با وجود تخریب بافت‌ها و بناهای تاریخی، دولت رئیسی قصد ندارد آن‌ها را واگذار کند

وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم می‌گوید در طرح مولدسازی، بناهای تاریخی به هیچ وجه واگذار نخواهند شد

عزت‌الله ضرغامی: هیچ‌گونه واگذاری مالکیت درباره آن‌ها مطرح نیست - donya-e-eqtesad

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی دولت ابراهیم رئیسی، می‌گوید در طرح مولدسازی، بناهای تاریخی به هیچ وجه واگذار نخواهند شد.

رئیس پیشین صداوسیمای جمهوری اسلامی که در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی سخنرانی می‌کرد، افزود: «ما پیش از این [طرح مولدسازی]، طرحی قانونی داشتیم که برخی بناهای تاریخی را که به مرمت نیاز دارند، طی فرایندی قانونی در اختیار متقاضیان قرار دهیم تا مرمت شوند. آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و با ما قرارداد اجاره می‌بندند. کاربری آن را هم ما تعیین می‌کنیم. این اتفاق فایده اقتصادی دارد. هم بناها حفظ می‌شوند و هم نظارت ما بر آن‌ها وجود دارد. بنابراین هیچ‌گونه واگذاری مالکیت درباره آن‌ها مطرح نیست.»

سخنان وزیر میراث فرهنگی جمهوری اسلامی در حالی است که بسیاری از مستندات تصویری و شواهد استادان میراث فرهنگی، مرمت آثار باستانی و تاریخ نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر بسیاری از بناها و بافت‌های تاریخی ایران در معرض نابودی کامل قرارگرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدرضا حشمتی، مرمتگر، مدرس دانشگاه و یکی از ناظران پروژه‌های میراث فرهنگی ایران، سال ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرد که بافت‌های تاریخی ایران در حال نابودی‌اند.

هم‌زمان با سخنان وزیر میراث فرهنگی، تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آغاز پروژه تخریب بافت تاریخی شیراز برای توسعه حرم شاهچراغ است. البته این پروژه از ۱۰ سال پیش در دستورکار دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی قرار داشت. روزنامه اعتماد، چاپ تهران، می‌گوید در طرح توسعه حرم شاهچراغ، برادر امام هشتم شیعیان، ۳۶۰ هکتار از بافت تاریخی شیراز تخریب خواهد شد. این در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی ادعا می کند در این طرح، تنها ۵۷ هکتار از بافت قدیمی و تاریخی شیراز ویران می‌شود.

دولت ابراهیم رئیسی قصد دارد شیراز را به «قطب زیارتی شیعیان در خاورمیانه» تبدیل کند. تاکنون دستور تخریب بیش از ۶۰ پلاک در بافت تاریخی شیراز صادر شده است. تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز با هدف اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ از دهه ۸۰ آغاز شد. 

کامبیز مشتاق‌گوهری و محمدمهدی کلانتری، دو کارشناس برجسته میراث فرهنگی ایران، در گفت‌وگو با وب‌سایت جماران، ضمن ارائه اسناد و مدارک ادعا کردند که وزارت میراث فرهنگی به جای پرداختن به وظیفه اصلی‌اش که «حفاظت از آثار تاریخی و مقابله با تخریب‌کنندگان» است، خود به یکی از اصلی‌ترین مشوقان تخریب بافت تاریخی شیراز تبدیل شده است.