مجلس نمایندگان آمریکا تحقیق‌ها در مورد خروج دولت بایدن از افغانستان را آغاز کرد

«وزارت خارجه آمریکا باید در مورد ملاقات‌ها با طالبان و ارسال پول به آن‌ها جزئیات را ارائه کند»

در پی خروج آمریکا از افغانستان، هزاران نفر از طریق پروازهای تخلیه نظامی از افغانستان خارج شدند - ARMEND NIMANI / AFP

سی‌ان‌ان روز جمعه ۲۳ دی‌ماه، در یک گزارش اختصاصی، اعلام کرد که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری حزب جمهوری‌خواه، روز پنجشنبه، فهرستی از اسناد مهم در مورد خروج آمریکا از افغانستان را از وزارت خارجه این کشور مطالبه کرده است. این اقدام کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز رسمی تحقیقاتی است که قرار بود در اوایل سال ۲۰۲۳ برای روشن شدن حواشی «ناکامی دولت بایدن و خروج آشفته» آمریکا از افغانستان، صورت گیرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، مایکل مک کال، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس، به وزارت خارجه آمریکا تا ۲۶ ژانویه مهلت داده است تا همه مدارک درخواست‌شده را به کمیته تحویل دهد. مک‌کال در یک نامه ۱۰ صفحه‌ای به وزارت خارجه آمریکا، درخواست کرده است که فهرستی از تمام جلسات بین‌سازمانی مربوط به خروج آمریکا از افغانستان و نیز جزئیات ملاقات‌های افراد دولت بایدن با طالبان از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون، در اختیار کمیته روابط خارجی قرار گیرد، مسئله‌ای که نه تنها برای مجلس نمایندگان آمریکا که برای مردم و سیاستمداران در افغانستان نیز مساله‌‌ای سوال برانگیز است.

این مقام جمهوری‌خواه، به وزارت خارجه آمریکا هشدار داد که «در صورت رعایت نشدن ضرب‌الاجل، هیئت رهبری وزارت احضاریه دریافت خواهند کرد». مک‌کال در این نامه که به آدرس آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، فرستاده شد، نوشت: «ضروری است که وزارت امور خارجه به این درخواست‌های دیرینه پاسخ کامل بدهد و کمیته تاخیر مداوم را تحمل نخواهد کرد». او گفت در صورتی که وزارت خارجه به این درخواست‌ها بی‌اعتنایی کند، کمیته در صورت لزوم، از مقام‌هایی که در اختیار دارد برای اجرای این درخواست‌ها از جمله از طریق فرآیندهای اجباری استفاده خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نامه علاوه بر کنکاش در برنامه‌ریزی‌های مربوط به خروج و روند خروج، به وضوح نشان می‌دهد که کمیته علاقه‌مند به بررسی اثرات پس از خروج است. سی‌ان‌ان نوشت پرسش‌های مطرح‌شده در این نامه، عبارت‌اند از: «نیت دولت از لغو یا برنامه‌ریزی مجدد [برای] کمک‌های خارجی در افغانستان چیست؟ و رابطه کنونی دولت ایالات متحده با طالبان چیست؟» در این نامه، همچنین پرسش‌هایی در مورد وضعیت رسیدگی به پرونده‌های درخواست ویزای مهاجرت افغان‌ها به آمریکا مطرح شده است.

مک کال و همکاران جمهوری‌خواه او در کمیته روابط خارجی، سال گذشته نیز حداقل سه درخواست برای اطلاعات مشابه به وزارتخانه ارسال کردند. اما در آن زمان، مک کال در اقلیت بود و وزارت خارجه اطلاعات درخواستی را ارائه نکرد. جمهوری‌خواهان عضو کمیته سال گذشته علی‌رغم دسترسی نداشتن به اسناد یا مصاحبه با مقام‌های وزارت امور خارجه، گزارشی را درباره خروج از این کمیته ارائه کردند. اما اکنون که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را تشکیل می‌دهند، قدرت بیشتری دارند و می‌توانند از نظر قانونی دولت را ملزم کنند که اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها بگذارند.

با این حال، مایکل مک‌کال اخیرا با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، ملاقات کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این ملاقات را دوستانه توصیف کرد و در یک نشست خبری گفت: «این یک تعامل سازنده با رئیس کمیته روابط خارجی بود، ما امیدواریم بیشتر از این اتفاق بیفتد.» اما پرایس در این نشست، به پرسش خبرنگار در مورد اینکه آیا این اداره با درخواست‌های اسناد مربوط به خروج از افغانستان موافقت خواهد کرد یا خیر، پاسخ قاطع نداد. پرایس گفت که دولت بایدن به فایده و ضرورت وظایف کنگره معتقد است.

خروج آمریکا از افغانستان که در یک سال‌ونیم گذشته همواره مورد انتقاد جمهوری‌خواهان آمریکا بوده است و آشفتگی که پس از آن به لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حقوق بشری به وجود آمد، سبب شد که افغانستان بعد از ۲۰ سال، دوباره با یک بحران بزرگ بشری مواجه شود. البته این تصمیم و پس از آن روابط آمریکا با طالبان در قطر و کابل و ارسال ماهانه و هفتگی پول نقد به کشور تحت کنترل طالبان، پرسش‌ها و انتقادهای زیادی را در داخل افغانستان و نیز در میان سیاستمداران آمریکایی ایجاد کرد.

بیشتر از جهان