تهدید چین: تایوان فکر استقلال را هم نکند

دفتر امور تایوان در چین از «عناصر ضدچین در کشورهای خارجی» خواست در مسئله استقلال تایوان «با آتش بازی نکنند».

نمایندگان آلمان و لیتوانی در هفته جاری به تایوان سفر کردند که به گفته تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان، نشان‌دهنده حمایت برلین از این جزیره است‌ـ Sam Yeh / AFP

چین بار دیگر تایوان را به حمله تهدید کرد و هشدار داد سیاستمدارانی که با این جزیره خودمختار در ارتباط و تعامل‌اند «دارند با آتش بازی می‌کنند».

به گفته ما شیائوگوانگ، سخنگوی دفتر امور تایوان در چین، پکن همچنان به «حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی‌اش» متعهد است و «توطئه‌ها برای استقلال تایوان را خنثی می‌کند».

او در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۱ دی گفت: «حمایت بدخواهانه عناصر ضدچین برخی کشورهای خارجی از استقلال تایوان فتنه‌انگیزی عمدی است.»

ما شیائوگوانگ در ادامه افزود: «ما از کشورهای مربوطه درخواست می‌کنیم... ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب تایوان را متوقف کنند و در مورد مسئله تایوان با آتش بازی نکنند.»

چین تایوان را، که یک دموکراسی خودمختار است و در سال ۱۹۴۹ از خاک چین جدا شد، بخشی از قلمرو خود می‌داند که باید زیر نظر پکن باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر سیاستمداران خارجی بلندپایه به تایوان در ماه‌های اخیر، از جمله نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا، و شماری از سیاستمداران اتحادیه اروپا، خشم پکن را برانگیخته است و نیروهای چینی رزمایش‌های گسترده‌ای در اطراف تایوان برگزار کرده‌اند، که از نظر مقام‌های تایوانی تمرین برای حمله به این جزیره است.

در پایان دسامبر، چین ۷۱ هواپیما و هفت ناو به سمت تایوان اعزام کرد، که بزرگ‌ترین تمرین نظامی این کشور در سال ۲۰۲۲ بود.

در هفته جاری نیز ارتش تایوان رزمایش برگزار می‌کند تا به تایوانی‌ها اطمینان بدهد توانایی مقابله با تهدیدهای چین را دارد.

این رزمایش دفاعی هم‌زمان است با دیدار نمایندگان آلمان و لیتوانی از تایوان، که به گفته تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان، نشان‌دهنده حمایت برلین از این جزیره است.

رئیس هیئت ده نفره نمایندگان آلمان، در همین زمینه گفت: «اکنون می‌بینیم آنچه در اوکراین اتفاق افتاد بر تمام جهان تاثیر گذاشته است. به همین دلیل است که به کشور شما [تایوان] آمده‌ایم.»

بیشتر از جهان