چین از تصمیم هندوراس برای قطع رابطه با تایوان استقبال کرد

تایوان چین را متهم می‌کند متحدانش را با وعده‌ وام‌های هنگفت فریب می‌دهد؛ اتهامی که پکن آن‌ را رد می‌کند

رئیس‌جمهوری هندوراس در طول مبارزات انتخاباتی خود ایده قطع ارتباط با تایوان را مطرح کرده بود‌ــ AFP

شیومارا کاسترو، رئیس‌جمهوری هندوراس، اعلام کرد از وزیر خارجه این کشور خواسته است با چین روابط رسمی برقرار کنند. اعلام این تصمیم درست پیش از سفر حساس تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، به ایالات متحده و آمریکای مرکزی، تایپه را تحت فشار قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز، شیومارا کاسترو در طول مبارزات انتخاباتی خود ایده آغاز روابط با چین و قطع ارتباط با تایوان را مطرح کرده بود اما در ژانویه ۲۰۲۲ اظهار امیدواری کرد روابط کشورش با تایوان حفظ شود. اکنون این کشور آمریکای مرکزی با نزدیک شدن به چین در آستانه قطع رابطه با تایوان است؛ زیرا پکن به کشورهایی که با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، اجازه نمی‌دهد روابط رسمی خود را با تایپه حفظ کنند.

تصمیم جدید رئیس‌جمهوری هندوراس با اظهارنظرهای موافق و مخالفی همراه بوده است. ادواردو رینا، وزیر خارجه هندوراس، روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به مخالفان گفت: «ما باید عمل‌گرایانه به مسائل نگاه کنیم و به دنبال بهترین منفعت برای مردم کشورمان باشیم.»

اعلام تصمیم کاسترو در توییتر پیش از سفر برنامه‌ریزی‌شده رئیس‌جمهوری تایوان به آمریکای مرکزی در ماه آینده انجام شد؛ هنگامی که انتظار می‌رود او از گواتمالا و بلیز بازدید کند. تسای قرار است با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، هم دیدار داشته باشد؛ ملاقاتی که احتمالا عصبانیت چین را به همراه خواهد داشت.

ایالات متحده هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما مهم‌ترین حامی بین‌المللی و تامین‌کننده تسلیحات آن است که دلیل اصلی اصطکاک در روابط چین و آمریکا به شمار می‌رود.

 چن چین کونگ، معاون دفتر امنیت ملی تایوان، روز چهارشنبه درباره تصمیم هندوراس برای نزدیکی به چین گفت احتمال تلاش پکن برای اعمال فشار قبل از سفر تسای را رد نمی‌کند. تایوان چین را متهم می‌کند متحدانش را با وعده‌ وام‌های هنگفت فریب می‌دهد؛ اتهامی که پکن آن‌ را رد می‌کند.

وزارت خارجه تایوان در عین حال اعلام کرد نگرانی جدی خود را به دولت هندوراس ابراز کرده و از این کشور خواسته است تصمیمش را با دقت بررسی کند و «در دام چین نیفتد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، وزارت خارجه چین از اظهارات رئیس‌جمهوری هندوراس استقبال کرد. وانگ ونبین، سخنگوی این وزارتخانه، روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت: «چین آماده است روابط دیپلماتیک با کشورها را در راستای اصل چین واحد برقرار کند.»

از سوی دیگر، ژانگ ران، سفیر چین در مکزیک، در توییتی ضمن بیان اینکه معتقد است چین و تایوان بخشی از یک کشورند، نوشت: «به هندوراس به دلیل این تصمیم درست و پذیرش این اصل تبریک می‌گویم! امیدواریم این تصمیم محقق شود.»

پیش از این نیز در دسامبر ۲۰۲۱، نیکاراگوئه روابط دیرینه خود را با تایوان قطع و اعلام کرد که تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین چین است.

وزارت خارجه ایالات متحده در آن زمان کشورها را به حفظ روابط با تایوان تشویق کرد و گفت تصمیم نیکاراگوئه منعکس‌کننده اراده مردم این کشور نیست؛ زیرا دولت آن آزادانه انتخاب نشده است. با این حال، این وزارتخانه هنوز درباره تصمیم هندوراس اظهارنظری نکرده است.

اقدام شیومارا کاسترو باعث می‌شود تایوان تنها با ۱۳ کشور روابط دیپلماتیک رسمی داشته باشد. در چنین شرایطی، اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری پاراگوئه در اواخر آوریل، اپوزیسیون پیروز شود، تایوان ممکن است یکی دیگر از متحدان خود در آمریکای لاتین را هم از دست بدهد. افراین آلگره، نامزد اپوزیسیون ریاست‌جمهوری پاراگوئه‌، با امید به افزایش صادرات سویا و گوشت گاو وعده داده است که در صورت پیروزی، این کشور روابطش را با تایوان قطع می‌کند و به چین نزدیک خواهد شد.

بیشتر از جهان