قدیمی‌ترین «نقشه گمشده» ستاره‌ها در مصر پیدا شد

این کشف خاستگاه نجوم مدرن را عقب‌تر می‌برد

به این ترتیب، دانشمندان موفق شدند یک اثر نجومی را که موقعیت ستارگان را توصیف می‌کند، بازسازی کنند-Pedro Costa Gomes / AFP

دانشمندان اولین نقشه ستاره‌ها را که تصور می‌شد گم شده است، از متن متون مسیحی قرون وسطایی یافت‌شده در مصر، احیا کردند.

بنا بر اعلام پژوهشگران تاریخ علم، قدیمی‌ترین فهرست جامع ستاره‌ای شناخته‌شده جهان از صفحات نسخ خطی مسیحی قرون وسطی که در کدکس یونانی حک شده‌اند، به دست آمد.

محققان با چیدن عکس‌های گرفته‌شده با طول‌موج‌های مختلف نور و تکنیک غیرتهاجمی تحت عنوان تصویربرداری چندطیفی، زیر متن سریانی کتابی به نام «کدکس کلیماسی رسکریپتوس» (Codex Climaci Rescriptus) که در قرن دهم یا یازدهم روی کاغذ پوستی نوشته شد و در صومعه سنت‌کاترین مصر نگهداری می‌شود، تصاویر کم‌رنگی را پیدا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب، دانشمندان موفق شدند یک اثر نجومی را که موقعیت ستارگان را توصیف می‌کند، بازسازی کنند. کاتبان مسیحی هنگامی که آثار یک راهب سوری قرن ششم پس از میلاد را ترجمه می‌کردند، این اثر را پاک کرده و دوباره روی آن نوشته بودند.

محققان روز سه‌شنبه، ۱۸ اکتبر، در مجله تاریخ نجوم گزارش دادند که معتقدند این مختصات ستاره‌ای باستانی که مکان‌یابی آن تا یک درجه دقیق است، کار هیپارکوس یا ابرخس، ستاره‌شناس یونانی است که در قرن دوم پیش از میلاد می‌زیست. شهرت هیپارکوس که به عنوان «پدر نجوم» هم شناخته می‌شود، به دلیل کشفیاتش در مورد نحوه حرکت محور زمین است.

بر اساس گزارش نشریه نیچر این کشف خاستگاه «نجوم مدرن» را عقب‌تر می‌برد؛ یعنی زمانی که انسان به استفاده از مدلسازی ریاضی برای رصد ستاره‌های بالای سر خود روی آورد.

بیشتر از زندگی