جنگ اوکراین بر برنامه آمریکا برای درگیری با چین بر سر تایوان تاثیر گذاشت

«مثال اوکراین» را نمی‌توان در مورد تایوان تکرار کرد، زیرا چین می‌تواند این جزیره را برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها محاصره کند

U.S. Air Force photo by Senior Airman Alexander Cook

در حالی که جنگ در اوکراین پیش می‌رود، آمریکا نه‌تنها از متحد خود حمایت می‌کند، بلکه از این درگیری به‌ویژه درباره برخورد احتمالی با چین در آینده نزدیک درس بزرگی گرفته است.

هیچ‌کس نمی‌داند که درگیری نظامی بزرگ بعدی آمریکا چگونه خواهد بود. آیا آمریکا سربازانش را به جنگ اعزام می‌کند؟ همان‌طور که به افغانستان اعزام کرد؟ یا کمک‌های تخصصی برای متحدانش فراهم می‌کند، همان‌طور که برای اوکراین انجام داده است؟

چین همچنان بزرگ‌ترین نگرانی آمریکا است. مقام‌های نظامی آمريکا می‌گويند پکن می‌خواهد تا سال ۲۰۲۷ آماده حمله به جزيره خودگردان تايوان باشد. آمريکا همچنان هم‌پیمان ارشد و تامین‌کننده سلاح‌های دفاعی برای تایوان به‌عنوان دموکراسی متحد خود است، در حالی که تفاوت‌های کلیدی در جغرافیا و در تعهد آمریکا برای دفاع از تایوان وجود دارد. گزارش از مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی که ماه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد، «وجوه مشترک روشنی بین حمله روسیه به اوکراین و حمله احتمالی چین به تایوان وجود دارد.» 

چندی پس از ورود سربازان روسی به اوکراین در فوریه گذشته، آمریکا و متحدانش ارسال مقادیر عظیمی سلاح به اوکراین را آغاز کردند.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در سناریوی‌های جنگی مختلف که در گزارش خود به آن اشاره کرد، به این نتیجه رسید که تایوان برخلاف اوکراین باید قبل از حمله چین به‌طور کامل مسلح باشد. به گفته این سازمان، «مثال اوکراین» را نمی‌توان در مورد تایوان تکرار کرد، زیرا چین می‌تواند این جزیره را برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها محاصره کند. به همین دلیل تایوان باید جنگ را با هر چیزی که نیاز دارد آغاز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت حمله ساحلی سخت‌ترین نوع عملیات نظامی است. او همچنین تاکید کرد که عرضه دوباره تسلیحات به تایوان حین جنگ دشوار خواهد بود، به‌ویژه اگر چین دسترسی تایوان به اقیانوس را مسدود کند. 

اما مشکل این است که پنتاگون نمی‌تواند وعده تجهیزاتی را بدهد که ندارد. جنگ اوکراین فشار شدیدی بر ذخایر دفاعی و تسلیحاتی آمریکا و اروپا وارد کرده است. این امر به دلیل این است که اروپا و آمریکا آماده جنگ متعارف نبودند.

هم‌اکنون اوکراین بیش از هفت هزار گلوله توپ در روز برای دفاع از خود شلیک می‌کند. این کشور هر دو هفته منتظر اطلاعیه ایالات متحده برای ارسال محموله‌های مهمات جدید است.

از زمان حمله روسیه، آمریکا میلیون‌ها گلوله مهمات ازجمله گلوله‌ اسلحه‌های انفرادی و توپخانه، ۸۵۰۰ سامانه ضد زرهی، ۱۶۰۰ سامانه ضد هوایی استینگر و ۱۰۰ هزار گلوله مهمات تانک به اوکراین ارسال کرده است.

استراتژی دفاعی پنتاگون می‌گويد آمريکا بايد بتواند در حالی که در یک جنگ می‌جنگد، از وقوع یک جنگ ديگر جلوگیری کند، اما زنجيره تامین تسلیحات و مهمات با این استراتژی سازگار نيست.

بیشتر از جهان