مجازات جدید مصر برای قاچاقچی‌های آثار باستانی: حبس ابد و ۳۰۰ هزار دلار جریمه

مصر برای احیای صنعت گردشگری خود تلاش می‌کند

مصر از غنی‌ترین سرزمین‌های جهان در زمینه آثار باستانی است-Ahmed HASAN / AFP

مصر قوانین جدیدی اعلام کرده است که طبق آن هر کس آثار باستانی این کشور را به سرقت ببرد با حبس ابد و جریمه‌ای بین یک تا پنج میلیون پوند مصری (معادل ۶۵ تا بیش از ۳۰۰ هزار دلار آمریکا) مواجه خواهد شد. مجله انگلیسی‌زبان «ایجیپت تودی» ضمن انتشار این خبر گفت این بخشی از تغییراتی است که مصر در قانون آثار باستانی خود ایجاد کرده است.

این تغییرات به تایید نمایندگان مجلس مصر رسیده و بخشی از تلاش این کشور برای مبارزه با قاچاق آثار باستانی و عتیقه‌جات هستند. این جریمه شامل آثاری می‌شود که در فهرست دولتی ثبت شده‌اند و یا در تدارک ثبت هستند و یا هرگونه آثاری که در اکتشافات تحت نظر وزارت آثار باستانی و یا دانشگاه‌های این کشور به دست بیاید.

جریمه حفاری مخفیانه برای دستیابی به آثار باستانی به قصد قاچاق آن‌ها‌، حبس با اعمال شاقه تعیین شده است. در ضمن علاوه بر آثار باستانی مربوطه، هرگونه تجهیزات، ماشین‌آلات، ابزار و خودروهای مورد استفاده برای این جرم نیز توسط دولت مصادره می‌شود.

 هرگونه تخریب یا دستبرد به آثار باستانی و انجام حفاری بدون جواز لازم نیز با سه تا هفت سال زندان و پنج هزار تا یک میلیون پوند مصری جریمه مجازات خواهد شد. در صورتی که مجرم از کارمندان وزارت آثار باستانی یا سایر نهادهای مسئول باشد، اعمال شاقه نیز افزوده می‌شود و جریمه از یک تا دو میلیون پوند مصری خواهد بود.

مصر از غنی‌ترین سرزمین‌های جهان در زمینه آثار باستانی است و در هر گوشه و کنار آن اثری از تمدن‌های مختلفی که در چند هزار سال گذشته در این کشور شمال قاره آفریقا مستقر بوده‌اند، پیدا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از آخرین نمونه کشفیات در این کشور، چهارشنبه هفته گذشته صورت گرفت. باستان‌شناسان مصری و آمریکایی اعلام کردند در اکتشافات خود به قدیمی‌ترین کارخانه تولید آبجوی جهان دست یافته‌اند. این کارخانه در ابیدوس، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مصر باستان پیدا شده که در صحراهای غرب رودخانه نیل و حدود ۴۵۰ کیلومتری جنوب قاهره واقع شده است. به گفته مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، این کارخانه به دوران پادشاهی نارمر برمی‌گردد، فرعونی که به وحدت مصر باستان در آغاز «دوره اول سلسله‌ها» در حوالی قرن ۳۲ قبل از میلاد معروف است. یعنی این کارخانه بیش از پنج هزار سال قدمت دارد.

تیم مشترکی از دکتر متیو آدامز، استاد متخصص موسسه هنرهای زیبای دانشگاه نیویورک و دکتر دبورا ویسچاک، استاد تاریخ هنر مصر باستان در دانشگاه پرینستونِ آمریکا، تحقیقاتی که منجر به کشف این کارخانه شد را رهبری می‌کنند. آقای آدامز گفت آبجوی تولیدی در این کارخانه مورد استفاده در مراسم دربار فرعون بوده است.

با وجود این همه زیبایی‌های سرشار، صنعت گردشگری مصر از زمان انقلاب ۲۰۱۱ که منجر به سرنگونی رئیس‌جمور وقت، حسنی مبارک شد به علت عدم ثبات سیاسی در کشور ضربه‌های بسیاری خورده است. همه‌گیری ویروس کرونا در سال گذشته نیز اوضاع وخیم این صنعت را بدتر از پیش کرد.

از جمله تلاش‌های قاهره برای جذب گردشگر نمایشگاهی به نام «رامسس و طلای فرعون‌ها» است که قرار است از نوامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۵ در پنج شهر جهان برگزار شود. این نمایشگاه در سه شهر آمریکا (هوستون، سان فرانسیسکو و بوستون) و دو شهر اروپا (لندن و پاریس) برگزار خواهد شد و مصر امیدوار است بتواند با آن گردشگران بیشتری را جذب خود کند.

از دیگر پیروزی‌های اخیر این عرصه برای مصر این بود که موزه کتاب مقدس واشنگتن اعلام کرد ۵۰۰۰ قطع دست‌نوشته و پاپیروس را به مصر پس می‌دهد. این موزه خصوصی و جنجالی در سال ۲۰۱۷ در پایتخت آمریکا بنیانگذاری شده و متهم است که بسیاری از دارایی‌هایش به طرق غیرقانونی از کشورهای بحران‌زده خاورمیانه، بخصوص مصر و عراق، به دست آمده‌اند. این موزه پیش از این چندین میلیون دلار خسارت به دولت آمریکا پرداخت کرده و چند هزار مورد از دارایی‌هایش را به عراق پس داده است.

بیشتر از جهان