سود تاریخی آرامکو: ۱۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲

آرامکو همچنین امیدوار است تولید خود را افزایش دهد تا بتواند از تقاضای بازار بهره جوید، زیرا چین پس از حذف محدودیت‌های کووید صفر در کشور، بار دیگر وارد بازار جهانی می‌شود

سود غول‌آسای آرامکو که رسما شرکت نفت عربستان سعودی شناخته می‌شود، به دلیل افزایش قیمت انرژی در پی آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و تحریم‌های صنعت نفت و گاز روسیه، حاصل شده است- REUTERS/Maxim Shemetov/File Photo

آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی، یکشنبه، ۱۲ مارس (۲۱ اسفند)، گزارش داد که در سال گذشته میلادی ۱۶۱ میلیارد دلار درآمد داشته است که بالاترین میزان سود ثبت‌شده شرکت‌های‌ نفتی سهامی‌عام در عربستان سعودی به‌حساب می‌آید.

به این ترتیب، و در مقایسه با سود ۱۱۰ میلیارد دلاری آرامکو در سال ۲۰۲۱، این شرکت سود سال گذشته‌اش را ۴۶.۵ درصد افزایش داده است. در سال ۲۰۲۰ که جهان با بدترین قرنطینه در اثر همه‌گیری کووید-۱۹ مواجه شد و اختلال در سفر و خانه‌نشینی مردم، مدت کوتاهی قیمت نفت را به شدت کاهش داد، آرامکو توانست ۴۹ میلیارد دلار درآمد کسب کند.

عربستان سعودی در حالی به چنین سودی تاریخی‌ دست می‌یابد که به گفته جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، ایران در ۱۱ ماه گذشته ۱۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است و به گفته وزیر نفت، بالاترین میزان فروش نفت ایران از ۱۳۹۷ تاکنون است.

جواد اوجی در مراسم راه‌‌اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد،  با اشاره به اینکه درآمد‌های ارزی کشور بالاتر از نیاز‌های ارزی است، گفت: «امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹، و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر کردیم. همچنین، میزان صادرات گاز امسال نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. صادرات LPG نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرامکو تولید نفت خام خود را در ۲۰۲۲ حدود ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت امیدوار است تا ۲۰۲۷، تولید روزانه خود را به ۱۳ میلیون بشکه برساند. این شرکت در نظر دارد در سال جاری برای تقویت تولید، تا ۵۵ میلیارد دلار در پروژه‌هایش سرمایه‌گذاری کند.

سود غول‌آسای آرامکو که رسما شرکت نفت عربستان سعودی شناخته می‌شود، به دلیل افزایش قیمت انرژی در پی آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و تحریم‌های صنعت نفت و گاز روسیه، حاصل شده است.

آرامکو همچنین امیدوار است تولید خود را افزایش دهد تا بتواند از تقاضای بازار بهره جوید، زیرا چین پس از حذف محدودیت‌های کووید صفر در کشور، بار دیگر وارد بازار جهانی می‌شود.

این شرایط می‌تواند میلیاردها دلار لازم برای تامین بودجه اجرای برنامه‌های شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به‌منظور توسعه کشور بدون تکیه به نفت را تامین کند.

با این حال، قیمت‌های بالای انرژی در یک سال گذشته، روابط بین ریاض و واشنگتن را تیره کرده و تورم را در سراسر جهان افزایش داده است.

سودی که آرامکو کسب کرده، بازتاب‌دهنده سودهای شرکت بریتیش پترولیوم، غول‌ انرژی بریتانیایی، اکسون موبیل آمریکا، شل و دیگران در سال ۲۰۲۲ است.

با این حال، این میزان درآمد از فروش سوخت‌های فسیلی، فعالانی را که نگران تغییرات آب‌وهوایی‌اند، نگران‌تر کرده است.

آگنس، کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، از سود سالانه آرامکو در بحبوحه نگرانی‌های جهانی درباره تغییرات آب‌وهوایی انتقاد کرد و کسب چنین درآمدی را از فروش سوخت فسیلی که بزرگ‌ترین عامل بحران تغییرات اقلیمی در جهان است، «شوک‌آور» توصیف کرد.

بیشتر از اقتصاد