به رخ کشیدن مد و موسیقی در میانه میدان ورزش: ستاره‌ها در سوپربال چه پوشیدند؟

 بسیاری از مردم آمریکا این بازی مهم را همراه با خوردن و نوشیدن از خانه تماشا می‌کنند

اجراکنندگان برنامه‌های هنری بین دو نیمه سوپر بول بابت اجرای کنسرت پولی نمی‌گیرند-KEVIN WINTER-TOM PENNINGTON-Gregory Shamus/Getty Images via AFP
 

سوپربال یا فینال لیگ ملی فوتبال آمریکایی ممکن است برای آمریکایی‌ها بزرگ‌ترین شب فوتبال در سال باشد، اما اجرای مطرح‌ترین‌ چهره‌های دنیای موسیقی بین دو نیمه میلیون‌ها بیننده در کل دنیا را سرگرم می‌کند و یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های مد را رقم می‌زند.

مسابقه سوپربال فارغ از جذابیت ورزشی آن به بخش مهمی از فرهنگ عامه ایالات متحده تبدیل شده و اصولا هم هدفش همین بوده است؛ تلفیقی از موسیقی و شعر و مد و نمایش که البته به شکلی خیره‌کننده و به‌یادماندنی برگزار می‌شود.

 بسیاری از مردم آمریکا این بازی مهم را همراه با خوردن و نوشیدن از خانه تماشا می‌کنند. بر اساس آمارها، هر سال در این روز تقریبا یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تکه بال مرغ سوخاری خورده می‌شود و از فردای مسابقه، بیش از پرداختن به نتایج بازی، این گپ‌وگفت‌ها درباره اجرای موسیقی و لباس و نحوه نمایش است که در گوشه‌وکنار فضای مجازی و در اخبار تا هفته‌ها همچنان داغ می‌ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه موسیقی سوپر بال ۲۰۲۳ روز یکشنبه ۱۲ فوریه در میانه بازی دو تیم فیلادلفیا ایگلز و کانزاس سیتی چیف و در استادیوم استیت فارم آریزونا برگزار شد و ریانا، خواننده ۳۴ ساله اهل باربادوس، پس از سال‌ها انتظار و دوری از صحنه، در این مراسم روی صحنه رفت و با یک خبر غافلگیرکننده طرفدارانش را هیجان‌زده کرد.

در این مطلب، به یادماندنی‌ترین لحظات مد و خوش‌پوشی در تاریخ این بازی‌ها را از نظر می‌گذرانیم.

ریانا ۲۰۲۳، مادری در لباس قرمز آتشین!

اجرای موسیقی سوپربال‌ ۲۰۲۳ شاید یکی از به یادماندنی‌ترین‌های این رویداد در چند سال اخیر باشد. در این سوپربال، ریانا در حالی روی صحنه ظاهر شد که لباسی سر تا پا قرمز آتشین به تن داشت. یک سرهمی قرمز با جواهراتی از جیکوب اند کو (jacob & co) و کتانی‌های سالومون که با لباسش هماهنگ شده بود؛ اما این همه داستان نبود!

ریانا با نگاهی معروف به «زاویه کوبریکی» (شیب چانه به سمت پایین، خیره به دوربین، برای القای حس دیوانگی و کنترل و قدرت)، برگرفته از نگاه روانشناختی معروف استنلی کوبریک، کارگردان آمریکایی، در حالی که بر شکم برآمده‌اش دست می‌کشید، به شایعات درباره بارداری دومش پایان داد. به این ترتیب طی چند ماه آینده باید منتظر مد جدید بارداری بر تن این فوق‌ستاره باشیم که در بارداری قبلی خود نیز ما را از دیدن لباس‌های کسل‌کننده، گشاد و شبیه‌به‌هم بارداری نجات داده بود.

مری جی بلیج  ( Mary J Blige) ۲۰۲۲

این اسطوره رپ در سال ۲۰۲۲ در کنار کندریک لامار، امینم و اسنوپ داگ در ورزشگاه سوفای کالیفرنیا اجرا داشت. بلیج ترانه‌های No More Drama و Family Affair را در حالی اجرا کرد که در یک ست دوتکه با طرح پلنگی آینه‌ای و چکمه‌هایی همسان تا بالای ران، طراحی پیتر دونداس نروژی، می‌درخشید. انعکاس نقره‌ای پارچه با موهای بلند طلایی مری جی خوراک عکاس‌ها بود.

 دِ ویکند (The Weeknd) ۲۰۲۱

دِ ویکند کانادایی در گیرودار جان گرفتن دوباره برنامه‌های ورزشی و سرگرمی پس از همه‌گیری کرونا، برای میلیون‌ها آمریکایی مشتاق روی صحنه رفت. او که در سبک آراند‌بی (R&B) فعالیت دارد، در این رویداد با کت شلوار مشکی و قرمز طراحی متیو ویلیامز از نشان تجاری ژیوانشی (Givenchy) بر صحنه ظاهر شد.

جنیفر لوپز و شکیرا ۲۰۲۰

زنان خواننده همیشه به موسیقی‌های سوپربال شور خاصی بخشیده‌اند اما در این سال در اجرای بین دو نیمه برای اولین بار، دو خواننده زن لاتین‌تبار با هم روی صحنه رفتند. در این شب خاطره‌انگیز، دنیای ورزش، مد و موسیقی در هم تنیده شد و هنوز که هنوزه هواداران موسیقی درباره‌ آن حرف می‌زنند.

