شمار شهروندان فلسطینی که نوار غزه را ترک می کنند رو به افزایش است

افزایش میزان مهاجرت از نوار غزه، باعث نگرانی مقامات فلسطینی شده است

شهروندان فلسطینی در انتظار باز شدن گذرگاه مرزی رفح. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

منابع وابسته به سازمان حماس به اندیپندنت عربی، گفتند که در طی دو سال گذشته دهه ها هزار فلسطینی، نوار غزه را ترک کرده و دیگر به محل زندگی خود باز نگشتند. این منابع خاطر نشان کردند که پدیده ای مهاجرت از نوار غزه، یک تحول نگران کننده بوده و افزایش این روند، به سود سیاست های توسعه طلبانه ای اسرائیل تمام می شود. البته شهروندان فلسطینی ساکن غزه با عبور از گذرگاه مرزی "رفح" وارد مصر شده و دو باره به نوار غزه بر نمی گردند، این در حالی است که مسئولان فلسطینی هیچ مکانیسم و راهبردی را برای جلوگیری از مهاجرت روز افزون شهروندان خود به خارج ندارند.

تمام ساکنان نوار غزه که قصد سفر به خارج را داشته باشند، بایستی از گذرگاه مرزی "رفح" عبور کنند، سپس از قلمرو مصر، عازم مقصد مورد نظر خود شوند. از همین رو، روزانه صدها تن از شهروندان فلسطینی که به منظور کار، تحصیل، درمان و سیاحت قصد سفر به خارج را دارند، به گذرگاه مرزی "رفح" مراجعه می کنند، اما مقامات مصری برای بیشتر این افراد اجازه ورود به کشور را نمی دهند. در بسیاری از موارد، فلسطینی ها تنها در صورتی می توانند مجوز ورود به مصر را دریافت کنند که در مدت کوتاه تعیین شده، از مرزهای دیگر مصر عازم خارج شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبع یاد شده علاوه داشت که حماس مانع مسافرت مردم نمی شود، اما افزایش میزان مهاجرت از نوار غزه باعث نگرانی شدید مسئولان فلسطینی شده است، زیرا دولت اسرائیل پیوسته سعی دارد با اعمال فشارهای مختلف، فلسطینی ها را وادار به ترک نوار غزه کند. اسرائیل با اتخاذ اقدامات مغرضانه همچون: تهدیدهای امنیتی، جلوگیری از ورود کالاهای تجاری و  محدود کردن ورود نیازهای اساسی، شهروندان فلسطینی را تحت فشار قرار می دهد تا ناگزیر به ترک غزه شوند. افزون بر آن، تشدید اختلاف و ناسازگاری میان حماس و سازمان آزادی بخش فلسطین، نوار غزه را بیشتر از پیش تحت فشارهای اقتصادی و اجتماعی قرار می دهد.

در همین حال، مقامات مصری تأکید می کنند که طی دو سال گذشته ده ها هزار فلسطینی از گذرگاه مرزی "رفح" عبور کرده اند و البته مصر صرف نظر از این که مقصد نهایی شهروندان فلسطینی را بداند، به آن های که واجد شرایط باشند، اجازه می دهد تا از گذرگاه مرزی "رفح" عبور کنند.

از سوی دیگر، یک منبع نزدیک به دولت فلسطین، اظهار داشت که شهروندان فلسطینی در نوار غزه، نه تنها دچار مشکلات ناشی از اقدامات دولت اسرائیل بوده بلکه تصمیم گیری های حماس نیز وضعیت زندگی در غزه را نهایت دشوار کرده است. با توجه به همین ناهنجاری ها، ساکنان غزه پیوسته در تلاش برای به دست آوردن مجوز انتقال از غزه به کرانه باختری می باشند و دفتر تشکیلات خود گردان فلسطین در رام الله، روزانه صدها درخواست به منظور انتقال از نوار غزه به کرانه باختری را دریافت می کند، اما نمی تواند به این درخواست ها پاسخ مثبت بدهد.

گفتنی است که دولت اسرائیل، به صورت عموم به شهروندان فلسطینی ساکن نوار غزه اجازه ورود به خاک اسرائیل را نمی دهد، تنها در برخی از موارد، به خانواده های فلسطینی که قصد دارند کودکان بیمار خود را برای درمان به اسرائیل ببرند، اجازه می دهد تا از گذرگاه "بیت حانون" وارد قلمرو اسرائیل شوند.

در همین حال، سازمان حماس تأکید دارد که تمام تلاش های خود را در راستای تأمین امنیت، فراهم کردن سهولت های زندگی و توسعه اقتصادی در نوار غزه انجام می دهد تا مانع مهاجرت مردم به خارج از نوار غزه شود، اما اقدامات اسرائیل برای افزایش فشار بر نوار غزه، در بسیاری از موارد مانع رسیدن به این هدف می شود.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia