شاهزاده رضا پهلوی: اعتراض‌ها در ایران به لحظه مرگ و زندگی رسیده است

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد: «من نه در اردوی سلطنت‌طلبان هستم نه جمهوری‌خواهان»

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه‌ با نشریه بریتانیایی گاردین گفت انقلاب مردم ایران در لحظه مرگ و زندگی است، و دولت‌های غربی باید یا حمایت کامل و عملی داشته باشند یا شاهد تضعیف این جنبش باشند.

او در ادامه گفت نشانه‌ها حاکی از آن است که اگر غرب فشار حداکثری بیاورد، رده‌های میانی و پایین سپاه پاسداران و برخی سیاستمداران اصلاح‌طلب از بدنه رژیم جدا می‌شوند.

شاهزاده رضا پهلوی دو درخواست کلیدی از غرب دارد: در رفع مشکل محدودیت و قطع اینترنت به مردم ایران کمک کند، و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

او به گاردین گفت: «دلیل ادامه انقلاب این است که همه می‌دانند مسئله مرگ و زندگی است. ایرانی‌ها فریاد می‌زنند مرگ بر دیکتاتور. به چشمشان شلیک می‌شود، زندانی و شکنجه یا اعدام می‌شوند، و هنوز ایستاده‌اند. دنیا باید واکنش نشان بدهد و کنار آن‌ها بایستد.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه افزود: «مصلحت‌اندیشی سیاسی اغلب با جنبش‌های آزادی‌خواهانه مشکل دارد. این مسئله که برخی دولت‌ها می‌گویند اعتراض‌ها کاهش یافته است شاید به این دلیل است که می‌خواهند دیدار و مذاکرات مجدد را توجیه کنند. وضعیت کمی شبیه پایان دوره آپارتاید در آفریقای جنوبی است. دولت‌ها سعی کردند این موضوع را نادیده بگیرند تا وقتی که چنین کاری ناممکن شد.»

به عقیده او، هم‌زمان با حمایت از اعتصاب‌های کارگری در ایران، قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی عملیات این نهاد در سراسر جهان را فلج می‌کند. شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به اینکه سپاه از ارتش جدا است، گفت: «[سپاه] یک مافیای شبه‌نظامی مسلح است که کشور را از همه لحاظ کنترل می‌کند، اما فقط رده‌های بالای سپاه از این موضوع منتفع می‌شوند. رده‌های پایین‌تر باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند از آن‌ها به‌عنوان ابزار سرکوب استفاده شود، یا این رژیم را در روزهای آخر ببینند و راهبرد خروج را که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود بپذیرند، از مسیر حقیقت و مصالحه، و به آغوش ملت بازگردند. در چشم‌انداز من از تغییر رژیم، رده‌های پایین‌تر از بدنه نظام جدا می‌شوند، اما این نیازمند فشار حداکثری غرب است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرزند شاه سابق ایران گفت نشانه‌ها حاکی از آن است که برخی سیاستمداران اصلاح‌طلب، کسانی که در «محدوده خاکستری» هستند، به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم اصلاح‌پذیر نیست. او اضافه کرد: «گفتمان اصلاح‌طلبان بیش از پیش به این سمت و سو می‌رود که اصلاحات را فراموش کن، این عملی نیست، و باید به عبور از این رژیم فکر کنیم. بین این گفتمان و آنچه ما می‌گوییم همگرایی وجود دارد.»

شاهزاده رضا پهلوی این گزاره را که حضور او در ائتلاف مخالفان جمهوری اسلامی به‌منزله بازگشت به گذشته یا ایجاد ناهماهنگی ایدئولوژیک در جنبش است رد کرد و گفت: «من این‌جا نیستم تا رئیس‌جمهوری یا پادشاه بعدی باشم. من این‌جا هستم تا از سرمایه سیاسی و اعتمادی که مردم به من دارند استفاده کنم و در کمک به روند گذار مفید و موثر باشم. تنها ماموریت من در زندگی این است شاهد روزی باشم که ایرانی‌ها پای صندوق‌های رای بروند و در مورد سرنوشتشان تصمیم بگیرند.»

اما در ادامه افزود: «اگر پس از آن بتوانم به نهادینه‌سازی کنترل تمرکز قدرت، یا فساد، یا سوءاستفاده از قدرت یا یک فرهنگ سیاسی جدید کمک کنم... این جایی است که فکر می‌کنم می‌توانم بیشتر موثر باشم.»

فرزند آخرین پادشاه ایران گفت برخی نهاد پادشاهی را ارزشمند و نیرویی برای وحدت کشور می‌دانند. اما تاکید کرد: «می‌خواهم عنصری بی‌طرف باشم. من نه در اردوی سلطنت‌طلبان هستم نه جمهوری‌خواهان.»

او با اشاره به انتقادها از پدرش، گفت: «من خودم هستم با افکار و عقاید خودم. البته که اشتباه‌هایی وجود داشت. هیچ‌کس این را رد نمی‌کند. اما به کل موازنه که نگاه کنی، بیشتر مردم می‌گویند که کشور رو به پیشرفت بود. ایران داشت شکوفا می‌شد. اگر این انقلاب اتفاق نیفتاده بود، دست‌کم مشابه کره جنوبی بودیم. در عوض، الان کره شمالی شده‌ایم.»

شاهزاده رضا پهلوی تصریح کرد که کارزار فعلی مخالفان رژیم در خارج از کشور از داخل ایران نشات می‌گیرد و علت مشروعیتش همین است. او گفت: «این چیزی نیست که ما ساخته باشیم تا به ایران صادر کنیم. دقیقا برعکس. ما صدای مردم داخل ایرانیم که به دلایل آشکار و بدیهی، نمی‌توانند آزادانه از حق خود دفاع کنند. این گروهی متنوع است: چپ، راست، میانه، جمهوری‌خواه و پادشاهی‌خواه.»

او گفت از سایر منشورهای سیاسی که در روزهای اخیر منتشر شده است استقبال می‌کند و طرح‌ها و پیشنهادهای ائتلاف آن‌ها اگر امضا و تایید مردم داخل ایران را نداشته باشد، بی‌ارزش است. «از لحاظ زمانی، کسی اسلحه روی سر ما نگذاشته است. اگر مردم وقت لازم دارند تا همفکری کنند، موردی ندارد.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت احیای برجام فقط به نفع چین است، نه غرب، و در ادامه افزود: «برایم عجیب است که دولت بایدن تا این حد به احیای برجامی که در دور اول برای غرب فایده اقتصادی نداشت، مصمم است. تا وقتی این رژیم در قدرت است، راه همکاری با غرب کاملا مسدود است. ذهنیت [رژیم] این است.» 

به نوشته گاردین، اما این به‌معنای حمایت شاهزاده رضا پهلوی از حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران نیست. او گفت اسرائیل احساس می‌کند موجودیتش در معرض خطر است، اما «نمی‌توانیم از دیپلماسی شکست‌خورده یک‌راست برویم سراغ رویارویی نظامی. راه سومی هم وجود دارد، باید کمک بیشتری به مردم توی خیابان کرد تا این رژیم را سرنگون کنند. از لحاظ تاریخی تاسف‌آور خواهد بود اگر پیش از سایر گزینه‌ها، به این روند فرصتی داده نشود».