رونمایی جدید سپاه: موشک «پاوه» با برد ۱۶۵۰ کیلومتر

جمهوری اسلامی علی‌رغم مخالفت آمریکا و اروپا در سال‌های اخیر برنامه موشکی خود را گسترش داده است

صدا و سیمای جمهوری اسلامی تصاویری از موشک کروز «پاوه» را نیز منتشر کرد- ScreenGrab/IRIB

سپاه پاسداران روز جمعه اعلام کرد که موشک کروزی با بُرد ۱۶۵۰ کیلومتر ساخته است. کارشناسان می‌گویند این خبر با توجه به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین باعث نگرانی ویژه غربی‌ها خواهد شد.

هم‌زمان با رونمایی از این موشک که «پاوه» نام دارد، امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت جموری اسلامی همچنان می‌خواهد از کسانی که دستور کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، را دادند، انتقام بگیرد. او تاکید کرد: «انشالله بتوانیم ترامپ، پمپئو و مک‌کنزی را بکشیم.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی تصاویری از موشک کروز «پاوه» را نیز منتشر کرد و از آن به‌عنوان «جدیدترین موشک کروز زمین‌پایه» ایران نام برد. سومار، هویزه و ابومهدی (طلائيه) پیش از این، سه موشک کروز زمین‌پایه ایران بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاجی‌زاده در مورد توانایی‌های نظامی جمهوری اسلامی گفت: «ما موشک‌های کروز در گذشته داشتیم با اینکه شاید جایی هم نشان ندادیم مگر به صورت محدود.» اما او افزود که جمهوری اسلامی حالا موشکی ۱۶۵۰ کیلومتری را وارد «سبد موشکی» خود کرده است. هم‌زمان، اولین تصاویر از این موشک از تلویزیون نیز پخش شد. حاجی‌زاده در ادامه افزود ایران توان زدن اهدافی تا ۲۰۰۰ کیلومتر را دارد و این محدودیت هم به‌دلیل «حفظ احترام اروپایی‌ها» است. او تاکید کرد: «انشالله اروپایی‌ها احترام خودشان را حفظ کنند… ما تا ۲۰۰۰ کیلومتر می‌توانیم ناوهای‌ آمریکایی را بزنیم.»

جمهوری اسلامی علی‌رغم مخالفت آمریکا و اروپا در سال‌های اخیر برنامه موشکی خود را گسترش داده است و البته مدعی است که این برنامه صرفا ماهیتی پدافندی و بازدارنده دارد.

حاجی‌زاده در ماه‌های پیش ادعا کرده بود که ایران موشک بالیستیک ابرصوتی (هایپرسونیک) هم ساخته است، اما وزارت دفاع آمریکا در ماه نوامبر گفت واشنگتن مطمئن نیست این ادعا حقیقت داشته باشد.

این مقام در بخش دیگری از صحبت‌هایش به «پهپاد غزه» نیز اشاره کرد و گفت این پهپاد «مداومت پروازی بسیار بالایی دارد و هم‌زمان می‌تواند ۹ بمب با خود حمل کند».