انتقاد همقطاران شاهزاده هری در جنگ هلمند: تعداد کشته‌ها را نباید می‌نوشت

اشاره شاهزاده هری در کتاب تازه‌اش به کشتن ۲۵ نفر در افغانستان، واکنشی جهانی درپی داشت

کتاب خاطرات شاهزاده هری به نام «اضافی» (spare)، هنوز منتشر نشده، سروصدای زیادی به پا کرده، به‌خصوص بخشی از آن که به ماموریت او در افغانستان اختصاص دارد و نوشته که در ماموریت دوم خود در استان هلمند، ۲۵ نفر را کشته است.

این اعتراف با واکنش جهانی روبرو شد. بن مک‌بین، کهنه‌سرباز بریتانیایی که هم‌زمان با شاهزاده هری در کمپ باستین در استان هلمند حضور داشت، از اظهارات او در مورد تعداد افرادی که در افغانستان کشته‌ است، ابراز ناخرسندی کرد و گفت که هری نباید تعداد کسانی را که کشته‌ است، حساب می‌کرد.

مک‌بین به خبرگزاری جی‌بی نیوز گفت: «او خلبان [هلی‌کوپتر] آپاچی بود و هرکسی آپاچی را دیده باشد، می‌داند که یک ماشین جنگی عظیم است. زمانی که من مجروح شدم، یک هلی‌کوپتر شینوک با حمایت یک آپاچی مرا انتقال داد. هرکسی که خلبان آپاچی بوده باشد، حتما کسی یا کسانی را کشته، چون این ماشین برای کشتن ساخته شده است.»

به باور مک‌بین، شمردن تعداد افرادی که در جنگ کشته‌اید، اخلاقی نیست و در کل هم افشای برخی اطلاعات خاص عاقلانه به نظر نمی‌رسد و نباید چنین می‌شد. او می‌گوید: «مسلما شاهزاده هری در زمان نوشتن خاطراتش مشاورانی داشته است. این مشاوران باید به شاهزاده می‌گفتند که بعضی مسائل را نباید نوشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته مک‌بین پیش از این اظهارات، خشم خود را از نوشته‌های شاهزاده هری درباره جنگ هلمند و شمارش افراد کشته‌شده، در توییتر ابراز کرده و خطاب به شاهزاده هری نوشته بود: «تو باید ساکت شوی.»

درز کردن محتوای کتاب شاهزاده هری در پی فروش تصادفی این کتاب در اسپانیا به وجود آمد و حرف‌وحدیث‌های زیادی به دنبال داشت. اظهارات او در مورد برخوردش با شاهزاده ویلیام، برادرش، و همچنین کشتن افراد طالبان در افغانستان بیشترین واکنش‌ها را به وجود آورد. پیش از بن مک‌بین، رابرت کلارک، دیگر کهنه‌سرباز دیگر بریتانیایی، در واکنش به انتشار خاطرات شاهزاده از جنگ هلمند گفته بود: «هری با مطرح کردن این مسائل کار اشتباهی کرد. بسیاری از افرادی که در ۳۶ ساعت گذشته با آن‌ها صحبت کردم، نمی‌توانند انگیزه پشت این موضوع را کاملا درک کنند و من فکر می‌کنم که واقعا به‌نوعی نشان‌دهنده وضعیت روحی است که هری در ۱۲ ماه گذشته داشته و اینکه تحت فشار بوده است.»

مک‌بین که یک دست و یک پایش را در جنگ افغانستان از دست داده است، می‌گوید: «من از افرادی که شاهزاده هری با آنان در ارتباط است، تعجب می‌کنم. اگر در میان دوستانش آدم خوبی وجود می‌داشت، حتما به او می‌گفت که از نوشتن این چیزها دست بردارد.»

طالبان هم به‌سرعت از این اظهارات برای خود حربه تبلیغاتی درست کردند. انس حقانی، از چهره‌های مطرح رهبری طالبان، در توییتر بارها به شاهزاده هری تاخت و تلاش کرد کشته‌شده‌ها به دست او را افراد عادی و غیرنظامی نشان دهد. او همچنین نوشت: «افرادی که شاهزاده هری کشت و آنان را مهره‌های شطرنج عنوان کرد، انسان بودند.»

با این حال تعدادی از کاربران افغان در رسانه‌های اجتماعی از آنچه شاهزاده هری در کتاب خاطراتش در مورد افغانستان نوشته است، استقبال کرده و طالبان را واجب‌القتل دانسته‌اند.

بیشتر از جهان