سازمان جهانی بهداشت: شیوع یک بیماری در پامیر افغانستان جان ۱۷ تن را گرفت

سازمان جهانی بهداشت گفت که ارسال دارو تجهیزات پزشکی به‌دلیل هوای بسیار سرد در این منطقه با مشکل مواجه است

وزارت خارجه قرقیزستان دو هفته پیش از شیوع این بیماری در میان ساکنان پامیر خبر داده بود - @khminawi/twitter

سازمان جهانی بهداشت، روز شنبه هشتم بهمن (۲۸ ژانویه)، در رشته توییتی اعلام کرد که یک عفونت شدید دستگاه تنفسی، میان ساکنان قرقیز روستای پامیر کلان استان بدخشان افغانستان شیوع یافته و باعث آلوده شدن ده‌ها نفر و مرگ ۱۷ تن از آن‌ها شده است. این سازمان گفت که تا ۲۶ ژانویه، شمار افراد آلوده‌شده به این عفونت ۹۷ تن بود.

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که برای رسیدگی به حال بیماران تلاش می‌کند، اما به‌دلیل وجود راه‌های سخت و صعب‌العبور برای رسیدن به این روستا، امکان ارسال دارو و تجهیزات پزشکی دشوار است. در توییت سازمان جهانی بهداشت آمده است: «کارکنان سازمان جهانی بهداشت با امکانات محدود به بیماران رسیدگی می‌کنند. این روستا صعب‌العبور است و هوای سخت مانع از رسیدن کمک به این منطقه می‌شود.»

این سازمان گفت که در حال تدارک تجهیزات بیشتر برای آسیب‌دیدگان این محل است و بخشی از داروها و تجهیزات پزشکی را برای درمان بیماران به این منطقه ارسال کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو هفته پیش، ۲۱ دی‌ماه، وزارت خارجه قرقیزستان اعلام کرد که شیوع یک بیماری ناشناخته در میان قرقیزها در پامیر کلان، گزارش شده است و شماری نیز به‌دلیل ابتلا به این بیماری جان باختند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌دلیل نبود امکانات ارتباطی، یک هیئت را برای بازدید از محل و بررسی وضعیت به پامیر فرستاده است. 

پامیر کلان بخشی از شهرستان واخان بدخشان و از مرتفع‌ترین قسمت‌های افغانستان است که در ارتفاعات سلسله کوه‌های پامیر قرار دارد. این محل در فصل زمستان به‌دلیل بارش سنگین برف کاملا دور از دسترس خواهد بود. ساکنان پامیر، قرقیزهایی‌اند که با وجود سال‌ها زندگی در خاک افغانستان، هنوز حتی شناسنامه یا سند تابعیت ندارند. به تازگی، در آبان ۱۴۰۱، اداره ثبت احوال افغانستان تحت کنترل طالبان، با اعزام هیئتی به این منطقه برای شماری از قرقیزها سند تابعیت افغانستان صادر کرد.

کشور قرقیزستان، پس از سلطه طالبان بر افغانستان، در تیرماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که در نظر دارد همه قرقیزهای ساکن افغانستان را به قرقیزستان منتقل کند و به آن‌ها سند تابعیت اعطا کند. وزارت امور مهاجرت قرقیزستان اعلام کرد که این روند سه میلیون دلار هزینه دارد و تا دو سال آینده، همه قرقیزهای ساکن افغانستان به شهر اوش قرقیزستان منتقل خواهند شد. 

بیشتر از جهان