جمهوری اسلامی مدعی تولید انبوه جت آزمایشی «یاسین» شد

این سومین بار است که جمهوری اسلامی از جت‌های ساخت داخل رونمایی می‌کند

با اینکه از یاسین به‌عنوان اولین جت آموزشی ایران نام برده می‌شود، اما پیش از آن و در سال ۹۲ خبرهایی از ساخت جت آموزشی کوثر در رسانه‌های جمهوری اسلامی منتشر شده بود - Erfan Kouchari/Tasnim

رسانه‌های داخل ایران اعلام کردند که نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین‌، صبح روز شنبه ۲۰ اسفند، با حضور محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رونمایی شد.

وزیر دفاع در آیین رونمایی از این جت آموزشی گفت: «صنعت هوایی از سال‌ها پیش اقدام به طراحی‌ جت آموزشی یاسین کردند که امروز فروند دوم آن رونمایی شد. ویژگی این جت آموزشی طراحی کاملا بومی آن است ‌که موجب شده تا از این نمونه بتوانیم برای هواپیماهای رزمی‌ و‌ پشتیبانی ‌نزدیک ‌نیز استـفاده کنیم.»

اولین فروند از جت آموزشی یاسین، ۲۵ مهر ۱۳۹۸‌، ساخته شد. در آن سال نیز رسانه‌های داخلی از رونمایی اولین هواپیمای جت آموزشی-رزمی ساخت ایران خبر دادند. اتفاقی که روز شنبه نیز تکرار شد و رسانه‌ها این آیین رونمایی را با تیتر «ساخت اولین هواپیمای جت آموزشی» معرفی کردند. امیر حاتمی، وزیر دفاع وقت، در آیین رونمایی از آن اعلام کرده بود:«این هواپیما که می‌توان آن را با جت‌های پیشرفته آموزشی دنیا مقایسه کرد، به دست متخصصان داخلی ساخته شد و از ایده تا تولید آن ۶ سال به طول انجامید».

خبرگزاری ایرنا در‌مورد تفاوت این دو فروند نوشته است: «در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. بومی‌سازی زیرسامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه‌های فرود، بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند است.»

امیر حمید واحدی، فرمانده نهاجا، در این مراسم اعلام کرد که «در گذشته آموزش خلبانان جت ‌هوایی در خارج از ایران انجام ‌می‌شد که به‌واسطه تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال شده است، اولین‌ جایی که تحت تاثیر این تحریم‌‌ها قرار گرفت این بخش بود که باعث شد نتوانیم آموزش‌ها را در خارج دنبال کنیم».

وزیر دفاع نیز با دفاع از کیفیت ساخت این جت آموزشی، گفت: «قالب تجهیزات هواپیما بومی‌سازی شده است و ‌یقین داریم ‌به‌عنوان ‌هواپیمای ‌پیشرفته می‌تواند ماموریت‌هایی که به نیروی‌ هوایی واگذار می‌شود را به‌خوبی انجام دهد و در کاهش مدت‌زمان آموزش و‌ کیفیت آموزش‌ها موثر واقع شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه از یاسین به‌عنوان اولین جت آموزشی ایران نام برده می‌شود، اما پیش از آن و در سال ۹۲ خبرهایی از ساخت جت آموزشی کوثر در رسانه‌های جمهوری اسلامی منتشر شده بود.

امیر حاتمی مردادماه ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرده بود: «طی سال‌های گذشته در این حوزه دستاوردهای خوبی داشتیم که یکی از آن‌ها جت کوثر بود و ما چند ماه بعد بلافاصله خط تولید آن را افتتاح کردیم و در روزهای گذشته سه فروند از آن را تحویل نیروی هوایی ارتش دادیم. ان‌شاءالله بتوانیم تا پایان سال یا اوایل سال آینده سه فروند دیگر از این جت را آماده تحویل کنیم. همچنین سال گذشته یک هواپیمای آموزشی دیگری تحت عنوان یاسین با طراحی کامل ایرانی رونمایی شد که هم‌اکنون در حال طی مسیر خود است، قبل از آن نیز صنعت هوایی یک هواپیمای آموزش دیگر را آماده کرده بود و این روند ادامه دارد.»

مراسم رونمایی از جت کوثر، ۳۰ مرداد ۱۳۹۷، با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت و امیر حاتمی، وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، برگزار شد. با این حال، خبر رونمایی از این جت یک ‌بار نیز در ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده بود.

هواپیمای آموزشی نام نوعی هواپیما است که برای آموزش خلبانی، ناوبری هوایی، هدف‌گیری و تیراندازی هوایی به کار می‌رود. هواپیماهای آموزشی معمولا هواپیماهای سبک با یک موتور پیستونی‌اند که دو صندلی برای خلبان و کمک‌خلبان دارند.