چرا تانک‌های لئوپارد۲ آلمانی برای اوکراین اهمیت دارند؟

کی‌یف می‌گوید این تانک‌ها برای عقب راندن روسیه و بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف شده حیاتی است

آلمان اعلام کرده است تانک‌های لئوپارد ۲ خود را به اوکراین می‌فرستد - و به سایر کشورها نیز اجازه می‌دهد این کار را انجام دهند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید این تانک‌ها برای تکمیل سخت‌افزار نظامی کشورش در آستانه حملات روسیه که به باور او در بهار افزایش خواهد یافت، حیاتی است - با درگیری‌های شدیدی که از هفته‌ها پیش در شرق اوکراین در جریان است. کی‌یف همچنین تصمیم دارد از این تانک‌ها در تلاش برای بازپس‌گیری قلمرویی که نیروهای مسکو اشغال کرده‌اند، استفاده کند.

چه چیزی تاکنون مانع ارسال این تانک‌ها - به‌ویژه لئوپارد ۲ - به اوکراین شده است؟

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، برای صدور مجوز صادرات مجدد تانک‌های لئوپارد که ده‌ها دستگاه از آن‌ها در اختیار ارتش‌های سراسر اروپا است، تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته بود، تانک‌هایی که بدون اجازه صریح برلین نمی‌توان آن‌ها را به اوکراین فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلمان ابتدا در برابر چنین اقدامی مقاومت کرد و گفت تانک‌های غربی‌ تنها در صورتی باید در اختیار اوکراین قرار گیرد که میان متحدان اصلی کی‌یف، به‌ویژه ایالات متحده، برای انجام این کار توافق وجود داشته باشد. برلین در تلاش بوده است توازنی پدید آورد به‌طوری که هم اوکراین قدرت دفاع از خود را داشته باشد و هم تسلیحاتی دریافت نکند که به تشویق کی‌یف به حمله به روسیه یا درگیر شدن ناتو با مسکو منجر شود.

اگرچه شولتس در واکنش به تهاجم ولادیمیر پوتین به همسایه‌اش وعده ایجاد «تغییری عمیق» در سیاست دفاعی و امنیتی آلمان را داده بود، به نظر کی‌یف و سرسخت‌ترین متحدانش در اروپا سرعت این تغییر کم است، کشورهایی ازجمله لهستان و کشورهای حوزه بالتیک - که با خود روسیه یا بلاروس و اوکراین هم‌مرز‌ند و از خطر جنگ روسیه در مرزهای این کشور می‌ترسند و بیم آن دارند اگر کی‌یف نتواند مسکو را عقب براند، روسیه غیر از اوکراین به سایر کشورها نیز حمله کند.

این رهبر آلمان بارها از این‌که کشورش را عامل تشدید این جنگ و محرک پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تلقی کنند که به‌احتمال توسل به سلاح هسته‌ای اشاره کرده، ابراز نگرانی کرده است. حزب متبوع شولتس، یعنی حزب سوسیال دموکرات آلمان- اس‌پی‌دی (SPD)، سابقه‌ای طولانی در صلح‌طلبی و ترویج روابط نزدیک‌تر با روسیه دارد.

زلنسکی بارها گفته است این تانک‌ها را برای دفاع از اوکراین و بازپس‌گیری اراضی اوکراینی تصرف شده به‌ دست مسکو می‌خواهد، نه برای حمله مستقیم به روسیه.

اوکراین چرا این تانک‌های لئوپارد را می‌خواهد؟

در بیانیه دولت آلمان آمده است برلین به‌عنوان گام اول، ۱۴ تانک لئوپارد ۲ را از محل ذخایر نظامی تهیه می‌کند. آموزش نیروهای اوکراینی در آلمان همراه با فراهم کردن تدارکات و مهمات که بخشی از این بسته است، به‌زودی آغاز خواهد شد.

این تانک یکی از بهترین تانک‌های غرب قلمداد می‌شود. شرکت دفاعی آلمانی کراوس مافی-وگمن (Krauss-Maffei Wegmann) از زمان شروع تولید تانک لئوپارد ۲ در سال ۱۹۷۸، بیش از سه هزار و  ۵۰۰ دستگاه تانک ساخته است.

