سرطان لوزالمعده در زنان جوان‌ در حال افزایش است

پژوهشگران خواستار مطالعات بیشتر در مورد علت این روند شدند

در میان تمام سرطان‌های اصلی، سرطان لوزالمعده بالاترین میزان مرگ‌ومیر را دارد- canva

دانشمندان هشدار داده‌اند که میزان سرطان لوزالمعده در سراسر ایالات متحده در حال افزایش است و این ارقام در میان زنان جوان‌تر در مقایسه با مردان هم‌سن «به سرعت» در حال افزایش است.

مطالعه‌ای در مقیاس بزرگ در سراسر کشور که پژوهشگران موسسه سرطان سیدرز- ساینای (Cedars-Sinai) در لس آنجلس آن را انجام دادند، نشان داد که میزان سرطان لوزالمعده در زنان زیر ۵۵ سال ۲.۴ درصد بیشتر از مردان در همان سن افزایش یافته است.

این میزان در میان زنان جوان سیاه‌پوست حتی بیشتر بود و ۲.۲۳ درصد بیشتر از مردان جوان سیاه‌پوست افزایش داشت.

دانشمندان داده‌های مربوط به بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده را بین سال‌های ۲۰۰۱ تا  ۲۰۱۸ از پایگاه ‌داده برنامه ملی ثبت سرطان، ان‌پی‌سی‌آر (NPCR) بررسی کردند که حدود ۶۴.۵ درصد از جمعیت ایالات متحده را نشان می‌دهد.

در میان تمام سرطان‌های اصلی سرطان لوزالمعده بالاترین میزان مرگ و میر را دارد و سه درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. بر اساس پژوهش‌های سرطان انگلستان، این پنجمین علت شایع سرطان در بریتانیا است و هر سال به مرگ ۹ هزار و ۶۰۰ نفر منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرینیوس گادام، معاون مدیر پژوهش صفراوی پانکراس در سیدرز- ساینای و نویسنده ارشد این مطالعه، هفته جاری در مجله بیماری‌های گوارش (Gastroenterology) نوشت: «ما می‌توانیم بگوییم که میزان سرطان پانکراس در بین زنان به سرعت در حال افزایش است و باید برای تحقیقات بیشتر در این زمینه این موضوع را مورد توجه قرار داد.»

«باید این روند را فهمید و امروز تغییر ایجاد کرد تا در آینده تاثیر نامتناسبی بر زنان نگذارد.»

او افزود که این مطالعه نشان داد در حالی که سال‌به‌سال میزان بقا از سرطان لوزالمعده افزایش می‌یابد، این افزایش «تا حد زیادی در بین مردان است».

گادام گفت: «میزان مرگ و میر در میان زنان بهبود نیافته است.»

پژوهشگران چنین نظر دادند که نوع و محل تومورها می‌تواند دلیل افزایش میزان آن‌ها باشد، زیرا به نظر می‌رسد میزان آدنوکارسینوم سر پانکراس - واقع در سر لوزالمعده - افزایش یافته است.

گادام تاکید کرد که این افزایش اندک است و این یافته‌ها نباید باعث نگرانی شود، اما خواستار مطالعات بیشتر برای بررسی علت این روند شد.

او توضیح داد: «داده‌ها به ما نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان پانکراس کمی افزایش یافته است. این آگاهی ممکن است توجه مردم را دوباره بر لزوم ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مدیریت وزن معطوف کند. این تغییرات سبک زندگی همگی به کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده کمک می‌کنند.»

به گفته سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا، ان‌اچ‌اس (NHS) نشانه‌های احتمالی سرطان پانکراس شامل کاهش وزن بی‌دلیل، زردی، کمبود انرژی و تب بالا است.

بعضی از افراد نیز نشانه‌هایی را تجربه می‌کنند که می‌تواند بر گوارش تاثیر بگذارد مانند تهوع یا استفراغ، اسهال یا یبوست، درد در قسمت بالای معده یا پشت و علائم سوء‌هاضمه.

© The Independent