کاهش بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی سم‌شناسی مواد غذایی به ۱۰ میلیارد تومان

کمبود و گرانی دارو سال‌ها است که به یکی از مهم‌ترین معضلات بیماران در ایران تبدیل شده است

بودجه هزار و ۸۶۰ میلیارد تومانی «فرانشیز» بیماران صعب‌العلاج در سال آینده به هزار میلیارد تومان کاهش یافت. سایت خامنه‌ای

بحران دارو در ایران رو به گسترش است و گزارش‌ها حکایت از قحطی دارو در سال آینده دارد، اما مقام‌های وزارت بهداشت در اندیشه برخورد با پدیده بی‌حجابی در مراکز درمانی‌اند و بودجه آزمایشگاه‌های سم‌شناسی مواد غذایی را به‌شدت کاهش داده‌اند.

حمید خویی، رئیس انجمن داروسازان تهران، به‌تازگی در گفت‌وگو با سایت «شفقنا» هشدار داد که چشم‌انداز‌ دارو در سال آینده در ایران بسیار نگران‌کننده است.

خویی گفت: «ما هم نگران کمبود دارو هستیم و هم نگران کمبود نقدینگی شرکت‌های تولیدی و واردکننده دارو، اما مدیریت نظام سلامت، نه تنها سیاست روشن درازمدت و کوتاه‌مدت بلکه سیاست میان‌مدت هم در این زمینه ندارد.»

خویی در ادامه افزود: «اگر از برنامه‌ریزان و مجریان نظام سلامت بپرسیم که در سه ماه آینده اوضاع چگونه خواهد بود و نه در یک سال آینده، به سختی می‌توانند براساس داده‌های عینی و مطمئن به این سوال پاسخ بدهند.»

این مقام همچنین افزود: «بودجه‌ای که برای دارو در ۱۴۰۲ تامین شده، نیمی از حداقل عددی است که سازمان غذا و دارو برای تامین کف بازار دارو در نظر گرفته است.»

خویی گفت: «متاسفانه گوشی برای شنیدن وجود ندارد و علی‌رغم همه هشدار‌ها، عملا اقدامی عملی برای تامین منابع مالی کم‌بهره برای تولید کنندگان دارو صورت نگرفته است.»

کمبود و گرانی دارو سال‌ها است که به یکی از مهم‌ترین معضلات بیماران و خانواده‌های آن‌ها در ایران تبدیل شده و اراده و توان و امکان نظام برای حل‌وفصل این بحران هم بسیار ناچیز بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولتی هم با هدف کنترل این بحران، اقدام به حذف ارز ترجیحی دارو و راه‌اندازی طرح پرطمطراق و ناکارآمد «دارویار» کردند و از سویی دیگر، داروی بیماران را سهیمه‌بندی کرده و در عین حال، از کیفیت دارو‌های تولید داخل کاسته‌اند.

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی که رسانه‌ای نزدیک و همسو با دولت سیزدهم است، به‌تازگی با انتشار گزارشی از ضعف‌های این طرح پرده برداشته و درباره تشدید بحران دارو در سال ۱۴۰۲ هشدار داده است.

این خبرگزاری می‌نویسد طرح «دارویار» فقط «روی کاغذ قشنگ» نوشته شده و «بودجه‌ای که برای دارو در سال آینده در نظر گرفته شده است، بحران‌ساز خواهد بود».

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، هم با تکرار هشدار‌های سابق، گفت بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی سال آینده برای دارو کافی نیست و به کمبود در حوزه دارو منجر خواهد شد.

محمدی افزود: «برای سال آینده، بودجه دارو از ۳.۳۰۰ میلیارد دلار به سه میلیارد دلار کاهش یافته و باید پرسید چرا این اتفاق افتاده است، در حالی که تورم در حال افزایش است.»

او همچنین خبر داد بودجه هزار و ۸۶۰ میلیارد تومانی «فرانشیز» بیماران صعب‌العلاج در سال آینده به هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

این بودجه برای کمک به بیماران صعب‌العلاجی است که نمی‌توانند فرانشیز داروهایشان را پرداخت کنند که مجلس اعتباری را برای این بیماران تحت عنوان کاهش فرانشیز مشخص کرده است.

محمدی در ادامه، با اشاره به ردیف بودجه‌ای مربوط به یارانه دارو و شیر خشک گفت که اعتبار آن‌ها برای سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که این بودجه را هم برای سال آینده، به ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش داده‌اند.

این مقام همچنین ادامه داد سازمان غذا و دارو به تجهیز آزمایشگاه‌های سنجش آلاینده‌های غذا نیاز مبرمی دارد تا بتواند سم و آفات موجود در مواد غذایی و محصولات کشاورزی را بسنجد؛ این در حالی است که بودجه این بخش، از ۲۵۰ میلیارد تومان به ۱۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

این تصمیم می‌تواند یکی از اصلی‌ترین و تازه‌ترین مخاطرات مربوط به سلامت خانوار‌های ایرانی در سال آینده محسوب شود.

مقام‌های دولتی به‌خصوص در حوزه بهداشت و درمان، در عوض، نگران نحوه پوشش مراجعان و کارمندان مراکز پزشکی‌اند و به تازگی هشدار داده‌اند: «رعایت نکردن قانون حجاب در مراکز بهداشتی دولتی و خصوصی تخلف است.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، این مطلب را اعلام کرد و گفت: «اگر یک مرکز خصوصی حجاب را رعایت نکند، ممکن است بیمارستان تایید نشود.»