ریانا قوانین زنان باردار را از نو می‌نویسد

در تلویزیون و سینما، اغلب زنان باردار و تازه زایمان‌کرده را به صورت شخصیت‌هایی فاقد جاذبه جنسی به تصویر می‌کشند

اولین فرزند ریانا از ایسپ راکی، خواننده رپ، مه ۲۰۲۲ به دنیا آمد-AFP

روی تی‌شرت فنتی که کارا دلوینین در سوپربال بر تن داشت، نوشته شده بود: «کنسرت ریانا به دلیل یک مسابقه فوتبال قطع می‌شود، عجیب است اما خب.» قطعا او در این ابراز عقیده تنها نبود، وقتی نمایش بین دو نیمه این فوق ستاره باربادوسی به معنی واقعی کلمه، توییتر را به آتش کشید.

علت این جنجال حقیقی نه فقط اجرای ریانا و نه خود بازی بود- یک مسابقه‌ پرتنش بین فیلادلفیا ایگلز و کانزاس سیتی چیفز. جنجال بیشتر سر حدس و گمان‌ها درباره باردار بودن یا نبودنش بود.

ریانا اولین فرزندش از ایسپ راکی، خواننده رپ، را در مه ۲۰۲۲ به دنیا آورد. پس از نمایش بین دو نیمه سوپربال پنجاه‌و‌هفتم، یکی از نمایندگان این فوق‌ستاره در بیانیه‌ای خطاب به هالیوود ریپورتر، خبر باردار بودن دوباره او را تایید کرد.

در اجراهای قبلی بین دو نیمه، کارهایی روی صحنه رفته بود که تازه‌ترینشان، اجرای امینم، ماری جی بلایگ، اسنوپ داگ و تعداد زیادی از ستارگان دیگر در فهرست اجراکنندگان پارسال بودند. اما ریانا امشب [۱۳ فوریه] شجاعانه در قالب یک تک‌ستاره‌ تنها روی صحنه رفت. البته سوای لشگر رقصندگان پشتیبان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریانا در این اولین اجرای عمومی تک‌نفره‌اش بعد از اجرای سال ۲۰۱۶، در حال پرواز روی یک سکوی معلق، فروتنانه ترانه بیچ بتر هو مای مانی (B**** Better Have My Money) را خواند و سپس موسیقی به مخلوطی بی‌فاصله از ترانه‌ها تبدیل شد. او امشب با آن سرهمی قرمزش «تنها دختر جهان» بود و وقتی به دوربین نگاه می‌کرد، گاهی آرام دستی بر شکمش می‌کشید و چشمانش می‌خندید.

۱۲ دقیقه کوتاه کلافه‌کننده‌ای بود، به‌خصوص که بین دو نیمه بازی فوتبال چپانده شده بود اما اجرایی بود که در کتاب‌های تاریخ موسیقی ماندگار خواهد بود و آخ که چقدر ریانا همه‌چیز را به روش خودش پیش برد.

بازگشت به صحنه برای زنی که در سال‌های اخیر بر عرصه کسب‌وکار حکمرانی کرده است، واژه چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد، اما فارغ از این موضوع، این اجرا نمایش بازگشت به صحنه بود و برای هنرمندانی که در کار اجرا مدتی وقفه می‌اندازند، حد نصابی جدید به وجود آورد. مهم‌تر از این‌، ریانا فقط سرگرمی ایجاد نکرد، بلکه الگو شد. اجرای چنین نمایش پرفشاری چند ماه پس از زایمان به‌خودی‌خود کار تحسین‌برانگیزی بود، اما اجرای آن در حالی که دوباره باردار است، این حرکتش را بیشتر شایان تحسین کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by badgalriri (@badgalriri)

این کار زیبایی اجرای ریانا را دوچندان کرد. او به جای آنکه احساس ناکافی بودن القا کند، کوشید کاری کند مادران قدرتمند، دارای جاذبه جنسی و بی‌نهایت باحال جلوه کنند. در رویدادی که بر قدرت مردانه تمرکز داشت، این نمایش بین دو نیمه در واقع بازی را با یک حرکت کاراته از وسط به دو نیم کرد و گفت: «آخ مگر به شما نگفته بودند من رام‌نشدنی‌ام؟»

در تلویزیون و سینما، اغلب زنان باردار و تازه زایمان‌کرده را به صورت شخصیت‌هایی فاقد جاذبه جنسی، بدلباس و بداخلاق به تصویر می‌کشند. من به عنوان یک زنی بدون فرزند، به تمام آبستن‌ها درود می‌فرستم و می‌گویم هرچه دلتان می‌خواهد بداخلاق باشید اما برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دیدن چنین تصویری خوشایند است و بس. ریانا طی نخستین بارداری‌اش در اغلب عکس‌ها، جلوه‌ای حیرت‌انگیز دارد و از همه چشمگیرتر در عکس‌های روی جلد مجله ووگ ایالات متحده با آن بادی‌سوییت توری سرخ، دستکش‌های بلند به دست و کفش‌های رکابی به پا. عکس‌های دوران بارداری او برداشت متفاوتی از حاملگی به ما می‌دهد و اجرای سوپربال هم گام دیگری به جلو بود.

در موسیقی، قواعد را برای زیر پا گذاشتن ساخته‌اند. موسیقی برای بسیاری از کاردی بی و بیانسه گرفته تا آلیشا کیز یکی از هنرهایی است که زن می‌تواند در آن قالب خاص، خود را بیافریند. اخیرا برای تماشای کار یک گروه تمام زنانه نوازنده سازهای بادی برنجی به نام گروه برس کویینز به کافه واه در نیویورک رفته بودم و با آنکه خودم هرگز بچه‌ نخواسته‌ام، دیدن ترومبون‌نواز باردار مایه مسرت خاطر بود و گروه را هم ترومپت‌نوازی رهبری می‌کرد که دو هفته قبل زایمان کرده بود.

مسابقه سوپربال یک رقابت بسیار شانه‌به‌شانه‌ با مجموعه‌ای از لحظات جذاب بود که آسیب دیدن ستاره‌ای چون پاتریک ماهومز در پست کوارتربک، شکایت بازیکنان از لغزندگی چمن و اعلام یک پنالتی جنجالی شماری از آن‌ها است که می‌توان نام برد. شرکت‌ها برای جلب توجه تماشاگران با تبلیغات تجاری آکنده از ستارگان با مضامینی از ابلهانه گرفته تا میهن‌پرستانه دردناک، دندان تیز کرده بودند اما این ریانا بود که درخششی الماس‌وار داشت.

© The Independent

بیشتر از زندگی