۶.۷ درصد  کاهش یافت. بنا به داده‌های اداره کل آمار، دلیل کاهش صادرات غیرنفتی عربستان سعودی در ژانویه ۲۰۲۳، کاهش ۶.۴ درصدی صادرات صنایع شیمیایی و فلزات بود که ۳۰.۶ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی این کشور را تشکیل می‌داد. بنا به این داده‌ها، صادرات کلی کالا در ژانویه سال جاری،  ۲.۸ درصد از ژانویه سال گذشته کمتر شد و به ۱۰۵.۱ میلیارد ریال سعود رسید. سال گذشته میلادی، ارزش صادرات کلی کالا در ژانویه، معادل ۱۰۸ میلیارد ریال سعودی بود. 

واردات کالای عربستان سعودی نیز در این ماه ۲۶.۹ درصد افزایش یافت و از ۵۲.۵ میلیارد ریال سعودی در ژانویه ۲۰۲۲، به ۶۶.۶ میلیارد ریال سعودی در ژانویه ۲۰۲۳ رسید. 

به گزارش عرب‌نیوز، «بیشترین کالای وارداتی در ژانویه ماشین‌آلات، لوازم مکانیکی و قطعات تجهیزات الکتریکی بود که ۲۲.۲ درصد از کل واردات کالا را تشکیل می‌داد». 

با افزایش ۲۶.۹ درصدی واردات و کاهش ۶.۷ درصدی صادرات غیرنفتی، نسبت صادرات غیرنفتی به واردات در این دوره نیز با ۱۲.۵ درصد کاهش، به ۳۴.۵ درصد رسید.

بیشتر از اقتصاد