 شکیرا با یک لباس قرمز کوتاه از طراحی‌های پیتر دونداس که با کریستال‌های ظریف سواروفسکی آراسته شده بود، روی صحنه حاضر شد. سپس جنیفر لوپز که به نماد قدرت زنان در صنعت موسیقی تبدیل شده است، با لباس چرمی تمام مشکی ورساچه به صحنه آمد. بعد از پایان اجراهای تک‌نفره، این دو خواننده با لباس‌های متالیک نقره‌ای براق مشترکا برنامه اجرا کردند.

در بخشی از این رویداد، لوپز با پوشیدن شنلی پردار که پرچم ایالات متحده آمریکا در یک طرف آن و پرچم پورتوریکو در طرف دیگر آن بود، میراث و ریشه‌ و هویت امروز خود را گرامی داشت. در این لحظه، دختر ۱۱ ساله لوپز هم در خواندن ترانه‌ای با مادرش همراهی کرد.

لیدی گاگا ۲۰۱۷

شاید در دنیا کمتر صحنه‌ای به اندازه سوپربال مناسب لیدی گاگا باشد تا زیر پروژکتورهای عظیمی که زمین را روشن کرده‌اند بدرخشد. هنرنمایی او نزدیک‌ترین رابطه تصویری مد و فوتبال بود. گاگا در مراسم آن سال، سه بار تغییر لباس داد؛ یک لباس از کارهای ورساچه که با کریستال‌های سواروفسکی تزیین شده و با یک جفت چکمه بلند هماهنگ شده بود، یک ژاکت طلایی و یک بالاتنه سفید از ورساچه که در طراحی خاص آستین و سر شانه آن تلاش شده بود شبیه لباس فوتبالیست‌های آمریکایی باشد.

کیتی پری ۲۰۱۵

اجرای کیتی پری بین دو نیمه فینال  ۲۰۱۵ را به یک آتش‌بازی پرشروشور تشبیه کرده‌اند. او در این سال با استادانه‌ترین اجرای سوپر بال تاریخ‌ساز شد. پری در این شب برای اجرا چهار دست لباس متفاوت پوشید؛ از جمله پیراهنی نقره‌ای با شکافی بلند در پهلو که روی آن ستاره‌‌های براق نصب شده بود و به مذاق بسیاری از هوادارانش خوش آمد. کتی پری در لباس دیگری کار جرمی اسکات، طراح آمریکایی، توانست بیشترین تعداد بیننده در کل تاریخ سوپربال یعنی ۱۱۲ میلیون نفر را به نام خود و مراسم سال ۲۰۱۵ ثبت کند.

نیکی میناژ،‌ ام‌.آی‌.ای (M.I.A)  و مدونا ۲۰۱۲

این دو رپر مانند دو ژنرال که ملکه‌شان را همراهی می‌کردند، با مدونا، خواننده پاپ، به روی صحنه رفتند و در لباسی از فائوستو پولیسی که میخ‌های تزیینی روی آن نصب و حروف اول نامشان به شکل کمربند روی کمرشان بسته شده بود، اجرا کردند. نیکی یک کلاه‌گیس سفید بر سر داشت و چکمه‌های سفارشی مشکی و طلایی تا زانو جوزپه زانوتی و جوراب شلواری توری بر بدن او خودنمایی می‌کرد. در این اجرا، مدونا با لباس، شنل و تاجی خیره‌کننده‌ بر صحنه ظاهر شد. لباس او کار نشان تجاری ژیوانشی بود که با آرایش موی فیلیپ تریسی کامل شده بود و در شمایل یک کلئوپاترا چشم‌ها را به خود خیره کرد.

جانت جکسون ۲۰۰۴

جکسون در اجرای آن سال در حالی که یک کرست میخ‌دار چرمی از کارهای الکساندر مک‌کویین به تن داشت، همراه جاستین تیمبرلیک به روی صحنه آمد و شبی خاطره‌انگیز را برای هواداران فوتبال و موسیقی رقم زد. همه‌چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه در بخشی از اجرا، تیمبرلیک سهوا تکه‌ای از بالاتنه جکسون را پاره کرد و قسمتی از بدن او ناخواسته نمایان شد.

البته از این اتفاق‌ها روی صحنه موسیقی زیاد رخ می‌دهد؛ مثل همین چند روز پیش که خبر پارگی شلوار هری استایلز هنگام اجرا در کنسرت زنده تا ساعت‌ها بین کاربران فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد.

مایکل جکسون ۱۹۹۴

انتخاب یک ظاهر خاص برای سلطان پاپ جهان که طراحی فضا و لباس برخی اجراهایش به اندازه یک پروژه سینمایی کار می‌برد، بسیار دشوار است. با این حال اجرای سوپربال ۱۹۹۴ او برای بسیاری به عنوان یکی از بهترین‌ها در تاریخ ثبت شد. مایکل آن شب با یک ژاکت مشکی نظامی و عینک آفتابی خلبانی روی صحنه ظاهر شد. از آن شب به‌یادماندنی درست ۲۹ سال می‌گذرد اما خاطره آن هنوز هم برای هواداران قدیمی پاپ زنده و تازه است.

بیشتر از مُد و زیبایی