کریسمس و سال نو در زادگاه بابانوئل چگونه جشن گرفته می‌شود؟

رسم و رسوم جشن میلاد مسیح و شرایط مسیحیان در کشور با اکثریت مسلمان ترکیه

ترکیه از اول ژانویه ۱۹۳۵ به‌صورت رسمی سال نو را میلادی را جشن می‌گیرد. تا آن زمان، تنها روز تعطیل، اولین شنبه پس از آغاز سال نو میلادی بود.

البته بسیاری از مسلمانان ترکیه که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، کریسمس را نماد مسیحیت می‌دانند و به همین دلیل برایشان مفهوم خاصی ندارد. با این حال این مناسبت هم بین جوانان نسل جدید به‌صورت جدی دنبال می‌شود.

گردشگری جشن‌های سال نو میلادی را رونق داده است

به مناسبت فرا رسیدن کریسمس و سال نو، در بسیاری از اماکن گردشگری و مراکز اقامتی ترکیه مراسم‌ مجللی برگزار می‌شود. حتی برخی از هتل‌ها در استانبول میزبان رویدادهای ویژه‌ای‌اند و برنامه‌های جشن شامل فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای کودکان نیز برگزار می‌کنند.

بیشتر مردم ترکیه برای سال نو کاج تزیین نمی‌کنند، ولی شما می‌توانید این درختان مخروطی تزیین‌شده را در مغازه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید به‌وفور ببینید.

جشن‌های سال نو در ترکیه عموما به جشنواره خرید و تفریح مبدل شده‌اند. در این تعطیلات، رویدادهای متفاوتی در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه برگزار می‌شود و در هر مرکز خریدی می‌توان بابا نوئل و درختان کریسمس تزیین‌شده، دانه‌های برف سفید، جوراب‌های قرمزرنگ کریسمس را تماشا کرد. تنها رسم ثابت‌ برای سال نو در ترکیه، خرید بلیت بخت‌آزمایی است که امید یک برد شگفت‌انگیز را زنده می‌کند. هرسال یک قرعه‌کشی ملی ویژه برگزار می‌شود و مبلغ این جایزه، گاهی اوقات قابل‌توجه است. جایزه امسال ۲۰۰ میلیون لیر ترکیه بود.

مهم‌ترین رویداد در ایام سال نو، افتتاح نمایشگاه‌هایی است که در آن می‌توانید سوغاتی و هدایایی برای اقوام و دوستانتان بخرید. در این مدت تمام کلیساهای ترکیه با رنگ‌های روشن و نورپردازی تزیین می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروزه ساکنان مناطق مختلف ترکیه نگرش‌های متفاوتی دارند. قشر محافظه‌کار در شب تحویل سال، این جشن را با تماشای برنامه‌های سال نو سپری می‌کنند. در حالی که برخی از خانواده‌ها که بیشتر به سمت غرب گرایش دارند، این تعطیلات را جدی‌تر و شادتر برگزار می‌کنند و ضمن تزیین درخت در منزل، به یکدیگر هدایایی می‌دهند و شام مفصلی دورهم نوش جان می‌کنند.

به‌طور کل باید گفت که سنت جشن گرفتن سال نو به‌صورت گروهی در ترکیه به لطف گردشگران خارجی شکل گرفته است و شهروندان این کشور تمام تلاش خود را می‌کنند تا این ایام در ذهن گردشگران خارجی ماندگار شود.

با این‌ حال، به غیر از مسیحیان ترکیه، شهروندان مسلمان کریسمس را جشن نمی‌گیرد. آن‌ها می‌گویند سال نو را جشن می‌گیرند و تمام این تزیینات هم به‌ افتخار آمدن سال نو است.

مقبره بابانوئل در ترکیه واقع است

پیش از معرفی بابانوئل، باید بدانیم که او هیچ‌وقت سوار یورتمه نشده و احتمالا  در عمرش اصلا سرما و برف ندیده است. بابانوئل درواقع همان سنت نیکلاس، کشیش مسیحی، است که قرن چهارم میلادی در امپراتوری بیزانس در نزدیکی آنتالیای کنونی می‌زیست. او به سخاوت شهره بود و تقریبا عمر خود را وقف امور خیریه کرد.

