سازمان ملل خسارت زلزله ترکیه را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد

بانک جهانی رقمی حدود ۳۴ میلیاد دلار خسارت را تخمین زده بود

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که خسارت ناشی از زلزله فاجعه‌باری که ماه گذشته ترکیه و سوریه را لرزاند، تنها برای ترکیه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوئیزا وینتون از برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)، در تماس ویدیویی از ترکیه به خبرنگاران گفت: «محاسبات انجام‌شده تا به امروز بیانگر این است که خسارت واردشده فقط در کشور ترکیه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود و با در نظر گرفتن هزینه‌های بازیابی، از جمله تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های بهبودیافته و پایدارتر از نظر زیست‌محیطی، این رقم فراتر نیز خواهد رفت.»

در ماه گذشته، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ و پس‌لرزه‌های آن جان بیش از ۴۵ هزار نفر را در ترکیه گرفت و در سوریه نیز به مرگ حدود پنج هزار نفر منجر شد.

بانک جهانی هفته گذشته تخمین زد که این زمین‌لرزه ویرانگر که بسیاری از شهرها را با خاک یکسان کرد، بیش از ۳۴ میلیارد دلار در ترکیه خسارت وارد کرده است. با این حال، لوئیزا وینتون خبر داد که دولت ترکیه با حمایت برنامه توسعه سازمان ملل متحد، بانک جهانی و اتحادیه اروپا خسارت بسیار بیشتری را محاسبه کرده است.

نماینده سازمان ملل همچنین گفت که پس از تکمیل اطلاعات درباره خسارت‌های رخ‌داده، این برآورد مبنایی برای ارائه به کنفرانس هفته آینده بروکسل خواهد بود که در زمینه اهدای کمک و بازسازی مناطق زلزله‌زده برگزار می‌شود.

لوئیزا وینتون در ادامه گفته‌هایش از سطح پایین پاسخ به درخواست‌های کمک مالی برای زلزله‌زدگان اظهار تاسف کرد و چنین رویکردی را «بسیار ناامیدکننده و غم‌انگیز» خواند. به گفته او، درخواست کمک یک میلیارد دلاری که روز ۱۶ فوریه انجام شد، در حال حاضر تنها ۹.۶ درصد از کل بودجه مورد نیاز برای عملیات بازسازی را تامین می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش‌هایی که پیش‌تر منتشر شده است،‌ بر اثر زلزله‌ جنوب ترکیه و سوریه، بیش از ۱۶۰ هزار ساختمان شامل ۵۲۰ هزار آپارتمان فرو ریختند یا آسیب جدی دیدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که ظرف چند ماه آینده انتخابات مهمی را در پیش دارد، متعهد شده است که خانه‌های ویران‌شده را ظرف یک سال بازسازی کند، اگرچه کارشناسان می‌گویند که او بهتر است ایمنی را بر سرعت ترجیح دهد. نگرانی‌ها از وضعیت ساخت خانه در ترکیه به این دلیل است که بر اثر زلزله اخیر، برخی از ساختمان‌هایی که قرار بود در برابر لرزش مقاومت داشته باشند، نیز فرو ریختند.

دولت اردوغان با موجی از انتقادها به‌دلیل واکنش نامناسب به زلزله روبرو شده است. در همین حال، بسیاری از شهروندان ترکیه می‌گویند که سال‌ها نظارت نداشتن بر کیفیت ساخت و ساز به این میزان تلفات منجر شده است.

سازمان ملل تخمین می‌زند که زلزله‌های مرگبار ترکیه ۱.۵ میلیون نفر را بی‌خانمان کرده و ۵۰۰ هزار خانه جدید مورد نیاز است. بنا بر تخمین کارشناسان سازمان ملل، این فاجعه بین ۱۱۶ میلیون تا ۲۱۰ میلیون تن آوار تولید کرده است، در حالی که پس از زلزله شمال غرب ترکیه در سال ۱۹۹۹، این آمار ۱۳ میلیون تن بود.

بیشتر از جهان