طالبان با شرکت‌های ایرانی، روسی و پاکستانی کنسرسیوم سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند

طالبان می‌گویند علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، از طریق شبکه‌های بانکی با کشورهای منطقه مراودات تجاری دارند

وزیر معادن طالبان در نشست مسکو با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان‌ــ ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / POOL / AFP

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه سوم اسفند (۲۲ فوریه) در گزارشی، از تشکیل کنسرسیوم (ائتلاف) سرمایه‌گذاری طالبان با شرکت‌های روسی، ایرانی و پاکستانی خبر داد. بر اساس این گزارش، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، اعلام کرده که این کنسرسیوم با تمرکز بر سرمایه‌گذاری روی انرژی، معادن و زیرساخت‌های افغانستان ایجاد شده است. 

به گفته سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، در این ائتلاف ۱۴ تاجر افغان حضور دارند و با شرکت‌های خارجی تفاهمنامه‌هایی امضا شده تا برای بررسی پروژه‌های به ارزش یک میلیارد دلار، نمایندگانی به کابل بفرستند. 

نورالدین عزیزی همچنین گفت که این کنسرسیوم سرمایه‌گذاری علاوه بر پروژه‌های استخراج معادن و تامین انرژی، در زمینه ساختن تونل جدید در مسیر گذرگاه سالنگ که شمال افغانستان را به بقیه مناطق افغانستان وصل می‌کند، هم اقدام خواهد کرد. عزیزی تصریح کرد: «علاوه بر این، این کنسرسیوم پروژه انتقال آب از پنجشیر به پایتخت و بازسازی شاهراه اصلی کابل‌ــ‌غزنی‌ــ‌‌هرات را نیز مدنظر دارد.»

کمیسیون اقتصادی طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، اخیرا اعلام کرد که پایگاه‌های نظامی باقی‌مانده از نیروهای خارجی را به مراکز اقتصادی تبدیل می‌کند. ملا برادر در نشست کمیسیون اقتصادی گفت که در مرحله نخست، در نظر دارد دو پایگاه بزرگ در کابل و بلخ را به طور آزمایشی به وزارت صنعت و تجارت واگذار کند تا کار ایجاد مراکز اقتصادی را آغاز کنند.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، هدف طالبان از این اقدام را جذب بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی خواند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در حالی رویای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در افغانستان را در سر می پرورانند که حضور و تقویت گروه‌های تروریستی پس از سلطه این گروه در افغانستان به یکی از نگرانی‌های جدی برای منطقه و جهان تبدیل شده است. پس از به قدرت رسیدن طالبان، هرچند کشورهایی همچون چین و روسیه به‌سرعت برای پر کردن جای آمریکا در افغانستان خیز برداشتند، تا برای تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشور اقدام کنند، حملات تروریستی و تهدید مستقیم سفارتخانه‌ها و تاسیسات تجاری این کشورها در یک سال و هفت ماه گذشته آنان را ناامید کرد.

نورالدین عزیزی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، در حالی که از تشکیل کنسرسیوم تجاری با روسیه و دو کشور همسایه خبر می‌داد، گفت که رهبران طالبان با تمرکز بر طرح‌های بلندمدت اقتصادی، در تلا‌ش‌اند در زمینه تضمین امنیت نیز به طور جدی کار کنند. او تصریح کرد: «در مورد امنیت بحث‌های زیادی در جلسات کابینه صورت گرفت، کمیسیون‌هایی ایجاد شد و مخفیگاه‌ها (تروریست‌ها) تخریب شد.»

این در حالی است که حملات گروه داعش به تاسیسات خارجی در پایتخت و دیگر مناطق افغانستان ادامه دارد. داعش در سال ۲۰۲۲، با هدف قرار دادن سفارت روسیه، سفارت پاکستان، مهمانخانه دیپلمات‌های چینی، وزارت خارجه طالبان و چندین مکان غیرنظامی وحشت مضاعفی برای دیپلمات‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کرد. اخیرا برخی از سفارتخانه‌ها از جمله سفارت عربستان سعودی از ترس تهدیدهای امنیتی کابل را ترک کردند و برای ادامه ماموریت در پاکستان مستقر شدند.

علاوه بر تهدیدهای امنیتی، قطع کمک‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های ایالات متحده بر امور بانکی در افغانستان برای تحت فشار قرار دادن طالبان هم راه سرمایه‌گذاری و تقویت اقتصادی در افغانستان را دشوارتر کرده است. اکنون بیشترین مراودات تجاری طالبان با کشورهای است که با آمریکا مخالف‌اند و تلاش می‌کنند تحریم‌ها را دور بزنند. 

طالبان در سال ۲۰۲۲، برای انتقال نفت، گاز و گندم از روسیه به افغانستان قرارداد بزرگی امضا کردند. وزیر تجارت و صنعت طالبان گفت که روند انتقال این اقلام از روسیه به افغانستان از طریق جاده و راه‌آهن آسیای مرکزی آغاز شده است. او در مورد چگونگی پرداخت‌های بانکی برای این خرید این اقلام گفت: «علی‌رغم تحریم‌های آمریکا که بسیاری از پرداخت‌های بین‌المللی را محدود کرده است، پرداخت‌های این مجموعه (برای روسیه) از طریق برخی شبکه‌های بانکی صورت می‌گیرند.» او در مورد اینکه کدام بانک‌ها چنین پرداخت‌هایی را تسهیل می‌کنند، توضیحی نداد.

دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در افغانستان، اخیرا در مصاحبه با یک رسانه روسی گفته بود که کشورش علاقه‌مند است در قرارداد خط لوله گاز تاپی در بخشی که از افغانستان می‌گذرد، مشارکت کند و در صورتی که این سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، بر بازسازی گذرگاه سالنگ نیز تمرکز خواهد کرد.

بیشتر از اقتصاد