بسیاری از جزئیات زندگی سنت نیکلاس ناشناخته است، اما داستان‌های مختلفی درباره او شکل گرفته است. مورخان درباره او می‌نویسند که هر شب با پوشیدن لباس مبدل، به نیازمندان کمک می‌کرد. سنت نیکلاس بعدها به‌عنوان برآورده‌کننده نیازهای مردم و به ارمغان آورنده شادی شناخته شد و داستان او نسل به نسل نه‌تنها در ترکیه بلکه در هلند و به بعد به سراسر اروپا منتقل شد.

کلارک موریس، شاعر آمریکایی، در سال ۱۸۲۳ تصمیم گرفت نیکلاس را با شعر توصیف کند. او شعر «شب قبل از کریسمس» را نوشت و در سال ۱۸۸۱ نقاش آمریکایی، توماس فورگت اولین تصویر بابانوئل را با کت و شلوار قرمز، ریش سفید و کفش‌های مشکی براق به نمایش گذاشت.

عثمان اراوسار، رئیس هیئت محافظت از میراث فرهنگی آنتالیا پاییز ۲۰۲۲ اعلام کرد بقایای احتمالی مقبره سنت نیکلاس را در نزدیکی زادگاهش در کلیسایی یافته‌اند.  

گفت‌وگو با دو شهروند مسیحی اهل ترکیه

آرتون یک روحانی مسیحی است که مسئولیت یکی از کلیساهای کاتولیک ترکیه را برعهده دارد. او درباره جشن میلاد مسیح می‌گوید: «در ابتدا نوئل (کریسمس) رو به همه تبریک می‌گویم. نوئل یک عید مسیحی است که ۲۵ دسامبر جشن گرفته می‌شود و ارتباطی هم به سال نو ندارد. ولی نوئل برای ما مفهوم خیلی مهمی دارد، چون ما تولد عیسی مسیح را جشن می‌گیریم. هرسال شب ۲۴ دسامبر ما در کلیسای کاتولیک جشن می‌گیریم. در ۲۵ دسامبر هم نوئل را به همدیگر تبریک می‌گوییم و در مراسم‌هایمان تلاش می‌کنیم تا از طریق اجرای نمایش، موسیقی یا دیگر نمایش‌های تصویری نحوه تولد مسیح و دلیل آمدنش به زمین را برای مردم روایت کنیم و در آخر شب نیز همه دور هم غذا می‌خوریم.»

نادیا، شهروند مسیحی اهل ترکیه، درباره آداب‌ورسوم مسیحیان در کریسمس و شب سال نو می‌گوید: «در کریسمس ما اولین کاری که انجام می‌دهیم آماده کردن غذا است. همه اعضای خانواده‌ از جمله پدر، مادر، فرزندان و نوه‌ها دور هم جمع می‌شوند. هدیه بچه‌ها هم زیر درخت کریسمس است و کودکان منتظر بابانوئل می‌مانند. وقتی بابانوئل می‌آید و در  می‌زند، بچه‌ها ذوق‌زده می‌شوند  ولی بابانوئل را نمی‌بینند و وقتی به‌اندازه کافی بزرگ‌تر شدند، متوجه می‌شوند که درواقع بابانوئل وجود ندارد و کسی هم در خانه را نمی‌زند. جشن‌هایی که الان برگزار می‌شوند مثل زمان‌های قبل نیست. دلیلش این است که خیلی از خانواده‌ها از هم پاشیده‌اند، یک‌عده به خارج از کشور رفته‌اند و عده‌ای هم سخت مشغول کارند و وقت نمی‌کنند، ولی ما شب قبل را خوب گذراندیم. دخترم، دامادم، پسرم، عروسم همگی خانوادگی دور هم جشن گرفتیم. از همین‌جا سال نو و کریسمس را به همه تبریک می‌گویم.»

نزدیک به ۱۹ هزار نفر مسیحی در ترکیه زندگی می‌کنند؛ قانون اساسی ترکیه آزادی وجدان و مذهب از جمله حق اظهار هر دین یا هیچ دینی را برای انتخاب آزادانه و انتشار عقاید مذهبی و سایر اعتقادها و عمل مطابق با آن‌ها تضمین می‌کند.

طبق آمارهای رسمی، ۴۳۵ کلیسا و کنیسه‌ در ترکیه وجود دارد؛ یعنی به طور متوسط، به ازای هر ۴۶۱ غیرمسلمان در ترکیه، ​​یک مکان مذهبی وجود دارد.

بیشتر از جهان