تمامی ۱۴ کشوری که اکنون با تایوان رابطه دیپلماتیک دارند

با پایان رابطه هندوراس با تایوان، این کشور جزیره‌ای خودمختار رسما ۱۳ هم‌پیمان دیپلماتیک بیشتر ندارد

تایوان اینک تنها ۱۳ هم‌پیمان دیپلماتیک رسمی داردــ AFP

هندوراس اعلام کرد به دنبال برقراری روابط دیپلماتیک با چین است. این خبر ضربه بزرگی به تایوان وارد کرد؛ کشوری که در صحنه بین‌المللی تعداد کمی هم‌پیمان رسمی برایش باقی مانده است.

رئیس‌جمهوری شیومارا کسترو روز سه‌شنبه اعلام کرد به وزیر امور خارجه خود دستور داده است مذاکرات را با چین آغاز کند. او اعلام کرد قصد دارد «روابط فرامرزی را هماهنگ با کشورهای جهان آزادانه گسترش دهد».

وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه از این بیانیه استقبال کرد اما چنانکه انتظار می‌رفت، این خبر با واکنش شدید تایپه مواجه شد؛ کشوری که تحت تهدیدهای فزاینده چین می‌کوشد حمایت بین‌المللی کسب کند.

وزارت امور خارجه تایوان گفت که «نگرانی شدید خود را به دولت هندوراس ابراز کرده» و از این دولت خواسته است «خوب فکر کند و در تله چین نیفتد و تصمیم‌های غلط نگیرد».

این اقدام برای تایوان ۱۳ هم‌پیمان دیپلماتیک دیگر بیشتر باقی نخواهد نگذاشت، زیرا کشورهای بیشتری در حال تسلیم شدن در برابر نفوذ چین و حمایت از «سیاست چین واحد» این کشورند.

هم‌پیمانان باقی‌مانده تایوان کدام‌اند؟

پس از قطع روابط هندوراس، تایوان ۱۳ هم‌پیمان دیپلماتیک رسمی دیگر بیشتر نخواهد داشت که عمدتا کشورهای کوچک و فقیر جزیره‌ای اقیانوس آرام، کارائیب، آمریکای لاتین و جنوب آفریقا هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌پیمانان باقی‌مانده تایوان عبارت‌اند از: بلیز، اسواتینی (با نام سابق سوازیلند)، گواتمالا، هائیتی، سریر مقدس (دولت مرکزی کلیسای کاتولیک رم)، جزایر مارشال، نائورو، پالائو، پاراگوئه، سنت کیتس و نویس، سنت‌لوسیا، سنت‌وینسنت و گرنادین‌ها و تاوالو.

این تصمیم هندوراس برای تایوان که با پرخاشگری فزاینده چین مخصوصا پس از سفر اوت پارسال نانسی پلوسی روبرو بوده، نگران‌کننده است.

مشخص نیست چه چیز باعث شد دولت هندوراس نظرش را تغییر دهد اما چین در حال ساخت سدی عظیم در هندوراس است و معمولا طرف مقابل را در قبال تجارت و سرمایه‌گذاری به قطع روابط (با تایوان) برمی‌انگیزد؛ همان طور که این کار را در کاستاریکا، پاناما، السالوادور، نیکاراگوئه و در تازه‌ترین مورد با کشورهای جنوب اقیانوسیه مثل جزایر سلیمان با موفقیت انجام داد.

تایوان در سال ۲۰۱۹ پشتیبانی کیریباتی و جزایر سلیمان و در سال ۲۰۲۱ پشتیبانی نیکاراگوئه را از دست داده بود.

در آمریکای لاتین فقط بلیز و پاراگوئه با تایوان رابطه دیپلماتیک دارند.

چرا چین تایوان را منزوی می‌کند؟

از نظر چین، تایوان بخشی از خاک این کشور است و در گذشته ادعا کرده بود در صورت لزوم برای در اختیار گرفتن آن حتی به جنگ متوسل خواهد شد. چین در اکثر موارد حاضر به برقراری رابطه با کشورهای دارای روابط رسمی با تایوان نیست و کشورهایی که تماسشان را با تایوان افزایش دهند، به تلافی کردن تهدید می‌کند.

بعد از آنکه لیتوانی در سال ۲۰۲۱ روبطش با تایوان را تقویت کرد، چین سفیر این کشور دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفری حوزه دریای بالتیک را اخراج کرد، روابط دیپلماتیکش را کاهش داد و تجارت با آن را قطع کرد.

در ضمن تایوان به متحدان باقی‌مانده‌اش محصولات کشاورزی صادر می‌کند، برایشان برنامه‌های کارآموزی تخصصی برگزار می‌کند و کمک‌های اقتصادی دیگری در اختیارشان می‌گذارد.

اما این کشور جزیره‌ای بابت تنگناهای بودجه‌ای ناشی از محدودیت‌های قانونی حاصل از انتخابات دموکراتیک نمی‌تواند مثل چین در برنامه‌های توسعه زیرساختی ولخرجی کند.

این تنگناها نمی‌گذارند تایوان مثل چین در ساخت ورزشگاه، تالار اجتماعات و ساختمان‌های دولتی پول خرج کند.

علی‌رغم کارزاری که چین برای منزوی کردن تایوان به راه انداخته است، این کشور همچنان با بیش از ۱۰۰ کشور روابط غیررسمی استواری دارد. اما هم‌زمان با افزایش رقابت ایالات متحده با پکن، تهاجم دیپلماتیک این غول آسیا رفته‌رفته باعث نگرانی این کشور شده است.

دولت جو بایدن برای آنکه سه کشور اقیانوسیه را در مدار ایالات متحده نگه دارد، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرده، چون نگران است مبادا چین با استفاده از دستاوردهای خود در این منطقه، امنیت ایالات متحده را تهدید کند.

گزارش تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان