روسیه علاقه‌مند به مشارکت در پروژه لوله گاز تاپی است

ضمیر کابلوف: در ماه‌های پیش‌ رو، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در کار پروژه تاپی شاهد خواهیم بود

پروژه تاپی به‌دلیل ناامنی در مسیر انتقال لوله گاز در افغانستان، از سال‌ها پیش به این سو، متوقف مانده است - @HashteSubhDaily

یک هفته پس از سفر ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان به کابل، وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که علاقه‌مند است شرکت‌های روسی در پروژه خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان- پاکستان- هندوستان (تاپی) مشارکت کنند. در این بیانیه آمده است مشارکت شرکت‌های روسی در پروژه تاپی، «به محض تثبیت وضعیت در افغانستان» امکان‌پذیر است. 

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که با تثبیت وضعیت در افغانستان، فعالان اقتصادی روسی ممکن است علاوه بر مشارکت در ساخت و بهره‌برداری از پروژه تاپی، برای بازسازی پروژه‌های زیربنایی بزرگی نیز که در قلمرو افغانستان در زمان شوروی سابق ساخته شده بود، اقدام کنند.

ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان، پس از بازگشت از سفرش به کابل، اعلام کرد که پس از سال‌ها بلاتکلیفی و توقف پروژه تاپی، «در ماه‌های پیش رو، شاهد پیشرفت‌هایی در این پروژه خواهیم بود». او گفت با وجود اینکه طالبان علاقه‌مندی زیادی به آغاز دوباره پروژه تاپی نشان می‌دهند، «اما هیچ کار اساسی در زمینه از سر گرفتن این پروژه در افغانستان تاکنون صورت نگرفته است».

فرستاده ویژه روسیه افزود که سفرش به کابل، گامی برای آغاز مجدد این پروژه خواهد بود. او ناامنی در افغانستان و ضعف در تامین امنیت مسیر انتقال لوله گاز تاپی را دلیل توقف این پروژه عنوان کرد و گفت که این مشکل پروژه به‌زودی برطرف خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، در اوایل هفته جاری، محمد میرات امانوف، رئیس اجرایی پروژه تاپی، و خواجه اوزوف، سفیر ترکمنستان در کابل، سلسله نشست‌هایی را با مقام‌های امنیتی طالبان برگزار کردند. این دو مقام ترکمنستانی در دیدار با نمایندگان وزارت داخله (کشور)، وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی و استخبارات (اطلاعات) طالبان، در مورد چالش‌ها و امکانات امنیتی برای آغاز فاز اول پروژه تاپی بحث و گفت‌وگو کردند. 

این هیئت، همچنین با شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن طالبان، نیز در مورد آغاز روند تملک زمین و توسعه سیستم توزیع گاز در استان هرات که بخشی از فاز اول پروژه تاپی خواهد بود، گفت‌وگو کردند. 

اجلاس سران تاپی برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۰، در شهر عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شد. این پروژه برای انتقال گاز از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی در نظر گرفته شده است که طول کل این لوله گاز ۱۸۱۴ کیلومتر خواهد بود و ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را در سال خواهد داشت. 

بر اساس طرح این پروژه، ۲۱۴ کیلومتر از این لوله درخاک ترکمنستان، ۷۷۴ کیلومتر در خاک افغانستان و ۸۲۶ کیلومتر آن در خاک پاکستان خواهد بود و سپس به هندوستان ختم می‌‎شود. این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تامین‌کننده انرژی در جهان به حساب می‌آید. اما کار عملی آن در ۱۲ سال گذشته به دلایل مختلف از جمله ناامنی در مسیر انتقال و نیز برخی از چالش‌های تجاری متوقف شده است. 

اکنون با بازگشت طالبان به قدرت و به اصطلاح فروکش کردن جنگ در این کشور، روسیه علاقه‌مند است که این پروژه متوقف‌شده را دوباره احیا کند و با استفاده از خروج آمریکا از افغانستان، سهمی در این پروژه بزرگ اقتصادی داشته باشد. 

ضمیر کابلوف طی سفرش به کابل، در دیدار با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، و برخی دیگر از سران این گروه بر پروژه تاپی و سهم‌خواهی روسیه در آن تاکید کرد. روسیه پیش از این، نیز قرارداد انتقال سوخت و کد کشاورزی را با طالبان امضا کرده بود که سازماندهی منظم تحویل‌دهی آن، یکی از مسائل مورد بحث در سفر ضمیر کابلوف بود. 

بر اساس گزارش‌ها، رهبری گروه طالبان به مقام‌های پروژه تاپی و فرستاده ویژه روسیه در امور افغانستان اطمینان داده است که تمام تلاش خود را برای تضمین امنیت کامل پروژه در کشور به کار خواهد گرفت.

بیشتر از اقتصاد