چین در افغانستان شهرک صنعتی می‌سازد

از زمان روی کار آمدن طالبان، علاقه بازرگانان چینی به بخش معادن افغانستان افزایش یافته است

طالبان پروژه ساخت این شهرک صنعتی را که به دلیل مشکلات فنی در زمان حکومت پیشین ساخته نشد، افتتاح کرد - عکس:@BakhtarNA توییتر

ملاعبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت (۲۸ آوریل)، قرارداد ساخت یک شهرک صنعتی به نام پکن-ننگرهار را با یک شرکت چینی امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری باختر وابسته به طالبان، قرار است این شهرک صنعتی به ارزش ۲۱۶ میلیون دلار در کابل ساخته شود و ۱۵۰ کارخانه صنعتی و تعدادی مجتمع مسکونی داشته باشد.

چایناتاون، یک گروه تجاری چینی در افغانستان است که در سال ۲۰۱۹ در کابل آغاز به کار کرد. این گروه سه سال قبل پروژه ساخت شهرک صنعتی را به دولت افغانستان پیشنهاد کرد اما وزارت شهرسازی افغانستان و رهبر دولت پیشین چالش‌هایی سر راه آن ایجاد کردند. اکنون طالبان با در نظر گرفتن شرایط و به قصد کسب حمایت بیشتر چینی‌ها، این پروژه را تایید و آن را رسما افتتاح می‌کند.

لی شی جینگ، معاون مدیر کل گروه تجاری چایناتاون در کابل، به خبرگزاری گلوبال تایمز گفت: «قرار است پروژه شهرک صنعتی چین در زمینه توسعه معدن، ساخت‌وساز شهری و تولید مصالح ساختمانی فعالیت کند.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، علاوه بر گروه تجاری چایناتاون که بلافاصله فعالیت‌هایش را در کابل از سر گرفت، ده‌ها شرکت چینی دیگر نیز در جست‌وجوی فرصت‌های تجاری در افغانستان برآمدند. به گزارش گلوبال تایمز، در هشت ماه گذشته، بیش از ۲۰۰ بازرگان چینی به افغانستان سفر کرده‌اند تا فرصت‌ها و امکانات سرمایه‌گذاری در این کشور را ارزیابی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان روی کار آمدن طالبان، علاقه بازرگانان چینی به بخش معادن افغانستان به‌ویژه ذخایر عظیم مس و لیتیوم که ارزش آن‌ها یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود، افزایش یافته است. گائو سوسو، کارمند کمیته توسعه اقتصادی و تجارت چین-عرب، در گفت‌وگو با گلوبال تایمز، گفت: «جدا از پنج شرکت چینی که در حال حاضر در افغانستان فعالیت دارند، حداقل ۲۰ شرکت دولتی و خصوصی چینی نیز در مورد پروژه‌های لیتیوم پرس‌وجو کرده‌اند.»

او افزود: «با وجود این کاوش‌ها، هنوز برای سرمایه گذاری در افغانستان خطرات بالقوه‌ای وجود دارد و تا زمانی که اوضاع کاملا آرام نشود، شرکت‌ها ریسک سرمایه گذاری در افغانستان را نخواهند پذیرفت.»

بیشتر از اقتصاد