نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا دومین تحقیق درباره خروج از افغانستان را آغاز کردند

جمهوری‌خواهان به نحوه خروج شتاب‌زده بایدن از افغانستان انتقاد دارند

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، اوت ۲۰۲۱- Mark ANDRIES / US MARINE CORPS / AFP

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به تعدادی از اعضای دولت بایدن و رئیس ستاد ارتش این کشور نامه نوشته‌اند تا به آنان یادآوری کنند که دومین تحقیق در‌‌باره خروج شتاب‌زده و آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان را آغاز کرده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، این نامه‌ها به رئیس ارشد کاخ سفید، وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و... ارسال شده است و در آن جمهوری‌خواهان خواستار دریافت بخشی از اسناد مربوط به پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا شده‌اند.

جیمز کامر، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان، در بیانیه‌ای گفت: «دولت بایدن به‌طرز غم‌انگیزی برای خروج از افغانستان آماده نبود و تصمیم‌های آن‌ها در منطقه مستقیما به یک فاجعه امنیتی، ملی و انسانی منجر شد.»

او از مخاطبان نامه‌ها خواست که برای همکاری و ارائه کلیه اطلاعات درخواستی آماده باشند. جمهوری‌خواهان دولت بایدن را متهم می‌کنند که در سال ۲۰۲۱ با خروج شتاب‌زده از افغانستان، هزاران آمریکایی و افغان‌هایی را که سال‌های طولانی با دولت آمریکا همکاری داشتند را در معرض خطر قرار دادند. آنان می‌خواهند با فشار بیشتر، این انتقاد را به نظارت تهاجمی علیه برنامه‌های دولت بایدن تبدیل کنند.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این نامه گفته است که هرچند درباره مکاتبات صورت گرفته هیچ اظهارنظری نمی‌کند، اما آماده است تا همکاری لازم را در هر بخش با کمیته‌های مجلس انجام بدهد. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده، آمده است: «‌وزارت خارجه از نوامبر ۲۰۲۲، بیش از ۱۵۰ جلسه توجیهی برای اعضا و کارمندان دو حزب درباره سیاست افغانستان از زمان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور ارائه کرده است»، اما کاخ سفید تاکنون درباره این نامه‌ها اظهارنظری نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه‌ها، روز جمعه، یک ماه پس از آغاز تحقیقات مایک مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس، درباره خروج آمریکا از افغانستان فرستاده شده‌‌اند. مک کال از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، خواست تا مدارک لازم در‌باره خروج از افغانستان را به مجلس ارائه بدهد.

هرچند در حال حاضر جو بایدن، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، به خروج شتاب‌زده از افغانستان متهم است، اما در واقع طرح خروج از افغانستان در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ کلید خورد. دولت آمریکا توافق‌نامه صلح دوحه را در فوریه ۲۰۲۰ با گروه طالبان به امضا رساند. این توافق طالبان را متعهد می‌کرد که به حملاتش علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف متشکل از سازمان ناتو پایان دهد. این توافق در کنار کاهش همکاری نیروهای آمریکایی با ارتش افغانستان، زمینه فروپاشی ارتش این کشور را فراهم کرد.

ترامپ در ۲۰۲۰ و در اواخر دوره کاری‌اش گفته بود: «اکنون زمان آن رسیده است که شخص دیگری این کار را انجام دهد»، اما جمهوری‌خواهان قصد دارند به آمریکایی‌ها یادآوری کنند که زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، این بایدن بود که مسئولیت داشت.

پس از خروج ناتو و سلطه طالبان، چندین کمیته مختلط از دو حزب ایجاد شد تا مشخص شود که زمینه خروج شتاب‌زده آمریکا از افغانستان چگونه فراهم شده است. مقام‌های آمریکا در آن زمان گفته بودند که بررسی‌های نشان می‌دهد که ارتش و دولت افغانستان می‌توانند ماه‌های طولانی در مقابل طالبان مقاومت کنند و این زمان برای پیشبرد روند گفت‌وگوهای صلح کافی است، اما به نظر می‌رسد این دیدگاه اشتباه بود.

با وجود اینکه فرماندهان نظامی آمریکا از دولت‌های ترامپ و بایدن خواسته بودند تا ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی برای پشتیبانی از ارتش افغانستان و ضمانت‌اجرای مفاد توافق‌نامه صلح دوحه، در افغانستان بمانند، اما دولت آمریکا تمام نیروهایش را از این کشور خارج کرد.

پس از خروج آمریکا و متلاشی شدن دولت افغانستان، نمایندگان آمریکایی تلاش کردند دلیل واقعی سقوط دولت جمهوری در این کشور را پیدا کنند. عده‌ای همچنان بر این باورند که خروج شتاب‌زده دلیل اصلی سقوط دولت اشرف غنی است.

هرچند تعدادی دیگر باور دارند که روند زوال دولت در افغانستان به‌‌دلیل فساد بیش از حد و ناکارآمدی مقام‌های دولت پیشین، از سال‌ها قبل آغاز شده بود. آنچه این انتقادها را تندتر می‌کند ناتوانی آمریکا در روند تخلیه همکاران افغان و گروه‌های آسیب‌پذیر تحت حاکمیت رژیم طالبان است. دولت آمریکا طی ۱۵ روز روند تخلیه، نتوانست افرادی را که باید از این کشور خارج شوند، تشخیص دهد و به جای آنان، کسانی را از افغانستان خارج کرد که در ۲۰ سال حضور ایالات متحده، نه با نیروهای آمریکایی همکاری داشتند و نه در برابر رژیم طالبان آسیب‌پذیر بودند.