ایران، یک تیم رها‌شده با مربی نامعلوم

فدراسیون فوتبال برای جام ملت‌های آسیا ایده روشنی ندارد

با جدایی کی‌روش از تیم ملی، جواد نکونام به‌عنوان گزینه اصلی فدراسیون برای کار در تیم ملی مطرح می‌شود-FADEL SENNA / AFP

تیم ملی فوتبال ایران به این دلیل که تا بهمن ۱۴۰۲ فرصت دارد تا برای جام ملت‌های آسیا آماده شود، دچار این تصور شده است که می‌تواند ماه‌های گذشته بعد از جام جهانی قطر و ماه‌های آینده را به بطالت بگذراند. این خوش‌خیالی فدراسیون فوتبال است که تیم ملی را بدون سرمربی رها می‌کند.

درباره انتخاب سرمربی جدید تیم ملی هنوز حتی هیچ اطلاعات موثقی وجود ندارد که ایده فدراسیون برای انتخاب مربی را نشان دهد. مربی آینده یک مربی موقت خواهد بود، یا کارلوس کی‌روش کار در تیم ملی را ادامه می‌دهد، مربی خارجی دیگری روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند یا فدراسیون منتظر پایان فصل لیگ برتر است تا سرمربی ایرانی شاغل در لیگ را به تیم ملی ببرد؟ هیچ‌کس از آینده نیمکت تیم ملی خبر ندارد و فدراسیون فوتبال ایده مشخصی را بروز نداده است.

اختلاف‌های بین مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون باعث شده است که تصمیم‌گیری درباره سرمربی تیم ملی دشوار شود. شاید مهدی تاج پس از جام جهانی قطر همچنان دوست داشت قرارداد با کارلوس کی‌روش را تمدید کند، اما هیئت‌رئیسه مانع این تصمیم بود و البته مهم‌تر اینکه کی‌روش با واکنش‌هایش در جام جهانی قطر و در میانه اعتراض‌های سراسری ایران محبوبیت و مقبولیت خود را نزد تماشاگران فوتبال ایران از کف داد و چرخش او به سمت حاکمیت -به تعبیر بسیاری از هواداران فوتبال- و بی‌توجهی به فضای اعتراض‌های مردم، از او چهره‌ای دیگر در نگاه عمومی ساخت. تمدید قرارداد با کی‌روش به این دلایل -و حتی فارغ از نتایج ناخوشایند تیم ملی در جام جهانی- مورد استقبال هواداران قرار نمی‌گرفت.

حتی حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، پس از جام جهانی در مصاحبه‌هایش نکاتی را به زبان می‌آورد که گرایش به تمدید قرارداد با کی‌روش را نشان می‌داد، اما پرونده کی‌روش را تماشاگران فوتبال در ذهن خود بسته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی تاج در فدراسیون فوتبال شاید بخواهد یک مربی خارجی جدید را جانشین کی‌روش کند، اما کسی از یاد نبرده است که انتخاب مارک ویلموتس و ایجاد بزرگ‌ترین بدهی تاریخ فوتبال ایران در دوره پیشین ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال انجام شده بود و تاج هنوز متهم در پرونده‌ای است که برای بررسی آن قرارداد تشکیل شده است. در چنین وضعیتی، شاید تاج هراس داشته باشد از اینکه دوباره به سمت استخدام مربی خارجی برود.

مهدی تاج هنگام انتخاب کارلوس کی‌روش پیش از جام جهانی قطر، از ایده‌ای حرف زده بود که هرگز درباره زوایای آن بحث نشد. او گفته بود پس از جام جهانی، کی‌روش در نقش مدیر فنی تیم ملی کار خواهد کرد و جواد نکونام سرمربی تیم ملی خواهد بود. در آن مقطع قرار بود که نکونام دستیار کی‌روش در جام جهانی باشد، اما باشگاه فولاد اجازه جدایی به نکونام نداد و نکونام نیز چندان علاقه‌ای نشان نداد که کار مستقلش به‌عنوان سرمربی فولاد را ترک کند.

با جدایی کی‌روش از تیم ملی، جواد نکونام به‌عنوان گزینه اصلی فدراسیون برای کار در تیم ملی مطرح می‌شود، اگرچه در میان شایعات و گمانه‌زنی‌ها نام فرهاد مجیدی نیز شنیده شده است. فدراسیون برای استخدام مربیان ایرانی شاغل، باید تا پایان فصل جاری ورزشی صبر کند و این زمان زیادی است که تیم ملی باید به بطالت بگذراند.

از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۸ فروردین ۱۴۰۳، روزهای فیفا می‌تواند به تیم ملی کمک کند تا اردو و بازی دوستانه برگزار کند، اما فدراسیون توجهی به موضوع مهم از دست رفتن این فرصت برای آماده‌سازی تیم ملی ندارد.

با هدف استفاده از روزهای فیفا در اسفند و فروردین، حرف از انتخاب سرمربی موقت مطرح شده بود، اما وزیر ورزش و جوانان که اصرار دارد در امور تیم ملی دخالت نمی‌کند، انتخاب مربی موقت را به روایت خودش صلاح نمی‌داند: «من چیز خاصی نگفته بودم که بگویند دخالت می‌کنیم. در برنامه تلویزیونی که شرکت کرده بودم گفتم یک خبر ناموثق به دست ما رسیده که تایید نمی‌کنیم. این خبر حاکی از آن بود که بخواهند سرمربی ایرانی انتخاب کنند که آن فرد سرمربی یکی از تیم‌های باشگاهی است و اگر بخواهند او را به تیم ملی بیاورند، نمی‌توانند و باید تا پایان فصل طول بکشد. بر همین اساس، می‌خواهند تا پایان فصل یک مربی موقت بگذارند. ما نیز گفتیم اینکه یک مربی موقت باشد و در پایان فصل دوباره مربی را عوض کنیم و فرد دیگری را بیاوریم، مصلحت نیست. در واقع ما این مسئله را نپسندیدیم. نه اینکه چنین موضوعی را به ما گفته باشند، بلکه گفتم یک‌ سری اخبار غیرموثق و شبیه شایعه به من رسیده بود که خوشخبتانه صحت نداشت.»

درباره تیم ملی نه خبری صحت دارد و نه ایده‌ای طرح شده و به بحث گذاشته شده است. انگار تیم ملی رها شده است و برای جام ملت‌های آسیا در زمستان سال آینده برنامه روشنی ندارد.

بیشتر از فوتبال