آداب کریسمس و سال نو در چهار گوشه جهان 

در حالی‌که پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها در ۲۵ دسامبر جشن می‌گیرند، بسیاری از کشورها و مناطق مذهبی ممکن است روز متفاوتی را برای جشن انتخاب کنند که مطابق با تقویم «جولیان» است

کریسمس به رویداد فرهنگی جهانی تبدیل شده است و اغلب غیرمسیحیان هم آن را جشن می‌گیرند-Canva

کریسمس، چه در هفته آخر دسامبر جشن گرفته شود و چه در هفته اول ژانویه، یک جشن مسیحی است که تولد عیسی مسیح را گرامی می‌دارد و پر از رسم و رسوم جدید و قدیم و مهمانی‌هایی است که اغلب با غذاها و نوشیدنی‌های خاص تکمیل می‌شود. 

در حالی‌که بسیاری این تعطیلات را برای گرامی‌داشت تولد عیسی جشن می‌گیرند، این جشن به یک رویداد فرهنگی جهانی نیز تبدیل شده است و اغلب غیرمسیحیان هم آن را جشن می‌گیرند.

اصطلاح انگلیسی «Christmas» - ادغام واژه‌های «مسیح» و «عشای ربانی» (Christ and mass) -  منشا نسبتا تازه‌ای دارد و از زمانی آمده است که مراسم عشای ربانی در کلیسای کاتولیک جشن گرفته می‌شد. به گفته بریتانیکا، اصطلاح قدیمی‌تر «یول» (Yule)  مربوط به زمانی است که این دوره با جشن‌های انقلاب زمستانی مصادف بود.

روز جشن در زبان اسپانیایی «Navidad»، در ایتالیایی «Natale» و در فرانسوی  «Noel» نامیده می‌شود که از اصطلاح «nativity» گرفته شده‌اند.

آیا همه در ۲۵ دسامبر کریسمس را جشن می‌گیرند؟

در حالی‌که پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها در ۲۵ دسامبر جشن می‌گیرند، بسیاری از کشورها و مناطق مذهبی ممکن است روز متفاوتی را برای جشن انتخاب کنند که مطابق با تقویم «جولیان» است. مثلا  مسیحیان ارتدوکس و قبطی که عمده مسیحیان ساکن ایران را تشکیل می دهند، کریسمس را در ششم ژانویه  (امسال ۱۶ دی) جشن می‌گیرند.

برخی از رسم‌ها و شیوه‌های جشن گرفتن کریسمس در سراسر جهان

لهستان - شکستن نان

به گزارش اسکای‌نیوز، در لهستان در شب کریسمس خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند تا نانی سنتی به نامOplatiki را با هم شریک شوند. این سنت با یک نان سفید ساده (آرد و آب) که تصاویر کریسمسی بر خود دارد، آغاز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق رسم و سنت، هر فردی که دور میز است، تکه‌ کوچکی از نان را می‌کند و کریسمس را به دیگران تبریک می‌گوید.

ایسلند - کتاب هدیه دادن

این سنت، که با عنوان «Jolabokaflod» («کتاب کریسمس») نیز شناخته می‌شود، یک سنت ایسلندی است که طبق آن افراد در شب کریسمس به یکدیگر کتاب‌های جدید هدیه می‌دهند و آن‌ها را با خانواده و دوستان می‌خوانند.

مکزیک - شب تربچه‌ها

«شب تربچه‌ها» رویدادی سالانه است که ۲۳ دسامبر برگزار می‌شود و در شهر اواکساکا به نام Noche de los Rabanos معروف است.

تربچه همیشه نقش مهمی در غذاهای کریسمس اواکساکا داشته است؛ هم در حکم یک عنصر خوراکی ضروری، و هم یک عنصر تزئینی.

سابقه مسابقه سالانه کنده‌کاری تربچه به سال ۱۸۹۷ بازمی‌گردد که بخشی از بازار کریسمس آن سال شد، و پس از آن، این سنت تا امروز ادامه یافته است.

ژاپن - مرغ سوخاری کنتاکی

در ژاپن، خانواده‌ها دور میز شام جمع می‌شوند تا یک ظرف بزرگ مرغ سوخاری بخورند و فصل جشن را گرامی بدارند.

برخی می‌گویند که تاکشی اوکاوارا، نخستین مدیر شرکت KFC در ژاپن، در سال ۱۹۷۰ دروغی بی‌ضرر گفت و مرغ سوخاری را تحت عنوان غذای سنتی کریسمس آمریکایی به بازار عرضه کرد تا فروش آن را در آن زمان بالا ببرد. سرمایه‌گذاری اوکاوارا، سرنوشت میز کریسمس را در ژاپن رقم زد.

اتریش - سنت‌نیکلاس و کرامپوس

هر سال کودکان در اتریش برای دیدار «سنت‌نیکلاس» آماده می‌شوند و طبق سنت، اگر بچه‌ها در طول سال گذشته خوب رفتار کرده باشند، او به آن‌ها پاداش می‌دهد. اگر بچه‌ها بد بوده‌ باشند، باید با کرامپوس روبه‌رو شوند.

بر اساس داستان‌های فولکلور باستانی اتریش، کرامپوس موجودی نیمه‌انسان-نیمه‌بز است که به تعقیب کودکان بازیگوش و کشاندن آن‌ها به جهنم شهرت دارد.

بریتانیا - پودینگ کریسمس

سنت «پودینگ کریسمس» نخسین بار در قرن چهاردهم به بریتانیا معرفی شد، اما بسیاری از بریتانیایی‌ها هنوز به سنت قرار دادن یک سکه نقره در پودینگ که گفته می‌شود خوش‌شانسی می‌آورد، پایبندند.

این پودینگ به شیوه سنتی با کشمش، مویز، آلو، شراب و ادویه‌جات درست می‌شود و در بریتانیا بسیار محبوب است.

بیشتر از زندگی