تابوت رامسس دوم به فرانسه امانت داده می‌شود

مرمتگران پاریسی در سال ۱۹۶۷ مومیایی رامسس دوم را مرمت کرده بودند

مجسمه فرعون رامسس دوم در موزه دافینا در گرونبل- PHILIPPE MERLE/ AFP

تابوت رامسس دوم، فرعون مصر باستان، برای نخستین‌بار پس از ۵۰ سال، در ماه آوریل به‌عنوان امانت به پاریس بازمی‌گردد.

الشرق الاوسط از قول دومینیک فاروت، مدرس مصر‌شناس در مدرسه معتبر تاریخ هنر «اکول دو لوور»، نوشت که این، خبر بسیار مهم و بزرگی است. به گفته فاروت، تابوت رامسس دوم آخرین‌بار سال ۱۹۶۷ در پاریس بوده است و مقام‌های مصری در امانت‌دادن آن به فرانسه استثنا قائل شده‌اند، درحالی‌که این اثر باستانی در نمایشگاه آثار مصر که به‌تازگی در سانفرانسیسکو برگزار شد‌، نبود و به همراه این نمایشگاه به استرالیا هم نخواهد رفت.

مصر این استثنا را برای فرانسه، به‌پاس قدردانی از مرمت مومیایی رامسس دوم در سال ۱۹۶۷، قائل شده است. هرچند آن زمان تابوت و مومیایی، هردو با هم در فرانسه حضور داشتند، اما این‌بار به‌دنبال قانون ممنوعیت خروج مومیایی‌های سلطنتی از کشور، تنها تابوت آن اجازه حضور در نمایشگاه را پیدا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکاکی سه‌بعدی روی تابوت سنگی رامسس دوم، این پادشاه را درحالی‌که دراز کشیده و دست‌هایش را ضربدری روی سینه‌اش گذاشته است، نشان می‌دهد. چشم‌های رامسس مشکی است و یک روسری راه‌راه فراعنه مصر و یک ریش مصنوعی بافته‌شده، ازجمله جزئیات آن‌اند. عصا و تازیانه فرعون هم در دست‌هایش دیده می‌شود.

رامسس دوم یکی از معروف‌ترین فراعنه مصر است که به‌عنوان یک جنگجوی بزرگ و سازنده بسیاری از آثار تاریخی آن کشور شناخته می‌شود. او از سال ۱۲۷۹ تا ۱۲۱۳ پیش از میلاد، بر مصر حکومت می‌کرد.

در کتیبه‌هایی که کناره‌های تابوت قرار دارند، به‌تفصیل ماجرای حمله دزدهای قبر به مقبره رامسس و به‌دنبال آن، جابه‌جایی سه‌باره جسد در سال ۱۰۷۰ قبل از میلاد، نوشته شده است.

علاوه بر این تابوت، در نمایشگاه پاریس اشیاء زیادی از مصر باستان، زیورآلاتی از جنس طلا و نقره، مجسمه‌ها، ماسک‌ها و سایر تابوت‌ها به‌نمایش گذاشته خواهند شد.

به گفته فاروت، مومیایی‌های حیوانی، ازجمله گربه‌هایی که برای خدایان بزرگ قربانی شده‌اند نیز در این رویداد نمایش داده می‌شوند.

برگزارکنندگان این نمایشگاه امیدوارند استقبال عموم مردم از این نمایشگاه خوب باشد. نمایشگاهی از توت آنخ آمون در سال ۲۰۱۹ در همین مکان بیش از ۱.۴ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرد.

بیشتر از زندگی