این تانک بیش از ۶۰ تن وزن دارد و دارای یک تیرانداز بی‌خان ۱۲۰ میلی‌متری است و می‌تواند هدف را در فاصله حداکثر پنج کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. هم‌چنین دارای فاصله‌یاب لیزری است که می‌تواند میزان فاصله خود را با یک جسم اندازه‌گیری کند، بدین ترتیب کار نشانه‌گیری اهداف متحرک در حین حرکت بر سطوح ناهموار برایش آسان‌تر است. قابلیت دید در شب این تانک نیز مفید است.

حدود ۲۰ کشور از لئوپارد ۲ استفاده می‌کنند که به معنای آن است چندین کشور می‌توانند برای حمایت از اوکراین شماری از تانک‌های خود را بدهند. همچنین تعمیر و نگه‌داری و آموزش خدمه هم برای اوکراین آسان‌تر می‌شود.

کانادا، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ، اتریش، لهستان، اسپانیا، سوئد و ترکیه، ازجمله کشورهایی‌اند که از تانک لئوپارد استفاده می‌کنند.

موجودی تانک‌های لئوپارد چه تعداد است؟

طبق گزارش‌ها، آلمان قول خواهد داد در ابتدا حدود ۱۴ تانک لئوپارد ۲ بفرستد و به سایر کشورها نیز اجازه خواهد داد این تانک را به کی‌یف بدهند. تانک لئوپارد ۲ یکی از پراستفاده‌ترین تانک‌های غربی است، اما به‌طور کلی، سه دهه پس از پایان جنگ سرد، تانک و سایر جنگ‌افزارهای سنگین در اکثر کشورهای غربی به‌ندرت عرضه می‌شوند. بسیاری از کشورها ارتش خود را در‌پی سقوط کمونیسم خیلی کوچک کردند.

به گفته کارل شولتز، کارشناس امور نظامی آلمان، در مقایسه با دوران اوج جنگ سرد که این کشور حدود چهار هزار دستگاه تانک رزمی اصلی داشت، هم‌اکنون حدود ۳۵۰ دستگاه تانک لئوپارد ۲  دارد.

لهستان گفته است آمادگی دارد تا ۱۴ دستگاه از تانک‌های لئوپارد ۲  خود را بدهد، اما دولت فنلاند گفته است اگر گروه بیشتری از کشورهای اروپایی چنین تصمیمی بگیرند، اندک‌شماری از تانک‌های لئوپارد ۲ خود را به اوکراین می‌دهد. طبق گزارش رسانه‌های داخلی نروژ، این کشور هم در حال بررسی این است که آیا شماری از تانک‌های لئوپارد ۲  خود را بدهد یا خیر.

اوکراین گفته است دریافت ۳۰۰ دستگاه تانک را مدنظر دارد، اما بعید است این تعداد محقق شود. دریافت بیش از ۱۰۰ دستگاه از کشورهای اروپایی دارنده تانک لئوپارد ۲، به‌اضافه شماری تانک از جاهای دیگر، رقم  دست‌یافتنی‌تری است.

در کل خرید سریع تانک لئوپارد ۲ به تعداد انبوه غیرممکن است. صنایع دفاع آلمان طبق قانون حق ندارد برای نگه‌داری در انبار تولید کند. کشورهایی که تانک جدید سفارش می‌دهند باید آمادگی داشته باشند تحویل گرفتن آن دو تا سه سال طول بکشد.

به گفته کارشناسان، حتی اگر تولید شتاب بگیرد دست‌کم دو سال طول می‌کشد تا نخستین تانک‌ها از کارخانه بیرون بیاید.

کدام تانک‌های دیگر را هم وعده داده‌اند؟

بریتانیا قول داده است یک اسکادران یا ۱۴ دستگاه تانک رزمی چلنجر ۲ مجهز به تفنگ ۱۲۰ میلی‌متری تحویل بدهد و کار با آن‌ها را نیز به نیروهای اوکراین آموزش بدهد.

همچنین انتظار می‌رود ایالات متحده اعلام کند تعدادی تانک اصلی رزمی خود به نام ام۱ آبرامز را تحویل بدهد. طبق گزارش واشینگتن پست، این تعهد شامل حدود ۳۰ دستگاه تانک آبرامز و سایر وسایل نقلیه پشتیبانی می‌شود. البته با توجه به تدارکات لازم برای بردن این تانک‌ها به میدان نبرد و همچنین عملیات نگه‌داری گسترده و پیچیده لازم برای این وسیله نقلیه دارای فناوری پیشرفته، ممکن است مدتی طول بکشد تا وارد میدان نبرد شوند.

در تهیه این خبر از گزارش رویترز استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان