جنگ اوکراین: تعداد کل تلفات غیرنظامیان در تهاجم پوتین

تهاجم روسیه به اوکراین زودی یک ساله می‌شود

حدود ۳۰ هزار غیرنظامی اوکراین در این جنگ خوفناک جان باختند - SERGEI CHUZAVKOV / AFP

تهاجم روسیه به اوکراین دارد یک‌ساله می‌شود، ولادیمیر پوتین آغاز به‌اصطلاح مسکو «عملیات نظامی ویژه» را در فوریه سال گذشته اعلام کرد.

این هفته کشورهای غربی حمایت نظامی‌شان را از کی‌یف افزایش داده‌اند، آلمان و ایالات متحده آمریکا اعلام کرده‌اند که برای اوکراین تانک‌ خواهند فرستاد.

برلین در نخستین گام ۱۴ تانک لئوپارد ۲ را از انبارهای نظامی فراهم می‌کند. آموزش نیروهای اوکراینی که به‌زودی در آلمان آغاز می‌شود و پشتیبانی لجستیکی و مهمات نیز بخشی از این بسته خواهد بود. ایالات متحده آمریکا در ماه‌های آینده ۳۱ تانک ام یک آبرامز (M1 Abrams) ارسال خواهد کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم، برای تایید استفاده از تانک‌های لئوپارد ۲ ساخت آلمان تحت فشار شدید بین‌المللی قرار داشت، چون کشورها برای صادرات مجدد این تانک‌های ارتش خود به مجوز آلمان نیاز داشتند. این بیانیه راه را برای سایر کشورها مانند لهستان، اسپانیا و نروژ هموار می‌کند تا ذخایر تانک‌های لئوپارد ۲ خود را نیز تامین کنند.

تاکنون چند غیرنظامی در جنگ کشته شده‌ است؟

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳، ۱۸ هزار و ۴۸۳ نفر تلفات غیرنظامی را در این کشور ثبت کرد: هفت هزار و ۶۸ تن کشته و ۱۱ هزار و ۴۱۵ نفر زخمی.

این تعداد درمجموع شامل هفت هزار و ۶۸ کشته (دو هزار و ۸۰۰ مرد، هزار و ۸۹۵ زن، ۱۸۰ دختر و ۲۲۳ پسر و نیز ۳۵ کودک و هزار و ۹۳۵ بزرگسال است که جنسیتشان هنوز مشخص نیست).

به گفته دفتر سازمان ملل، بیشتر تلفات غیرنظامی ثبت شده به‌دلیل استفاده از سلاح‌های انفجاری با اثرات منطقه‌ای گسترده، ازجمله گلوله‌باران از توپخانه سنگین، سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه، موشک و حملات هوایی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل می‌داند که تعداد واقعی تلفات غیرنظامیان به‌مراتب بیشتر از چیزی است که در گزارش‌ها آمده است، به این دلیل که دریافت اطلاعات از برخی مکان‌ها که در آن درگیری‌های شدید در جریان بوده، به تعویق افتاده است و بسیاری از گزارش‌ها هنوز در انتظار تایید‌ند.

ژنرال اریک کریستوفرسن، رئیس ارتش نروژ، در مصاحبه اخیر با تلویزیون این کشور گفت: «حدود ۳۰ هزار غیرنظامی اوکراین در این جنگ خوفناک جان باختند.» هرچند نگفت این عدد چطور به دست آمده است.

او همچنین گفت که تلفات نیروهای روسیه «به حدود ۱۸۰ هزار سرباز کشته یا زخمی نزدیک می‌شود.»

و افزود: «تلفات اوکراین احتمالا بیشتر از ۱۰۰ هزار کشته یا زخمی است.»

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا، در ماه نوامبر گفت که ارتش روسیه بیش از ۱۰۰ هزار کشته یا زخمی داشته و «احتمالا» طرف اوکراینی نیز همین میزان تلفات داشته است.

در همین‌ حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، ولادیمیر پوتین را «هیچ‌کس» خواند و گفت که برای گفت‌وگوی رودررو صلح با رهبر روسیه به‌منظور ایجاد تغییر بسیار دیر شده است.

زلنسکی در مصاحبه‌ای درباره رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «مردی که حرف و عملش با هم فرق دارد» و گفت که به دیدار با او علاقه‌ای ندارد.

او که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، گفت: «برایم جالب نیست. به دیدار و حرف زدن با او علاقه‌ای ندارم. چرا؟ چون در فرمت نرماندی دیداری داشتیم، پیش از این تهاجم تمام عیار.»

«مردی را دیدم که حرف و عملش با هم فرق دارد. بنابراین، برای من، نمی‌فهمم – این تصمیم‌های خود اوست یا شخصی دیگر؟ بنابراین چه ملاقاتی - برای دست دادن؟ علاقه‌ای به این کار ندارم. حرف زدن؟ واقعا نمی‌دانم در روسیه تصمیم‌گیرنده کیست؟»

همچنین پیش از حمله جدید روسیه، رئیس‌جمهوری این کشور را متهم کرد که به سربازانش اهمیت نمی‌دهد و آن‌ها را «داخل چرخ‌گوشت» می‌اندازد.

پیش‌تر در ماه جاری، وزیر کشور اوکراین و تعدادی دیگر از مقام‌های ارشد در‌پی سقوط بالگرد کشته شدند که زلنسکی آن را «تراژدی وحشتناک» خواند.

دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین که بر پلیس و خدمات اضطراری این کشور نظارت داشت، بلندپایه‌ترین مقام سیاسی کی‌یف است که از زمان آغاز حمله روسیه در حدود ۱۱ ماه پیش، جانش را از دست داده است. یوهن ینین، معاون اول موناستیرسکی و یوری لوبکوویچ، از معاونان وزیر کشور نیز در این سانحه جان باختند.

به گفته مقام‌ها، در‌ اثر سقوط این بالگرد در محوطه مهدکودکی در برواری، حومه شرقی کی‌یف، ۱۴ نفر – ازجمله یک کودک روی زمین – جان خود را از دست دادند.

بیشتر از جهان