کهنه‌سربازان آمریکایی خواهان تحقیق در مورد خروج از افغانستان شدند

مجلس سنا برای بررسی خروج شتاب‌زده آمریکا از افغانستان تحقیق جدیدی را آغاز کرد

در طول جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان ۷۷۵ هزار کهنه‌سرباز آمریکایی در افغانستان خدمت کردند- Anna Moneymaker/ Getty Images/ AFP

پس از اینکه مجلس سنای آمریکا طرح تحقیق جدید در مورد خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی از افغانستان به فرمان جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور را آغاز کرد، تعدادی از کهنه‌سربازان جنگ افغانستان هم حمایت خود را از این طرح اعلام کردند.

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی جدید نوشت سربازان آمریکایی که در جنگ افغانستان شرکت داشته‌اند، می‌خواهند تحقیقات درباره این مسئله با جدیت پی گرفته شود.

خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان به فرمان بایدن باعث شد گروهی بدوی و افراط‌گرای مذهبی به‌سادگی بر افغانستان چیره شوند. در اوت ۲۰۲۱، آمریکا آخرین نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد ولی این خروج که بدون هیچ‌گونه ضرب‌الاجل و شرطی صورت گرفت، باعث شد طالبان به‌سرعت سراسر افغانستان را تصرف کنند و در آخرین ایستگاه، با سقوط کابل، قدرت در افغانستان کاملا به دست این گروه افتاد.

البته این خروج به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکا در یک حمله انتحاری و افتادن بیش از هشت میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکایی به دست طالبان هم منجر شد. کویل لایل، کهنه‌سرباز جنگ آمریکا در افغانستان و مدیر اجرایی فعلی یک نهاد حمایت از کهنه‌سربازان، می‌گوید: «ما می‌خواهیم بدانیم چرا این اتفاق افتاد. این یک آسیب اخلاقی است که جانبازان جنگ آمریکا در افغانستان هنوز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

به گزارش واشنگتن تایمز، در طول جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان ۷۷۵ هزار کهنه‌سرباز آمریکایی در افغانستان خدمت کردند. تعدادی از آن‌ها حتی چندین بار به افغانستان اعزام شدند. در طول این دو دهه جنگ، دو هزار  ۴۵۶ سرباز آمریکایی در این کشور کشته و بیش از ۲۰ هزار تن هم زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهاد حمایت از کهنه‌سربازان جنگ افغانستان (Mission Roll Call) در یک نظرسنجی از کهنه‌سربازان جنگ دریافت که ۸۴ درصد این کهنه‌سربازان از میزان پاسخگویی مقام‌های ارشد برای مدیریت این خروج ناراضی‌اند. دوسوم از پاسخ‌دهندگان گفتند که این عقب‌نشینی بر دیدگاه آن‌ها درباره میراث جنگ جهانی علیه ترور تاثیر منفی داشته است.

نظرسنجی دیگر نیز که در همین عرصه صورت گرفت، نشان می‌دهد که آثار جانبی این جنگ بر جانبازان آن خیلی زیان‌بارتر بوده است. نظرسنجی موسسه بروکینگز نشان می‌دهد حدود ۷۳ درصد کهنه سربازان جنگ آمریکا در افغانستان فکر می‌کنند که به آنان خیانت شده است. ۶۷ درصد هم گفته‌اند که احساس تحقیر کرده‌اند.

البته در مجلس سنا جدال‌ها درباره نقش بایدن در خروج شتاب‌زده از افغانستان همچنان ادامه دارد. دموکرات‌های مجلس می‌گویند توافقی که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با طالبان در دوحه امضا شد، دست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، را کاملا بسته بود. با این حال اعضای جمهوری‌خواه در هر دو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا گزارش‌هایی را منتشر کردند که جزئیات تصمیمات کلیدی اتخاذ‌شده در دولت بایدن را نشان می‌دهد. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه بر اساس این گزارش‌ها می‌گویند نقش بایدن در این خروج بارز بوده است.

یک گزارش ۶۴ صفحه‌ای به رهبری سناتور جیمز ای ریش از آیداهو، عضو جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی، توضیح می‌دهد که چگونه بایدن در برنامه‌ریزی برای بدترین سناریوها شکست‌خورده، گزارش‌های اطلاعاتی را نادیده گرفته و اعتبار ایالات متحده را در معرض خطر قرار داده است. مایکل تی مک‌کال، جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و نماینده تگزاس، نیز گزارشی مستقل منتشر کرده است. مک‌کال در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نوشت: «ضروری است که وزارت خارجه به این درخواست‌های دیرینه پاسخ کامل بدهد و کمیته بیش از این تاخیر مستمر را تحمل نخواهد کرد».

در صورت اجرا نشدن، کمیته از مقام‌هایی که در اختیار دارد برای اجرای این درخواست‌ها و در صورت لزوم از فرایند اجبار استفاده خواهد کرد.

جمهوری‌خواهان از همان آغاز سلطه طالبان بر افغانستان از شیوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انتقاد کردند. آن‌ها این گونه خروج را ضربه‌ای محکم به منافع و منابع نظامی آمریکا در افغانستان دانستند. با وجود درخواست مکرر سنا از رئیس‌جمهوری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، برای پاسخ‌دهی به سوالات نمایندگان مجلس، سنا جواب درستی در این رابطه پیدا نکرد. انتقادها از جو بایدن در مورد خروج شتاب‌زده از افغانستان نه تنها انتقاد بخشی از دولت آمریکا را بر انگیخت که کشورهای هم‌پیمانان آمریکا نیز از این خروج اظهار نگرانی می‌کنند.

بیشتر از جهان