شاهزاده رضا پهلوی: خامنه‌ای با واقعیت جدیدِ ناشی از شور انقلابی ایرانیان روبرو است

به‌گفته شاهزاده رضا پهلوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدا برای مقابله ارتش ایجاد شد و از آن با عنوان یک سازمان «مافیایی» یاد کرد

شاهزاده رضا پهلوی روز یکشنبه، ۲۶ فوریه (۷ اسفند)، در برنامه پرمخاطب صبحگاهی تلویزیون «فاکس نیوز» آمریکا حاضر شد و به پرسش‌های ماریا بارتیرومو، مجری شناخته‌شده این شبکه، پاسخ داد. بارتیرومو از شاهزاده رضا پهلوی با عنوان «ولیعهد در تبعید ایران» یاد کرد و او را چندین بار «اعلیحضرت» خطاب ‌کرد. گزارش ابتدایی برنامه با اشاره به رشد بالای اقتصادی در ۳۷ سال زمامداری محمدرضا شاه پهلوی، آن ‌را با وضع بد اقتصادی کنونی مقایسه کرد. 

شاهزاده رضا پهلوی به تشتت روزافزون در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت که خامنه‌ای با «واقعیتی جدید» روبرو است و آن، «شور انقلابی» در جامعه ایران است. او گفت آمریکا و بقیه کشورهای غربی باید درک کنند که مردم ایران از نظر ارزش‌های دموکراتیک «متحدان طبیعی» آن‌ها محسوب می‌شوند؛ بر خلاف حکومت کنونی ایران که مخالف با تمامی این ارزش‌ها است. 

شاهزاده رضا پهلوی گفت جنبش‌های خشونت‌پرهیز و نافرمانی مدنی همیشه با حمایت جامعه بین‌المللی به موفقیت رسیده‌اند و این بار نیز به‌خصوص حمایت دموکراسی‌های غربی مهم است و مردم ایران نیازمند چنین حمایتی‌اند. او گفت همانطور که تا کنون شاهد «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی بوده‌ایم، باید شاهد سیاست «حمایت حداکثری» از مردم ایران هم باشیم و به‌طور مشخص خواهان حمایت از اعتصابات کارگری شد. او در ضمن گفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید همه‌جا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار بگیرد و این کمکی مهم به مردم ایران خواهد بود. 

شاهزاده رضا پهلوی یادآوری کرد که همزمان با حضورش در حاک اروپا به آلمان، فرانسه و بریتانیا سفر کرده است، و گفت حکومت‌های غربی خوشبختانه بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که به جای جمهوری اسلامی، باید به «گفت‌وگوی سازنده» با مخالفان آن مشغول شوند. او با تاکید بر لزوم گفت‌وگو در مورد شیوه انتقال قدرت در پی فروپاشی نظام جمهوری اسلامی، تاکید کرد برقراری «دموکراسی سکولار» در ایران می‌تواند چهره کل منطقه خاورمیانه را تغییر دهد. 

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به مشکلات اقتصادی حاِ حاضرِ ایران، گفت در ایرانِ دموکراتیکِ آینده صنایع کشور بازسازی خواهند شد، و به مخاطبان آمریکایی خود یادآوری کرد که شرکت‌های این کشور حتما می‌توانند در این روند نقش ایفا کنند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت حساب ارتش را باید از حساب سپاه پاسداران جدا کرد و سپاه اصلا از آغاز به‌منظور مقابله با ارتش ایجاد شده و سازمانی «مافیایی» است که قدرت را در عرصه‌های مختلف در ایران در دست دارد. او گفت ارتش همچنان نزد مردم ایران محبوبیت دارد و می‌تواند ارتشی حرفه‌ای برای دفاع از مرزهای کشور باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی، در فراز دیگری از سخنانش تاکید کرد تنها اقلیتی کوچک از حکومت جمهوری اسلامی بهره می‌برند و مخالفان جمهوری اسلامی باید با باقی نیروهای حاضر در ساختار این حکومت از طریق «راهبرد خروج» عمل کند تا بتوانند به مردم بپیوندند و انتقال صلح‌آمیز قدرت امکان‌پذیر شود. او تاکید کرد روند «آشتی و حقیقت» می‌تواند و باید، در آینده صورت گیرد. 

غیر از شاهزاده رضا پهلوی، چند تن از شاخص‌ترین چهره‌های سیاسی روز آمریکا، از جمله گلن یانگ‌کین، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت ویرجینیا، نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، و جو مانچین، سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیای غربی، نیز مهمان برنامه صبحگاهی بارتیرومو بودند. 

شاهزاده رضا پهلوی از لندن با «فاکس نیوز» صحبت می‌کرد؛ شهری که مشغول لابی‌گری با سیاستمداران اروپایی است و در این سفر گفت‌وگوهای متعددی نیز با رسانه‌های فارسی‌زبان و نشریات لندنی، از جمله تلویزیون «من وتو» و «ساندی تلگراف»، انجام داده است. 

شاهزاده رضا پهلوی روز شنبه، ۲۵ فوریه (۶ اسفند)، در گفت‌وگو با هفته‌نامه ساندی تلگراف گفت تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شبیه «کشیدن دندان بزرگ رژیم» خواهد بود. او تاکید کرد چنین کاری به معنی «اعمال فشار بیشتر به‌منظور فلج کردن حکومتی خواهد بود که در کشور خود و در خارج از مرزها، برای انجام اعمال شریرانه در سوریه، لبنان و خود ایران، به این اهرم متکی است.»

آمریکا در دوران زیاست جمهوری دونالد ترامپ، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد، اما گفت‌وگوها در اروپا در این مورد همچنان ادامه دارد. رضا پهلوی به ساندی تلگراف گفت برای نخستین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، شرایط برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی محیا شده است. او تاکید کرد که حتی «اصلاح‌طلبان دیروز» هم امروز طرفدار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی‌اند. او گفت: «بسیاری به درستی می‌پرسند که پس از جمهوری اسلامی چه خواهد شد؟ فکر می‌کنم ایران تمامی مواد و ابزارهای لازم را برای پر کردن خلاء دارد: متخصصان لازم، ‌کارشناسان اقتصاد، محیط ‌زیست، عدالت انتقالی و قانون اساسی.»